بازدید وزیر بهداشت از شهرک دارویی برکت

بازدید وزیر بهداشت از شهرک دارویی برکت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شهرک دارویی برکت، زیرمجموعه‌ی گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، بازدید کرد.

به گزارش تدبیر رسانه، دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح پنج‌شنبه 2 دی ماه از بخش‌های مختلف شهرک دارویی برکت، از جمله مراحل تولید واکسن «کوو ایران برکت» و تولید داروهای نوترکیب در کارخانه‌ی شفافارمد، بازدید کرد و با مسئولان این شهرک به گفت‌وگو پرداخت.
این بازدید با هدف بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان البرز در زمینه‌ی تولید و تأمین داروهای مورد نیاز کشور انجام شد. استان البرز بیش از ۵۰ شرکت تولید دارو و تجهیزات پزشکی دارد و یکی از قطب‌های داروسازی کشور به شمار می‌آید.
دکتر عین‌اللهی در حاشیه‌ی بازدید از شهرک دارویی برکت و کارخانه‌ی تولید واکسن برکت که توسط محققان و دانشمندان مجموعه‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به مرحله‌ی تولید انبوه رسیده است، اظهار داشت: ایران اسلامی در مقابله با کرونا روسفید شده است. وزیر بهداشت با بیان این‌که در تولید واکسن، ایران اسلامی جزو ۶ کشور اول جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد طبق بررسی‌های علمی، واکسن کوو ایران برکت از کم عارضه‌ترین واکسن‌های کرونا در جهان است.
وزیر بهداشت افزود: جوانان دانشمند کشورمان امکاناتی در مجموعه‌ی تولید واکسن برکت ایجاد کرده‌اند که موجب قوت قلب برای مردم است زیرا ما در شرایط تحریم و تهدید قرار داریم و تأمین این امکانات موجب شده تا ما بتوانیم برای هر شرایطی خودکفا باشیم.
وی ادامه داد: ‌تلاش‌ها بر این است تا توسعه‌ی تجهیزات از جمله کارهای زیربنایی در شهرک دارویی برکت، زمینه را برای تأمین ۱۰۰ درصدی داروها در داخل کشور، فراهم کند.

رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت نیز در جریان این بازدید اعلام کرد که این گروه از ابتدای شکل‌گیری تاکنون با ساخت و تکمیل ۱۴ بیمارستان، ۲۳۰ خانه‌ی سلامت و ساخت واکسن کرونا، در کمک به بخش بهداشت و سلامت کشور پیشتاز بوده است.
دکتر حمیدرضا جمشیدی افزود: این ۱۴ بیمارستان در سال‌های اخیر، پس از تکمیل در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تاکنون توسط گروه دارویی برکت بیش از چهار هزار فرصت شغلی در کشور و به‌ویژه در استان البرز ایجاد شده، ضمن آن‌که سهام تمام شرکت‌های این گرو دارویی در بورس واگذار شده است.
دکتر جمشیدی افزود: تنها کارخانه‌ی تولیدی سلول‌های ضدسرطان کشور در شهرک دارویی برکت در حال تجهیز و راه‌اندازی است و ظرف چهار ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: اولین داروی ضدسرطان در مجموعه‌ی دارویی برکت تولید شده و کارهای خوبی در این زمینه شکل گرفته است؛ در مناطق محروم کشور تجهیزات درمانی و دارویی مناسبی راه‌اندازی شده که در ۲۰ نقطه‌ی کشور فعالیت می‌کنند.
رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت اظهار داشت: در پروژه‌های تحقیقاتی به شدت درگیر هستیم، ضمن آن‌که صندوق مشترک پژوهشی با دانشگاه‌ها در حال راه‌اندازی است.
دکتر جمشیدی با اشاره به پیشتازی گروه دارویی برکت در ساخت واکسن کرونا اظهار داشت: با این کار، ایران اسلامی در ردیف ۶ کشور اول سازنده‌ی واکسن کرونا قرار گرفت، ضمن آن‌که کارخانه‌ی ساخت واکسن به مساحت ۱۵ هزار مترمربع یک سرمایه‌ی ملی محسوب می‌شود. وی یادآور شد که در بخش واکسن کرونا، دانش فنی واکسن برکت ۱۰۰ درصد ایرانی است.
لازم به یادآوری است، شهرک داروسازی برکت دارای ۵۷ شرکت تولید دارو است که در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز فعالیت دارد.
ایجاد زیرساخت‌های مور نیاز به‌ منظور ایجاد زمینه‌های همکاری علمی و تجاری، تولید محصولات و فرآورده‌های دارویی و بهداشتی با مشارکت شرکت‌های معتبر بین‌المللی، متمرکز نمودن کارخانه‌های دارویی کشور در محیطی با تمامی زیر‌ساخت‌ها و فراهم نمودن شرایط و امکاناتی برای توسعه‌ی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حمایت از نیروهای متخصص و دانش‌آموختگان صنعت دارو، همواره از اهداف اولیه‌ی گروه دارویی برکت بوده است. در همین راستا، شهرک صنعتی دارویی برکت با سرمایه‌گذاری بیش از 2700 میلیارد ريال و وسعتی بالغ بر 200 هکتار در 60 کیلومتری تهران در منطقه‌ی کردان استان البرز در سال 1395 تکمیل و واگذاری اراضی خود را آغاز نموده و در سال 1399 اقدام به واگذاری 460,172 مترمربع از اراضی خود کرده است. لازم به توضیح است تاکنون 60 درصد از اراضی شهرک صنعتی دارویی برکت تحویل داده شده است و شرکت‌های تراز اولی در صنعت دارویی کشور و جهان در این شهرک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.