رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت

رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت
رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت
رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت
رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت
رونمایی از محصول تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت

مراسم رونمایی از اولین واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» در فاز یک کارخانه‌ی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از همان آغازین روزهای شیوع بیماری کرونا، بیماری ناشناخته‌ای که قدرتمندترین کشورها در عرصه‌ی ساخت دارو و واکسن نیز شناختی از آن نداشتند، به دنبال آسودگی خیال مردم بود تا با ساخت واکسن و تولید ماسک، اقلام بهداشتی و داروهای تأثیرگذار بر کاهش روند بیماری و درمان کامل آن، آرامش و سلامتی را به جامعه بازگرداند.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بلافاصله پس از همه‌گیری بیماری کرونا در تلاش بود، از طریق گروه دارویی برکت زیرمجموعه‌ی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، به سرعت واکسن آن را برای ایمنی مردم تولید کند و خوش‌بختانه با تلاش متخصصان و دانشمندان این ستاد، واکسن «کوو ایران برکت» پس از انجام مراحل مختلف مطالعات و تست‌های حیوانی و کارآزمایی بالینی انسانی، به مرحله‌ی تولید انبوه رسید.

روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه 1400، به عنوان روزی مهم در زمینه‌ی تولیدات دارویی، واکسن و حوزه‌ی سلامت کشورمان، در تاریخ به ثبت رسید. دکتر محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسمی که در کارخانه‌ی شفافارمد در شهرک دارویی برکت در این روز برگزار شد، با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، استاندار استان البرز، نماینده‌ی مردم استان در مجلس، معاونان ستاد، مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر و اصحاب رسانه، از اولین محصول تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت»، رونمایی کرد و در مرحله‌ی اول تعداد 300 هزار دُز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت شد.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ابتدای این مراسم با تبریک عید فطر گفت: این‌که چگونه یک مکانی در ظرف ۵ ماه به بزرگ‌ترین سایت تولید واکسن تبدیل می‌شود، ناگفته‌های زیادی دارد.

