گسترش توزیع دارو و اقلام بهداشتی در مناطق محروم توسط پخش البرز/ توزیع 4 میلیون لیتر محلول ضدعفونی و 900 هزار رمدسیویر توسط شرکت پخش البرز/ 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود

گسترش توزیع دارو و اقلام بهداشتی در مناطق محروم توسط پخش البرز/ توزیع 4 میلیون لیتر محلول ضدعفونی و 900 هزار رمدسیویر توسط شرکت پخش البرز/ 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر گفت: در ایامی که کمبود دارو و سرم وجود داشت، شرکت پخش البرز در روز تاسوعا و عاشورا وارد عمل شد و کمبود سطح کشور را ظرف مدت 24 ساعت از بین برد.

دکتر عارف نوروزی که در مراسم افتتاح طر‌ح‌های توسعه‌ای پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سخنرانی داشت، اظهار داشت: ‌نگاه کلی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این است که تشکیلات خود را در خدمت مسئولیت اجتماعی قرار دهد و به مردم خدمت ارایه دهد.

وی ادامه داد: بنیاد برکت، بنیاد احسان، گروه توسعه اقتصادی تدبیر و مؤسسه دانش‌بنیان برکت از بازوان ستاد اجرایی هستند و در زمینه‌‌ی گسترش اقدامات اجتماعی، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی فعالیت می‌کنند و اکنون شرکت پخش البرز با پوشش قرار دادن 62 هزار نقطه شامل 50 هزار نقطه برای تأمین مواد غذایی و 12 هزار نقطه برای تأمین دارو در اقصی نقاط کشور و به‌ویژه مناطق محروم و دورافتاده، خدمات خود را ارایه می‌کند.

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت:‌در زمانی که با کمبود سرم روبه‌رو شدیم پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی به‌سرعت وارد عمل شد و 3 میلیون سُرم وارد شده توسط این ستاد را در سطح کشور توزیع کرد.

ستاد اجرایی در خدمت مردم

دکتر عارف نوروزی؛ معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در این مراسم با بیان این‌که نگاه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به این گونه است که تشکیلات خود را در خدمت مسئولیت‌های اجتماعی دربیاورد و برای مردم خدماتی را ایجاد کند، افزود: یکی از بازوان بسیار توانمند که با سرعت عمل و اقدام به موقع در صحنه‌های ضروری پیش آمده در حادثه‌های مختلف بسیار خوش درخشید و به عنوان یک ابزار موفق برای ستاد اجرایی برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به درستی عمل کرد، پخش البرز بود. در سال‌های اخیر، در بحث سیل و زلزله‌هایی که به‌وجود آمد، نیاز داشتیم که به سرعت امدادرسانی کنیم. امدادرسانی در 24 ساعت اول بسیار مهم است و این نقش را ستاد اجرایی برای خود قائل بود تا در سریع‌ترین زمان به کمک مردم بشتابد و ابزار این اتفاق سریع نیز پخش البرز بود.

بیش‌ترین رضایت نسبت به پخش البرز در کشور

وی ادامه داد: از این‌که پخش البرز هم به مأموریت‌های خودش به خوبی پرداخت و با 62 هزار نقطه‌ی تماس و با کم‌ترین نارضایتی 12 هزار نقطه برای تأمین دارو و 50 هزار نقطه برای تأمین مواد غذایی را به خوبی پوشش داد و علاوه بر آن سلسله اقدامات فوری را برای حوزه‌های مأموریتی ستاد مثل بنیاد برکت و بنیاد احسان به عنوان بازوی توانمند انجام داد، جای قدردانی و تشکر دارد. مدیران مجموعه روحیات خوبی را از خدمت‌گزاری به نمایش گذاشته‌اند و نباید به وضع موجود راضی باشید. باید به اقدامات خود ادامه دهیم و مشکلاتی را که در مجموعه وجود دارد برطرف سازیم.

دکتر مخبر؛ معاون اول فعلی دولت سیزدهم در ستاد اجرایی به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرد و این موفقیت‌ها چون در راه خدمت به مردم بود به چشم آمد. اگر خدمات را به رضایت خداوند گره زدید و برای خدمت به مردم، بقیه‌ی چیزها به دنبالش می‌آید.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در همین ایامی که کمبود دارو و سرم وجود داشت، بازرسی کل کشور در بعضی حوزه‌ها ورود کرد و فهمیدند که توزیع درست انجام نشده است. بنابراین شرکت پخش البرز به عنوان بازویی توانمند در روز تاسوعا و عاشورا وارد عمل شد و کمبود سطح کشور را ظرف مدت 24 ساعت از بین برد.باید در هر جایی که مسئول هستیم، به درستی وظیفه‌ی خود را انجام دهیم و مطمئن باشیم که با عنایت خداوند، رضایت مردم حاصل می‌شود. مردم مسئولینی خدمت‌گزار می‌خواهند.

