تقدیر از صادرکنندگان برتر گروه توسعه اقتصادی تدبیر در سال 1401

تقدیر از صادرکنندگان برتر گروه توسعه اقتصادی تدبیر در سال 1401

در مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، از صادرکنندگان برتر گروه توسعه اقتصادی تدبیر در سال 1401، تقدیر به عمل آمد.
به گزارش تدبیر رسانه، روز یک‌شنبه 9 مهر ماه، در مراسمی با حضور دکتر نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، دکتر سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد، دکتر جباری مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و جمعی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه، از صادرکنندگان برتر این گروه تقدیر شد.
دکتر عارف نوروزی در این مراسم اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، توسعه‌ی صادرات را به عنوان مأموریت اصلی و جدی خود برگزیده است و در سال‌های اخیر بیش از ۹۰ درصد در حوزه‌ی صادرات رشد داشته‌ایم و قصد داریم تا پایان امسال نیز به هدف ۱.۵ میلیارد دلار صادرات دست پیدا کنیم.
ایشان افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق گروه توسعه اقتصادی تدبیر و بخشی از فعالیت‌های مشارکتی بنیاد برکت در سال گذشته موفق به کسب بیش از ۸۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل صادرات تولیدات خود شد و با برنامه‌ی رشد صادراتی که در ستاد تدوین شده، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ از مرز ۳ میلیارد دلار ارزآوری عبور کنیم.
دکتر نوروزی ادامه داد: با توجه به تقاضاهای زیادی که از سوی کشورهای هدف برای دریافت محصولات باکیفیت ایرانی وجود دارد، امید است به زودی بتوانیم صادرات را گسترش دهیم و در بحث صادرات غیرنفتی و حتی محصولات پتروشیمی، سهم مهمی در کشور داشته باشیم.

دکترسید مصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در سخنانی در این مراسم بیان داشت: با توجه به آمار صادراتی کشور در سال گذشته، رشد صادرات نسبت به سال قبل از آن ۹.۷ درصد بوده، اما صادرات در ستاد اجرایی در همان بازه‌ی زمانی بالغ بر ۳۲ درصد رشد یافته است.
ایشان با اشاره به ویژگی شرکت‌های زیرمجموعه برای برگزیده شدن در همایش قهرمان صادرات ستاد بیان داشت: شرکت‌هایی که برای اولین بار صادرات دارند و رشد بالاتری نسبت به شرکت‌های دیگر دارند، شرکتی که برای اولین بار صادر می‌کند اما به کشورهای مختلف صادرات دارد، شرکتی که تولیدات مختلف صادر می‌کند، شرکتی که با کشورهای اهداف در ارتباط است و به کشورهای همسایه و هدف، صادرات دارد، همگی جزو معیارهای انتخاب برترین صادرکنندگان هستند.

دکتر حسن جباری مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، دیگر سخنران این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای فراهم کردن بسترهای صادراتی کشور بیان داشت: برای رونق صادرات باید حمایتی همه‌جانبه و هدف‌مند از صادرات داشته باشیم. حمایت هدف‌مند نیز به معنای صادرات کالاهایی با ارزش افزوده‌ی بالاتر است.
صادرات باید متناسب با قیمت‌های جهانی باشد و شرکت‌‌ها باید به‌طور روزانه قیمت جهانی محصولات خود را بررسی کنند و بدانند چه زمانی صادرات صرفه دارد.
ایشان افزود: در حوزه‌ی صادرات باید به دنبال یافتن بازارهای جدید باشیم و با نیازسنجی آن‌ها نسبت به امر مهم صادرات اقدام کنیم. در حوزه‌ی شناخت بازارهای هدف این نکته که قیمت اقتصادی بازارهای آن‌ها چیست بسیار حایز اهمیت است. علاوه بر این، یکی از مسایلی که امروز با آن مواجه هستیم وجود واسطه برای صادرات است، یعنی شخصی که بازار صادراتی هم‌چون عراق را می‌شناسد نسبت به تأمین کالا برای این کشور اقدام می‌کند. بنابراین این‌که شرکت‌ها بتوانند بازار عراق یا سایر بازارها را بشناسند و خریدار و مصرف‌کننده‌ی نهایی را شناسایی کنند و بدون واسطه معامله کنند بسیار مهم است.
ایشان با اشاره به نقش کیفیت در توسعه‌ی صادراتی بیان داشت: برای این‌که کیفیت محصولات‌مان خوب باشد نیازمند مواد اولیه، تکنولوژی تولید و ماشین‌آلات به‌روز هستیم، همه‌ی این‌ها نیز نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارند. توجه به کیفیت محصول صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است و متأسفانه شرکت‌هایی را شاهد بودیم که با چند بار صادرات دیگر نتوانستند صادرات داشته باشند.