رونمایی از تازه‌ترین محصولات گروه دارویی برکت

رونمایی از تازه‌ترین محصولات گروه دارویی برکت

تنها چند روز بعد از تحریم‌های ظالمانه‌ی جدید آمریکا، گروه دارویی برکت، تازه‌ترین محصولات خود در حوزه‌ی دارو، مکمل‌ و مواد اولیه را در حالی رونمایی کرد که رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خطاب به دشمن گفت که تمام تلاش‌هایش برای زمین زدن ملت ایران، مذبوحانه است.

به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، آیین رونمایی از محصولات جدید در حوزه‌ی دارویی، مکمل‌ها و مواد اولیه توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) روز سه‌شنبه 30 دی در شهرک صنعتی دارویی برکت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مسئولان استان‌های تهران، قزوین و مرکزی برگزار شد، از محصولات جدید شرکت‌های البرز دارو، البرز بالک و ایران دارو از طریق ویدیو کنفرانس، رونمایی شد. خطوط تولید افتتاح‌شده، شامل خط تولید داروی «ایورمکتین» که در زمینه‌ی پیشگیری و درمان کووید ۱۹ تجویز می‌شود و تولید آن تاکنون در اختیار چند کشور دنیا بود، خط تولید داروی «موکوسیل» و سه ماده‌ی اولیه‌ی دارویی بیماری‌های قلب و عروق، صرع، فشار خون و تهوع است.

دکتر مخبر در این مراسم طی سخنانی گفت: داشتم فکر می‌کردم که اکنون یزید کجاست و حضرت امام حسین(ع) کجا؛ امروز بارگاه امام حسین(ع) محل فرود ملائکه و حرم شیفتگان عزت و آزادگی و وحدانیت است و اثری از قبر قاتل امام حسین(ع) نیست. یک‌سال قبل ما یک قاسم سلیمانی داشتیم و یک ترامپ. امروز ذلتی را که نصیب این جانی شده ببینید و از طرفی عزت و بزرگی شهید سلیمانی را ببینید و مزار آن شهید که کعبه‌ی دل آزادگان شده است. تاریخ عبرت است و مکرر در حال تکرار و برای همه درس است.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: دشمن، دو شعار کلیدی دارد؛ یکی طرفداری از حقوق بشر و دیگری طرفداری از دانش. اما شما رفتار دشمن را با مردم دنیا ببینید. رفتار دشمن را با مردم سوریه و فلسطین و لبنان و عراق و یمن ببینید. این کودکانی که در یمن کشته می‌شوند، گناه‌شان چیست؟ شرکت‌های دانش‌بنیان ما را تحریم می‌کنند. مردم ما را تحریم می‌کنند. یک ماه قبل شهید فخری‌زاده دانشمند علمی ما را ترور کردند و چند روز قبل ستاد اجرایی و دانش‌بنیان برکت را تحریم کردند.

وی تصریح کرد: تمام بغض آن‌ها با مردم ایران است. شاه را مردم از کشور بیرون کردند. آمریکایی‌ها را مردم بیرون کردند. حتی در سوریه و عراق، مردم با دشمن می‌جنگیدند و مدافعان حرم بودند.

تلاش دشمن مذبوحانه است

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه با بیان این‌که می‌خواهد دو نکته خطاب به دشمن و مردم بگوید، افزود: پیش از آن‌که این دو نکته را بگویم، جا دارد تشکر کنم از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی در همه‌ی جناح‌ها که در برابر تحریم‌های دولت آمریکا علیه ستاد به‌طور متحد موضع گرفتند. به دشمن می‌خواهم بگویم تمام تلاش‌ات برای این‌که ملت ایران را زمین بزنی، تلاشی مذبوحانه است. به حول و قوه‌ی الهی تمام ملت ایران و مسئولان منسجم تلاش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مشکلی پیش بیاید. وی افزود: هر کانونی که در کشور به مردم خدمت‌رسانی کند، در لیست تحریم دشمنان قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که دشمنی آمریکا و غرب با مردم ایران است و نه با یک شخص خاص.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه گفت: تحریم اخیر، عزم ما را برای تولید واکسنی باکیفیت و ایمن جزم‌تر کرد و مطمئن باشید این تحریم نه تنها تأثیری در عملکرد و خدمت‌رسانی ستاد به مردم ندارد، بلکه تهدیدهای بیش‌تری را به فرصت تبدیل خواهیم کرد و هر روز دستاوردهای بیش‌تری را با اتکا به جوانان نخبه‌ی کشور ارایه خواهیم کرد.