دکتر مخبر اظهار داشت: از زمان شروع شیوع ویروس کرونا تاکنون همه‌ی همکاران و دست‌اندرکاران بنده در ستاد و گروه دارویی برکت به‌طور شبانه‌روز و حتی بدون یک روز مرخصی با پذیرش ریسک‌های متعدد، تلاش بسیار زیادی برای تولید واکسن کرونا از خود نشان دادند.
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: عوامل و مدیران و دانشمندان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تمام همت خود را به کار گرفتند و برنامه‌ریزی کردند تا این مهم به سرعت تحقق یافته و مراحل تولید انبوه واکسن، عملیاتی شود. لذا آن‌چه امروز حاصل شده است و توفیق یافتیم به تولید واکسن کرونا دست پیدا کنیم، نتیجه‌ی تلاش کار گروهی خدمت‌گزاران این مجموعه است.
دکتر مخبر با تأکید بر این‌که به غیر از رضای خداوند و خدمت به مردم، هیچ موضوعی مدنظر همکاران وی در ستاد اجرایی نبوده، گفت: کار کردن برای تقرب به خداوند سبحان و خدمت به ملت عزیز و صبور ایران، عمده‌ترین هدف و عامل تلاش شبانه‌روزی این مجموعه برای دست یافتن به واکسن کرونای ایرانی بود. در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، هیچ هدف مالی یا شهرت برای ساخت واکسن کرونا به غیر از اهداف ذکر شده در میان نبوده است، بنابراین این دستاورد هدیه‌ای از سوی این ستاد به همه‌ی مردم ایران و حتی مردم منطقه و جهان است که با سلامت و در امان ماندن از بیماری منحوس کرونا روزگار بگذرانند.
وی با اعلام رضایت و قدردانی از عوامل و مدیران وزارت بهداشت توضیح داد: بی‌شک نمی‌توان قدردان حمایت‌ها و کمک‌های وزارت بهداشت برای رسیدن به وضعیت کنونی نبود. در سایه‌ی تلاش جمعی همه به چنین دستاورد و موفقیتی دست یافته‌ایم که قطعاً برای ما یک افتخار و برای ملت ایران دلگرمی قابل‌توجهی به شمار می‌رود.
دکتر محمد مخبر درباره‌ی توان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای تولید ماسک و کیت‌های تشخیص سریع کرونا در سنگ‌اندازی‌های تحریمی آمریکا بیان داشت: هنگامی که آمریکا و دولت‌های اروپایی مانع صادرات ماسک و کیت‌های تشخیص سریع کرونا به ایران شدند، آن زمان که ظرفیت تولید ماسک در کشور به 500 هزار ماسک در روز نمی‌رسید، با تلاش دانشمندان و دست‌اندرکاران ستاد، ظرفیت تولید ماسک به 6 میلیون در روز رسید و در 22 روز توانستیم نیاز به ماسک را برای کل کشور رفع کنیم. از سوی دیگر، هنگامی که کره جنوبی به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا کیت‌های یک بار مصرف تشخیص کرونا را به ما تحویل نداد، خوش‌بختانه دانشمندان و نخبگان جوان ایرانی در ستاد در مدت دو تا سه هفته موفق به ساخت کیت‌ها شدند و آن را در اختیار طرح شهید سلیمانی قرار دادند.
وی با اشاره به این موضوع که در تیر ماه و مرداد ماه سال جاری شاهد عرضه‌ی وسیع واکسن به بازارهای مورد نیاز خواهیم بود گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تیر ماه امسال حدود ۱۲ میلیون دُز و تا پایان شهریور ۳۰ میلیون دُز واکسن ایرانی «کوو برکت» را تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهد داد تا به مردم تزریق شود. لذا این نوید را می‌دهم که تولید واکسن «کوو ایران برکت» به نحو مطلوبی در حال انجام و پی‌گیری است و قطعاً عموم مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.
دکتر مخبر برای اردیبهشت ماه و خرداد ماه سال جاری هم میزان تولید واکسن ایرانی را اعلام نمود و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه یک میلیون دُز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد و در خرداد ماه هم تا 4 میلیون دُز تحویل داده می‌شود، اما روند تولید در تیر ماه افزایش می‌یابد و به 10 تا 12 میلیون دُز می‌رسد، در مرداد 20 میلیون و در نهایت در شهریور سال جاری به 20 تا 30 میلیون دُز خواهد رسید، موضوعی که نتیجه‌ی کوشش محققان متعهد و متدین، نخبه و خلاق ایران اسلامی است و روزها و ماه‌های خوبی را در مبارزه با بیماری کرونا برای مردم ایران و حتی مردم منطقه در پی خواهد داشت.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) درباره‌ی رفع دغدغه‌ی عمومی و نیاز به تزریق واکسن کرونا گفت: اگر وزارت بهداشت همه‌ی زیرساخت‌های لازم برای تزریق واکسن را مهیا کند قطعاً تا ۳ تا ۴ ماه آینده نیاز بخش وسیعی از جامعه به واکسن کرونا برطرف خواهد شد.
وی در خصوص فاز صنعتی مورد نیاز ساخت واکسن گفت: این تجهیزات در حال نصب است و هم‌اینک ظرفیت تولید حداقل ۱۵ میلیون دُز در ماه وجود دارد، ضمن این‌که به غیر از ستاد، مؤسسات واکسن‌سازی دیگری مثل رازی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به ساخت و تولید بیش‌تر واکسن کرونا نیز یک گوشه‌ی کار را به دست گرفته و برای این موضوع بسیار تلاش می‌کنند.
دکتر مخبر در ادامه توضیح داد: ساخت و تولید واکسن از ۶ مسیر دنبال می‌شود که خوش‌بختانه یکایک آن‌ها به تست انسانی رسیده است. وی گفت: در کشور به دنبال این هستیم که در صورت نیاز هر گونه واکسن را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم. واکسن با پلت‌فرم مشابه واکسن فایزر را نیز در داخل تولید کرده‌‌ایم که با اجازه‌ی وزارت بهداشت تست انسانی آن را انجام خواهیم داد.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: تولید واکسن افتخار بزرگی است و در کل دنیا ۵ کشور امکان تولید آن را دارند و ایران هم با تولید واکسن کرونا به این جمع اضافه شده و حتی قابلیت صادرات آن را نیز به دست آورده است.
وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، واکسن «کوو ایران برکت» کم‌ترین عوارض و بیش‌ترین اثربخشی را دارد.

دکتر مخبر در پایان گفت: در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هر دارویی که بر کرونا مؤثر بود، تولید شد. برای مثال رمدسیویر یکی از نایاب‌ترین و گران‌ترین دارو‌ها بود، اما با تولید داخلی به وفور تولید شده و با قیمت اندک در اختیار بیماران قرار گرفت.