فاز سوم مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» آغاز شد

فاز سوم مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» آغاز شد

طی مراسمی و با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، فاز سوم مطالعات بالینی و آخرین گام برای تأیید نخستین واکسن ایرانی کرونا آغاز شد.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، فاز سوم مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» امروز با حضور دکتر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در هتل ارم تهران آغاز شد. قرار است در این مرحله واکسن ساخت گروه دارویی برکت زیرمجموعه‌ی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، روی ۲۰ هزار نفر در شش شهر ایران آزمایش شود.
آخرین گام برای تأیید نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو ایران برکت»، با تزریق این واکسن به دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی آغاز شد. هم‌چنین در این مراسم واکسن به خانم دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و دکتر امیر زرگر استاد ایمونولوژی دانشگاه تهران هم تزریق شد. «کوو ایران برکت»، نخستین واکسن ایرانی است که به مرحله‌ی تزریق انسانی فاز سوم می‌رسد.
دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مراسم بیان داشت: با وجود ظالمانه‌ترین تحریم‌ها، توانستیم زودتر از موعد پیش‌بینی شده به تولید انبوه واکسن کرونا برسیم. در هفته‌های اخیر توفیقات چشم‌گیری در این زمینه داشته‌ایم و طبق برنامه در اردیبهشت‌ ماه یک میلیون دوز واکسن را تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم. در خرداد ۳ میلیون، در تیر ۱۰ تا ۱۲ میلیون و تا پایان مرداد ماه در مجموع ۳۰ میلیون دوز واکسن «کوو ایران برکت» تحویل مردم خواهیم داد. وی افزود: از ۶ مسیر برای تولید واکسن تلاش کردیم که هر ۵ مسیر دیگر هم به مرحله‌ی تست انسانی رسیده‌اند.
‌‌دکتر مینو محرز، از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که مسئول ارزیابی علمی واکسن کروناست، و دکتر حسین‌علی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جمله داوطلبان اولیه‌ی تزریق این واکسن در فاز سوم بودند. دکتر ‌‌محمدرضا صالحی، مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا نیز گفته است که فاز سوم واکسن «کوو ایران برکت»، به‌طور مستقل در برخی از کشورهای همسایه هم انجام می‌شود.
دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس پس از تزریق واکسن در فاز سوم تست انسانی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تولید «کوو ایران برکت»، کار بسیار بزرگی انجام دادند که باعث افتخار ایران و ایرانی شد. وی افزود: از ابتدا گفتم واکسن خارجی نخواهم زد و روزی که واکسن ایرانی بیاید تزریق می‌کنم. در فاز دوم این واکسن هم داوطلب بودم اما پذیرفته نشدم. با اطمینان به مردم می‌گویم واکسن «کوو ایران برکت» از ایمن‌ترین واکسن‌های تولیدشده در دنیاست و امیدوارم هرچه زودتر با پایان مطالعات بالینی، به دست مردم برسد و در این زمینه هم از دنیا بی‌نیاز شویم.