دکتر مخبر در خصوص اقدامات ستاد در حوزه‌ی تولید دارو بیان داشت: یکی از جهت‌گیری‌های جدی ستاد اجرایی در چند سال گذشته، پر کردن خلأهای دارویی موجود در کشور و جلوگیری از خروج ارز بوده است.

او با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ٩٧ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: حدود ۳ درصد واردات دارویی داریم که ٣۵ درصد قیمت تمام‌شده‌ی دارویی کشور را تشکیل می‌دهد.

دکتر مخبر با اشاره به احداث شهرک صنعتی دارویی برکت توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: شرکت‌های دارویی مختلفی در شهرک صنعتی دارویی برکت راه‌اندازی شده است تا سه درصد واردات کشور را تأمین ‌کنند.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به تولید داروی «ایورمکتین» توسط محققان داخلی گفت: تعهد کردیم هر دارویی را که احتمال اثرگذاری در پیشگیری و درمان بیماری کرونا داشته باشد، تولید کنیم که امروز از یک دارو که به‌ گفته‌ی پزشکان در بیماری کرونا تأثیرگذاری بالایی دارد، رونمایی کردیم. وی افزود: قطعاً حجمی از این داروی جدید را برای استفاده در مناطق محروم کشور به‌طور رایگان در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد.

دکتر مخبر ادامه داد: به مردم می‌گویم مطمئن باشند قوی‌تر، سریع‌تر، با کیفیت بهتر و با کمیت بیش‌تر واکسن کرونا را تولید می‌کنیم و در اختیارشان قرار خواهیم داد.

به گفته‌ی رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، واکسن تولید شده برای درمان کرونا، تاکنون روی 14 نفر آزمایش شده که حال‌شان کاملاً خوب است و هیچ‌کدام عارضه‌ای نداشته‌اند و نتایج مثبت تست بالینی تاکنون بیش از انتظار ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: محققان دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، از سه روش دیگر هم مشغول تولید واکسن کرونا هستند، که آن سه واکسن هم تا پیش از عید به مرحله‌ی تست انسانی می‌رسند.

وی بیان داشت: تولید واکسن در آزمایشگاه مهم است، اما آن‌چه برای مردم اهمیت دارد، تولید انبوه واکسن است. ما تا یک‌ ماه آینده تا 3 میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم و ظرف 3 تا 4 ماه، این رقم را به 12 تا 14 میلیون دوز در ماه می‌رسانیم.

دکتر مخبر اضافه کرد: روزی گفتم که در ماسک خودکفا خواهیم شد، با دیده‌ی تردید به این حرف نگاه کردند. همین حرف را درباره‌ی داروها، مکمل‌ها و کیت تشخیص سریع کرونا گفتم و با نگاه تردید به آن نگریستند. اما توانستیم و امروز ما ظرفیت زیادی داریم. امروز اروپایی‌ها از ما تقاضای کیت تشخیص سریع و ماسک دارند. وی ادامه داد: همان‌طور که در ماسک و کیت تشخیص فوری و سایر تجهیزات پزشکی و درمانی عمل کردیم، بیش از نیاز کشور واکسن ایمن و مطمئن تولید خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مردم محتاج غرب شوند.

وی یادآور شد: در تمام رویدادها، رویکرد ستاد، به‌هیچ‌وجه اقتصادی نیست. ما بسیاری از داروها را رایگان در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم تا بین مردم در مناطق محروم توزیع شود. امیدواریم به کوری چشم دشمن روزی در این کشور محروم نداشته باشیم، اما آن‌چه اکنون در ستاد اتفاق می‌افتد به تصدقی سر محرومان است.

