افتتاح چند طرح کشاورزی و دام‌داری در تایباد

افتتاح چند طرح کشاورزی و دام‌داری در تایباد
گروه توسعه اقتصادی تدبیر در استان خراسان رضوی
گروه توسعه اقتصادی تدبیر در استان خراسان رضوی
گروه توسعه اقتصادی تدبیر در استان خراسان رضوی

دکتر عارف نوروزی:
هدف ما توانمندسازی مردم مناطق محروم و مرزی است

به همت گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با هدف کمک به تأمین امنیت زنجیره‌ی غذایی کشور، چند طرح کشاورزی و دام‌داری در تایباد افتتاح شد.

به گزارش تدبیر رسانه، با حضور دکتر نوروزی، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیرِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، آیین بهره‌برداری از طرح‌های حوزه‌ی امنیت غذایی شامل فاز اول دام‌داری صنعتی 2000 رأسی مولد، فاز اول بزرگ‌ترین زنجیره‌ی پرورش شترمرغ شرق کشور، تکمیل زنجیره‌ی ارزش زعفران و 200 طرح اشتغال‌زایی دیگر، روز چهارشنبه 19 آبان ماه در شهرستان تایباد استان خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر عارف نوروزی در این مراسم با بیان این‌که مرزنشینان یک کانون اقتصادی و فرهنگی مناسب برای کشور هستند، اظهار داشت: در هر نقطه‌ی مرزی، تعریفی وجود دارد که هر واحد خانواده سه ویژگی برای کشور دارد، اول کانون امنیت مرزی، دوم کانون فعال اقتصادی و سوم کانون فعال فرهنگی.
وی افزود: کسانی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند نماد عزت، شرف و مقاومت هستند و طبیعی است که این نقاط باید به‌طور جدی مورد حمایت دستگاه‌های حاکمیتی باشند و مراقبت‌های لازم از این کانون‌های طبیعی عزت و شرف کشور انجام گیرد.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مراسم ضمن اشاره به این موضوع که نباید مشارکت مردم را فراموش کنیم، ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اجرای منویات مقام معظم رهبری که همیشه توجه ویژه به مناطق مرزی دارند و در سال‌های اخیر نیز نسبت به منطقه‌ی تایباد در خراسان رضوی سفارش ویژه داشتند، در این شهرستان آغاز به‌کار کرد و در زمینه‌ی رسیدگی به این منطقه آستین همت را بالا زد و یک سلسله اقدامات را شروع کرد. در این راستا، در حوزه‌ی حمایت از نیروهای نخبه‌ی منطقه که فاقد پشتوانه‌ی مالی لازم هستند، اقدامات زیادی به انجام رسانید. هم‌چنین فعالیت‌های گسترده‌‌ای نیز در زمینه‌های کشاورزی، دام‌داری، تکمیل زنجیره‌ی پرورش شترمرغ و حمایت از کشاورزان زعفران‌کار منطقه از سوی هلدینگ کشاورزی این گروه به عمل آمد.
وی با اشاره به طرح‌های بهره‌برداری شده‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیرِ ستاد اجرایی در شهرستان تایباد، با تأکید بر این‌که این ستاد به دنبال انتفاع اقتصادی برای خود نیست، گفت: هدف ما توانمندسازی مردم منطقه است و به این منظور، برای حمایت از تولیدکنندگان زعفران در بحث زنجیره‌ی ارزش زعفران، از موضوع ترویج و آموزش تا استفاده از ظرفیت‌هایی مانند شرکت‌های پخش در استان خراسان رضوی فعال خواهند بود.
دکتر نوروزی تصریح کرد: متأسفانه زعفران‌کاران در گذشته آن‌چنان که باید مورد حمایت واقع نمی‌شدند و برای جبران این مسئله، حمایت مالی باید بیش از آموزش و ترویج مورد توجه قرار گیرد.
ایشان خاطرنشان کرد: با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی زعفران همکاری کردیم و ظرفیت‌های ستاد اجرایی را پشت این صنعت قرار دادیم تا پخش و صادرات زعفران رونق بگیرد. بر همین اساس، توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر صندوق حمایت از زعفران‌کاران را تأسیس کردیم و برای آنان تسهیلات با هزینه‌ی مالی کم‌تر در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: عزم ستاد اجرایی جزم است که در زمینه‌ی زعفران با هر مقداری که همکاری و سرمایه‌گذاری و تسهیلگری باشد همکاری کند و وسیله‌ای برای توسعه‌ی این صنعت در استان‌های خراسان شویم.
دکتر عارف نوروزی با اشاره به این‌که در فصل برداشت زعفران کشاورزان توسط واسطه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و محصول‌شان را با قیمت نازل می‌فروشند، بیان داشت: در منطقه‌ی تایباد با همکاری سازمان بورس انبار ذخیره‌ و سپرده‌ی زغفران ایجاد کردیم. انبار سپرده‌ی زعفران در تایباد محصول کشاورز را دریافت می‌کند و کشاورزان با سپردن زعفران به این انبار، گواهی سپرده‌ی زعفران می‌گیرند و با آن وام می‌گیرند تا با استفاده از این تسهیلات ارزان‌قیمت، مشکلات زمان برداشت را حل کنند و در زمان مناسب زعفران خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.
معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌چنین اظهار داشت: اقداماتی که ستاد اجرایی در تایباد انجام داده است، توسعه پیدا می‌کند و در دیگر مناطق استان نیز طبق تعهدی که داریم، فعال خواهیم بود.
وی در پایان افزود: نسبت به محرومیت منطقه‌ی تایباد حساسیم و در حد توان تلاش می‌کنیم در حوزه‌ی محرومیت‌زدایی، کمک خوب و مناسبی برای مسئولان منطقه باشیم تا به اهدافی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، دست پیدا کنیم.

