بهره‌برداری از طرح دانش‌بنیان زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت گروه تدبیر

بهره‌برداری از طرح دانش‌بنیان زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت گروه تدبیر

طرح دانش‌بنیان زنجیره‌ی ارزش زعفران در روز یک‌شنبه 8 آبان ماه با مشارکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر در پارک علم و فناوری پردیس در استان تهران، به بهره‌برداری رسید.
به گزارش تدبیر رسانه، در آیین افتتاح مجموعه پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، که روز یک‌شنبه 8 آبان ماه با حضور دکتر عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی و دکتر سیدرضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر برگزار شد، طرح دانش‌بنیان استخراج ماده‌ی مؤثر زعفران، از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
دهقان‌پور مدیر این طرح در ارتباط ویدیو کنفرانس در پارک علم و فناوری پردیس تهران با محل برگزاری افتتاحیه‌ی زنجیره‌ی ارزش زعفران گفت: ۱۴ سال است که در حوزه‌ی تولید تجهیزات پزشکی فعالیت داریم و از ۷ سال پیش با توجه به این‌که ایران از یک نعمت خدادادی برخوردار بوده و از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده‌ی جهانی دارای ۱۱ اقلیم است و نظر به تنوع گیاهان دارویی کشور و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده‌ایم.
وی افزود: در این فرآیند، پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی را که در سطح دنیا برای استخراج ماده‌ی مؤثره به خصوص در بخش مکمل‌ها و داروها، به کار می‌رود با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بومی‌سازی کردیم و توانستیم بزرگ‌ترین ظرفیت آسیا را برای بحث تجاری‌سازی این فناوری ایجاد نماییم. هم‌چنین در زمینه‌ی فرآوری بسیاری از گیاهانی که به دلیل قیمت بالای تکنولوژی نیز به‌صرفه نبود، با توجه به بومی‌سازی این تکنولوژی، این امکان را داریم که فرآیند استخراج ماده‌ی مؤثره را در گیاهان مختلف انجام دهیم.
دهقان‌پور افزود: با توجه به این‌که ماده‌ی اولیه و دانش فناوری هم متعلق به خودمان است به راحتی می‌توانیم از لحاظ کیفیت و قیمت در بازار جهانی رقابت کنیم. بنابراین در 18 ماه اخیر، بحث تولید کروسین زعفران را شروع کردیم و با غلظت‌های مختلف توانستیم این ماده، سافرانال و اسانس زعفران را استخراج و جداسازی کنیم. هم‌چنین کنجاله‌ی باقی‌مانده را هم به صورت سالم فرآوری کردیم و می‌توان گفت هیچ ماده‌ی دورریزی نداریم و به ازای هر کیلوگرم زعفران در کم‌تر از یک ساعت امکان فرآوری داریم.
وی ادامه داد: مزیتی که این سیستم به ما می‌دهد، این است که ماندگاری زعفران را با توجه به سیستم بسته‌بندی که طراحی کردیم حداقل تا ۲۰ سال حفظ کنیم بدون این‌که خواص خود را از دست بدهد. بنابراین نگران این نیستیم که آلودگی بگیرد و رنگ‌دانه‌ها تغییر کنند.
دهقان‌پور در پایان گفت: صفر تا ۱۰۰ درصد این تکنولوژی و این محصول برای عرضه‌ی تجاری در کشور بومی‌سازی شده است.