معرفی محصولات جدید

در این مراسم که دکتر عارف نوروزی مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر نیز حضور داشت، دکتر اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت طی سخنانی از محصولات جدیدی که رونمایی شد، سخن گفت. وی بیان داشت: خاطرم هست دکتر مخبر دستور فرموده بودند هر چیزی که در بحث کرونا برای مردم مورد نیاز است، تولید شود. طرحی را هم‌زمان با سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه پیش بردیم که در آن قرار شد به بخش خصوصی کمک کنیم تا 750 میلیون دلاری را که وابستگی ارزی برای تولید مواد اولیه داریم، کاهش دهیم و خودمان این مواد را تولید کنیم. آقای دکتر مخبر در صحبت‌شان اشاره کردند که 3 درصد مواد اولیه‌ی تولید دارو، حجم زیادی ارز از کشور خارج می‌کند. با این سیاست ما کار را شروع کردیم و خوش‌حالیم در راستای اجابت فرمایشات رییس ستاد اجرایی در بحث واکسن و تولیدات دارو، امروز از محصولات جدید رونمایی می‌کنیم.

او در ادامه به تشریح داروهای رونمایی شده‌ی شرکت البرز دارو پرداخت و گفت: اولین دارو «ایورمکتین» است که در پیشگیری و درمان کرونا نقش مهمی دارد. اکنون ظرفیت تولید 200 میلیون قرص را داریم. این دارو 15 میلیون دلار وابستگی ارزی کشور را کم می‌کند.

دکتر برندگی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه‌ی مواد اولیه در شرکت البرز بالک ادامه داد: ما دو کار در این شرکت انجام دادیم؛ نخست آن‌که سایت جدیدی راه‌اندازی کردیم. در سایت‌هایی که سال‌های سال استفاده نمی‌شد، ظرفیت تولید دارو را افزایش دادیم. مثلا ظرفیت داروی «آتورواستاتین» را که کاهنده‌ی چربی خون است، از 20 هزار به 60 هزار افزایش دادیم که میزان صرفه‌جویی ارزی آن 6 میلیون و 700 هزار دلار است. هم‌چنین داروی «لوزارتان پتاسیم» ضد فشار خون و مناسب برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است که ظرفیت آن‌ را از 10 هزار به 40 هزار افزایش دادیم و به این ترتیب 240 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی انجام گرفت. داروی «سیتالوپرام» را که داروی ضدافسردگی است نیز از 5 هزار به 15 هزار افزایش دادیم و توانستیم 3 میلیون و 300 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی کنیم.

به گفته‌ی وی، سه دارویی که ماده‌ی مؤثره‌ی اولیه‌ی آن‌ها برای بار اول در البرز بالک به مرحله‌ی تولید رسیده، عبارت‌اند از: «بیزوپرولول فومارات»، مهارکننده‌ی گیرنده‌های بتا در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی با ظرفیت بیش از یک تن و صرفه‌جویی ارزی 700 هزار دلاری، «پرگابالین» برای درمان صرع و ضددرد با ظرفیت 10 تن و صرفه‌جویی 960 هزار دلاری، «اندانسترون هیدروکلراید» داروی ضدتهوع با ظرفیت 2 تن و صرفه‌جویی یک میلیون و 200 هزار دلاری.

مدیرعامل گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، با بیان این‌که در بخش تولید در مجموع بالغ بر سه میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام گرفته، گفت: در شرکت ایران دارو که شرکتی مکمل‌ساز است، داروی «موکوسیل» را تولید کردیم که جزو داروهای بسیار پرمصرف در بهبود کرونا و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. ظرفیت تولید آن بیش از 100 میلیون قرص است که موفق شدیم در این زمینه 700 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی کنیم.

حرکت جهادی

در ادامه‌ی برنامه، ارتباط تصویری با قزوین برقرار شد که در آن دکتر کُهزادی مدیرعامل البرز دارو اظهار داشت: با تأکیدات آقای دکتر مخبر از همان ابتدای شیوع کرونا تلاش کردیم کاری انجام دهیم. ابتدا محلو‌های ضدعفونی را در مقیاس زیاد تولید کردیم و سعی داشتیم در زمینه‌ی تولید دارو هم کار کنیم که موفق شدیم داروی «ایورمکتین» را متناسب با نیاز کشور تولید نماییم.