 

 

فضای انبارها را در سراسر کشور بهسازی کردیم

در این مراسم دکتر عقیل آرین‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت پخش البرز نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بزرگی که در این مجموعه انجام گرفته است گفت: اولین کار ما در حوزه‌ی بهسازی فضای انبارها به لحاظ کف، سقف و چیدمان آن‌ها و مدرن‌سازی بود و مشکلات موجود در انبارها را بر طرف کردیم؛ چرا که به دنبال ارتقای سطح استاندارد بودیم. در سال گذشته در حوزه‌ی دمای انبارها نیز پروژه‌ی دیتا لاگر را به انجام رساندیم تا بتوانیم به صورت آنلاین دمای تمام انبارها را کنترل کنیم، زیرا بحث دمای انبار در کیفیت توزیع دارو بسیار مهم است. در حوزه‌ی ناوگان حمل و نقل کارهای زیادی انجام گرفته است. در موضوع نوسازی، خرید انبارها و استقرار سامانه‌های هوشمند کارهای بزرگی صورت گرفته است. هدف از کارهای زیرساختی این بود تا استانداردهای خودمان را بالا ببریم، اطمینان پیدا کنیم و اطمینان بدهیم که کالاها از موقعی که وارد پخش البرز می‌شوند و تا زمانی که به دست مشتری برسند، استاندارد لازم را دارند.

توزیع 4 میلیون لیتر محلول ضدعفونی

وی ادامه داد: حجم کار ما توسعه پیدا کرد و در سال‌های اخیر، فروش ما در دارو حدود 8 برابر شد. این مسئله باعث شد تا بتوانیم ظرفیت خود را در حوزه‌های مختلف بالا ببریم. در حوزه‌ی مبارزه با کرونا و اقدامات لازم در مورد آن، نزدیک به 4 میلیون لیتر انواع محلول‌های ضدعفونی کننده و حدود 900 هزار عدد رمدسیویر در کشور توزیع کردیم. بخشی از رمدسیویرها را ستاد اجرایی به استان‌های محروم اهدا کرد که کار توزیع آن‌ها را انجام دادیم. حدود 74 میلیون عدد ماسک را در سراسر کشور توزیع کردیم و در بحث سبدهای معیشتی نیز که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) آن‌ها را فراهم کرد، کار تأمین و ارسال نزدیک به 2 میلیون از این پکیج‌ها به نقاط مختلف کشور را برای اقشار محروم، مجموعه‌ی پخش البرز انجام داد.

دکتر آرین‌نژاد افزود: در توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل نیز، 51 دستگاه خودروی ایسوزو و نیسان یخچالی مجهز شده به ناوبری به مجموعه اضافه کرده‌ایم که تقریباً 300 تن به ظرفیت حمل ما افزود و 60 درصد افزایش ظرفیت در ناوگان زنجیره‌ی سردمان ایجاد شد. این مسئله بسیار به ما در توزیع کالاهای خاص کمک خواهد کرد. در حال حاضر ما آمادگی کاملی داریم تا هر موقع وزارت بهداشت اعلام کند، واکسن را به نقاط مختلف کشور توزیع کنیم. در خصوص تجهیزات داخل انبار، بخش زیادی از فشاری که بر روی پرسنل ما بود، به خاطر کمبود تجهیزات داخل انبار بود که تقریباً 85 دستگاه انواع استاکر و حدود 4 هزار پالت را اضافه کردیم که همه‌ی این‌ها باعث شد تا ظرفیت انبار ما افزایش پیدا کند. سامانه‌ی ردیابی ناوگان حمل نقل را نیز راه‌اندازی کردیم که براساس آن تمام خودروهای‌مان به gps وصل هستند و در لحظه می‌توانیم از مکان خودروهای‌مان باخبر شویم. این مسئله در کاهش مدت زمان توزیع بسیار تأثیرگذار بود و کم‌تر از 24 ساعت دارو را به دست مشتریان می‌رسانیم.

همکاری با دانشگاه صنعتی شریف

مدیرعامل شرکت پخش البرز گفت: در بحث مسیریابی نیز کار جدیدی انجام شد، بسیار مهم است لحظه‌ای که سفارشات از مشتریان اخذ می‌شود و می‌خواهیم کالا را ارسال کنیم، بتوانیم چه کالایی را با چه ماشینی و با چه چیدمانی در داخل ماشین در مسیر توزیع مشخص ارسال کنیم. این کار تا امروز به شکل دستی انجام می‌شد اما یک پروژه‌ی دانش‌بنیانی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تقریباً از یک سال پیش شروع کردیم و حدود 3 ماه است که به بهره‌برداری رسیده است و این کار به صورت هوشمند از طریق سامانه انجام می‌گیرد و تقریباً 25 درصد هزینه‌ها را کم کرده و مدت زمان توزیع کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر ساخت مرکز شیراز را هم در دستور کار داریم.  به‌طور کلی این سرمایه‌گذاری‌هایی را که در مجموعه‌ی شرکت انجام دادیم، در راستای مسئولیت اجتماعی پخش البرز بوده است.

