توليد داروهای بیوسیمیلار

سهم بالای داروهای بیوسیمیلار
سهم داروهای بيـوسيـميـلار از بازار بالغ بر 51 ميليارد دلار و با رشد سالانه 39% خواهد بود.
بازار رو به رشد
ایران تا پایان امسال به جایگاه نخست آسیا در تولید داروهای بیوسیمیلار دست خواهد یافت.
مبلغ اندك سرمايه‌گذاری
در سال 2021 كل ارزش بازار داروهای بيـولوژيـك با رشـد سـالانه 8.2% به 265 ميليارد دلار خواهد رسيد.

ایران باید تا سال 1404 با تولید 75 نوع محصول، رتبه‌ی اول داروهای بیوسیمیلار جهان را کسب کند؛ یعنی ایران باید 3 درصد از بازار جهانی محصولات بیوتکنولوژی را به‌دست بیاورد. اکنون ایران در تولید 29 داروی بیولوژیک به نتیجه رسیده که با ادامه‌ی این روند، ایران تا پایان امسال به جایگاه نخست آسیا در تولید داروهای بیوسیمیلار دست خواهد یافت. در پروژه‌ی بیوسیمیلار با استفاده از دانش روز جهانی، با استفاده از تجهیزات استاندارد مورد تأیید مراجع بین‌المللی و استفاده از خطوط تمام اتوماتیک فیلینگ، دسته‌ای از محصولات به نام محصولات بیوسیملار تولید و به بازار عرضه می‌شود.

• شرکت بیوسان و هلدینگ دارویی برکت در مجموعه‌ی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، فعالیت گسترده‌ای روی واکسن‌ها انجام داده و به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی واکسن پنتاوالان در ایران، این محصول را تولید می‌کنند. با توجه به داشتن تجهیزات به‌روز، دانش کافی تولید و نیروی انسانی متخصص و متعهد در مجموعه‌ی شرکت بیوسان فارمد، امید است در آینده‌ای نزدیک بخش قابل‌توجهی از مارکتینگ داخلی و صادرات را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر، واکسن پنتاوالان بیوسان فارمد در سرنگ‌های پریفیلد (PFS) پُر می‌شود. با استفاده از خط فیلینگ بیوسان فارمد در شهرک صنعتی دارویی برکت، امکان فیلینگ واکسن در ویال نیز فراهم خواهد شد. به همین دلیل، این شرکت نه تنها حدود 6 میلیون دوز واکسن پنتاوالان مورد نیاز سالانه‌ی کشور را تأمین خواهد کرد، بلکه قابلیت تولید چندین برابر آن به‌منظور صادرات به کشورهای منطقه را نیز خواهد داشت.
فـرآورده‌های بيوسيميلار، داروهايی بيولوژيكی هستند كه مشابه داروی اورجينال بوده و توسط شركت ديگری غير از شركت اورجينال تهيه می‌شود.

 

داروهای بيـوسيـميـلار، نسخه‌های تأييدشده‌ای از داروهای اورجينال هستند و زمانی اجازه‌ی توليد پيدا می‌كنند كه حقوق انحصاری (Patent) داروی اورجينال به اتمام رسيده باشد.

براساس پيش‌بينی‌ها، در سال 2021 كل ارزش بازار داروهای بيـولوژيـك با رشـد سـالانه‌ی 8.2%، به 265 ميليارد دلار خواهد رسيد كه سهم داروهای بيـوسيـميـلار از اين بازار بالغ بر 51 ميليارد دلار و با رشد سالانه 39% خواهد بود.

حاشيه‌ی سود بالا، بازار رو به رشد، مبلغ نسبتاً اندك سرمايه‌گذاری و سطح تكنولوژی بالا، از جذابيت‌های اين پروژه به شمار می‌رود.