سپس آیت‌الله عابدینی، نماینده‌ی ولی‌فقیه و امام جمعه‌ی قزوین در سخنانی بیان داشت: خدا از ما خواسته قوی باشیم و مقام معظم رهبری این قوی بودن را اجرایی کرده است. کسانی‌که در عرصه‌ی فعالیت‌های جهادی کار می‌کنند، هرکدام به طریقی این خواسته‌ی خداوند را عمل می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد اجرایی در عرصه‌های دانش‌بنیان، یادآور شد: اگر علمی برای درمان دردهای مردم باشد، بندگان خدا را یاری می‌کنیم و یاری خدا نصیب ما می‌شود.

امام جمعه‌ی قزوین با اشاره به نام گروه دارویی برکت، که برکت‌رسان است، اظهار داشت: اگر ما دارویی را آماده می‌کنیم، دست شما، دست یاری خداوند است.

وی خاطرنشان کرد، اقدامات جهادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال‌های اخیر مایه‌ی برکت برای کشور و مردم بوده و یاری رساندن به مردم به خصوص بیماران کرونایی و تولید واکسن و داروهای این ویروس منحوس، اجری کم‌تر از حضور در جبهه ندارد و یاری و نصر خدا را در پی دارد.

وی افزود: صدای گام‌های بلند جوانان دانشمند در این ستاد به خصوص در اقدامات جهادی مبارزه با کرونا و تولید واکسن، به گوش دنیا رسید.

حبیبی معاون سیاسی استاندار قزوین نیز در این مراسم گفت: دکتر مخبر با رونمایی و آزمایش واکسن کرونا هم یک حرکت اخلاقی کردند و هم یک حرکت اعتمادآفرین. ایشان اجازه دادند دارو روی فرزندشان آزمایش شود.

خانم فاطمه محمدبیگی نماینده‌ی مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی موفقیت ستاد اجرایی فرمان در تولید داروی «ایورمکتین» را دستاوردی بزرگ توصیف کرد و گفت: ما در مجلس از تولید این دارو حمایت می‌کنیم و از دکتر نمکی وزیر بهداشت می‌خواهیم حالا که این دارو در کشور تولید می‌شود، جلوی واردات نمونه‌های مشابه خارجی و خروج ارز ‌را بگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این ارتباط ویدیو کنفرانسی ادامه داد: از طرف کمیسیون بهداشت مجلس خداقوت می‌گویم به دکتر مخبر و محققان دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تولید داروی «ایورمکتین» گام بلندی برای کنترل کروناست. اقدامات و دستاوردهای جهادی ستاد، روح تازه‌ای در بین کادر سلامت و درمان دمید.

دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز خطاب به مسئولان حاضر در البرز داروی قزوین گفت: امیدواریم این خطی که پی گرفتیم تا مردم عزیز و ولایی ایران نیاز به هیچ کشوری در خارج نداشته باشند، ادامه یابد. این‌که چنین اتفاقی در قزوین، شهر علم و شهادت رخ می‌هد، ارزشمند است و امیدواریم ثوابش برسد به روح شهیدان بابایی و رجایی و که از این شهر بودند.

در ادامه‌، ارتباط تصویری با یافت‌آباد تهران برقرار شد و دکتر نصیرزاده مدیرعامل ایران دارو با بیان این‌که این شرکت در تولید 90 دارو نقش دارد، گفت: 50 درصد این محصولات شامل دارو و 50 درصد دیگر شامل مکمل‌هاست که در اشکال مختلف شامل قرص، کپسول، شربت، ساشه، اسپری و پماد تولید می‌شود.

ارتباط تصویری با البرز بالک ساوه، بخش دیگر مراسم بود. دکتر سجادی مدیرعامل این شرکت نیز طی سخنانی گفت: از سال گذشته با تأکیدات رییس ستاد اجرایی و متناسب با شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، تحت عنوان جهش تولید، اقدامات بسیاری را توانستیم انجام دهیم.