795 میلیارد فقط در مرداد ماه

وی در پایان سخنان خود با اشاره به سود شرکت که در بورس است، اظهار کرد: میانگین فروش ماهانه‌ی مجموعه‌ی پخش البرز از 160 میلیارد تومان در سال 1397 رسیده به 570 میلیارد تومان در پنج ماهه‌ی امسال و در مرداد ماه 795 میلیارد تومان فروش را محقق کردیم که رقم بسیار قابل توجه برای مجموعه‌ی پخش البرز است. همه‌ی این اتفاقات در شرایطی است که در دارو ارز 4200 تومانی در محصولات‌مان وجود دارد و اگر این ارز نیمایی شود، رشد فروش بالایی را خواهیم داشت، هر چند که همه‌ی هزینه‌های‌مان چند برابر شده است. اما هم‌چنان سبد کالایی که توزیع می‌کنیم افزایش نرخ چندانی را نداشته است.

 

97 درصد داروهای مورد نیاز در کشورمان تولید می‌شود

در ادامه‌ی مراسم نیز دکتر اکبر برندگی؛ مدیرعامل گروه دارویی برکت گفت: در اوایل انقلاب، تقریباً 20 درصد از داروی کشور را شرکت‌های چندملیتی که در ایران حضور داشتند، بدون انتقال دانشی فرمول‌های خود را فرموله می‌کردند و بقیه‌ی داروها نیز وارداتی بود و در مورد مواد اولیه نیز حرفی برای گفتن نداشتیم. بعد از انقلاب، تمام این شرکت‌ها از ایران رفتند. جمعیت 35 میلیونی ایران بدون دارو ماندند و بلافاصله نیز جنگ شد که نیاز دارویی نیز مضاعف شده بود. امروز به جایی رسیده‌ایم که ادعا می‌کنیم97 درصد داروهای مورد نیاز در کشورمان تولید می‌شود.همین فرمولاسیون و اثربخش بودن دارو بحث مهمی است که در این زمینه به موفقیت‌های زیادی رسیده‌ایم. بابت آن 3 درصد واردات نیز ارز زیادی می‌دهیم که امیدواریم با حمایت جامعه‌ی داروسازی، این مشکل نیز حل شود.

تحریم‌ها را شکستیم!

وی ادامه داد: زنجیره‌ی تأمین دارو در کشور از تأمین مواد اولیه برای 150 کارخانه‌ی داروسازی موجود در کشور، بسیار مهم است و خوش‌بختانه چرخه‌ی تأمین دارو در کشور محقق شد و در حال حاضر ادعا داریم که اگر درها را به صورت کامل ببندند، تسلیم تحریم‌ها نخواهیم شد. در ابتدای انقلاب 6 شرکت پخش داشتیم که یکی از آن‌ها پخش البرز بود و جزو اولین شرکت‌های بورسی نیز است. پخش البرز طی نیم قرن فعالیت، رتبه دوم کشوری را دارد. در سال 1396، این شرکت را با 11 میلیارد تومان زیان بستیم و در حال حاضر ادعا داریم که 250 میلیارد تومان سود فقط در امسال داریم.انتظار داریم انبارها به صورت رباتیک شود. در اوایل کرونا، در همان روزهای نخست که کل دنیا دچار کمبود ماسک شده بود، ستاد اجرایی و مجموعه‌ی دارویی برکت، به سرعت اقلام ضدعفونی کننده تولید کردند و در فاصله‌ی 23 روز خط تولید ماسک از خارج کشور وارد و نصب شد و در ماه‌های اول سال 1399، ماسک تولیدی خود را به دست مردم رساندیم و قیمت ماسک 8 هزار تومانی را به هزار تومان رساندیم که نوعی تابوشکنی بود و نگذاشتیم بحران ایجاد شود.

ساخت واکسن

مدیرعامل گروه دارویی برکت گفت: ساخت واکسن یک پروژه‌ی 6 ساله در دنیا است، آن هم برای یک بیماری جدید و ناشناخته. در حال حاضر 3 خط تولید وجود دارد که یکی از آن‌ها راه افتاده است، یکی دیگر نیز تا 2 هفته‌ی آینده به محصول خواهد رسید و سومی هم تا 99 درصد وسایل مورد نیاز در حال نصب است. واکسن کوو ایران برکت مانند دیگر کشورهای دنیا تمام مطالعات حیوانی و انسانی را با موفقیت گذرانده است. ما به سازمان‌های نظارتی تشویق کردیم که بیش‌ترین نظارت را بر روند کار ما داشته باشند، چرا که اولین تجربه‌ی واکسن‌سازی را داشتیم به دنبال تولید بهترین محصول بودیم.

14 تست را برای واکسن گذراندیم

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: بسیاری از دشمنان ما معتقد بودند که واکسن را نمی‌توانیم تولید کنیم و اگر هم تولید شود، به تولید انبوه نمی‌رسد ولی با تلاش متخصصان و دانشمندان خودمان به تولید انبوه رسید. در حالی که شرکت‌های مختلف دنیا فقط 6 تست را برای ساخت واکسن انجام داده‌اند ولی ما 14 تست بسیار علمی‌تر را روی محصول خود انجام داده‌ایم. حالا با افتخار می‌گوییم که محصول‌مان کیفیت بالایی دارد.

 

گزارش تصویری این خبر را از اینجا ببینید.