مولانا غلام‌نبی توکلی، امام جمعه‌ی اهل سنت شهرستان تایباد نیز در ابتدای این مراسم با تقدیر از پروژه‌های اشتغال‌زایی و فعالیت‌های چشم‌گیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تایباد، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) چشمه‌ای غنی برای کشور است و هر جا پا می‌گذارد برای آن منطقه برکت آورده و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها مشکلات کشاورزان مناطق مرزی و محروم را رفع نموده و برای جوانان ما اشتغال ایجاد کنند. وی افزود: تایباد با ظرفیت‌های بسیار خویی، نظیر بازار بزرگ مصرفی افغانستان، می‌تواند با حمایت‌های مالی، علمی و تخصصی ستاد اجرایی از محرومیت نجات یابد.
امام جمعه‌ی اهل سنت تایباد تصریح کرد: فعالیت‌هایی نظیر ایجاد کارخانه‌های دارویی، صنعتی و صنایع تبدیلی می‌تواند به اشتغال‌زایی این منطقه کمک فراوانی کند و خوش‌بختانه ستاد اجرایی بهترین کارخانه‌های دارویی و تبدیلی را در مرز دوغارون و در نزدیکی افغانستان ایجاد کرده است و از این بابت قدردان و سپاس‌گزاریم.

مهندس مرتضی اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این آیین با بیان این‌که همت و تلاش دولت سیزدهم، توسعه‌ی متوازن و محرومیت‌زدایی است، گفت: یکی از مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده و هست و در هر ‌شهرستانی حضور یافتند هم باعث دل‌گرمی مسئولان و هم موجب رضایت‌مندی مردم منطقه شدند.
وی افزود: نهضت اشتغال‌زایی در طرح‌های ستاد اجرایی ادامه دارد و ان‌شاءالله این نهضت ادامه خواهد داشت و طرح امروز به عنوان یک دانشگاه علمی کاربردی در حوزه‌ی کشاورزی در این منطقه ادامه کار خواهد داد و برکات آن به مردم و کشاورزان منطقه خواهد رسید.
وی تأکید کرد: دولت و بخش خصوصی در کنار ستاد اجرایی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای شکوفایی کشور عزیزمان است.

لازم به توضیح است در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدای تایباد تجلیل و تقدیر به عمل آمد. هم‌چنین در ادامه‌ی سفر یک‌روزه به استان خراسان رضوی، دکتر نوروزی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیرِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و هیأت همراه در جلسات جداگانه‌ای با نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، استاندار و شهردار مشهد دیدار و گفت‌وگو کردند.