افتتاح پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت گسترده‌ی گروه تدبیر

افتتاح پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت گسترده‌ی گروه تدبیر

مجموعه‌ای از پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت گسترده‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر و با هدف کمک به کشاورزان در زمینه‌ی تولید زعفران و تأمین آسودگی خاطر آن‌ها در فرآوری، نگهداری و فروش محصول، تأمین امنیت اقتصادی، نگهداری بهداشتی و استاندارد زعفران، در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و تهران افتتاح شد.

به گزارش تدبیر رسانه، آیین افتتاح مجموعه پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، یک‌شنبه 8 آبان ماه با حضور دکتر عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، دکتر سیدرضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و جمعی دیگر از مدیران، معاونان و کارشناسان این ستاد برگزار شد.
دکتر سیدرضا موسوی، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در خصوص پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیان داشت: بر حسب مأموریت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از کشت و فرآوری زعفران در کشور، کارگروه‌های تخصصی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی ستاد اجرایی تشکیل شده است. این کارگروه‌ها در ابتدا زنجیره‌ی ارزش زعفران از نهاده تا محصول را ترسیم کرد و این‌که چه فرآیندهایی را باید در این مسیر طی کنیم و در ادامه، نقاط ضعف و قوت مشخص شدند. بعد از این‌که گلوگاه‌ها شناسایی شد، در بخش‌هایی که احساس نیاز بود، پروژه‌های عملیاتی تعریف شدند.
وی اضافه کرد: این موضوع را به‌طور هفتگی و مستمر در تمام کارگروه‌های تخصصی بررسی و گزارش‌های پیشرفت کارها روزانه و هفتگی ارایه می‌شود. این الگوی اجرایی، شیوه‌‌ای مثال‌زدنی و قابل تعمیم از یک مدیریت جهادی و هوشمندانه است. کارگروه‌های تخصصی محدودیت‌هایی را که در مسیر اجرایی و فرآیندها رصد می‌کنند، در سطح مدیران ارشد ستاد با حضور سرپرست ستاد مطرح نموده و راهکارها اندیشیده و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود و اجرایی می‌شوند.
مزرعه‌ی ۱۰۰ هکتاری تولید پیاز زعفران استاندارد به عنوان مهم‌ترین گام در بخش اقتصادی و کشاورزی هلدینگ گروه عملیاتی شد و در سه شهرستان این مزرعه شکل گرفت.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ادامه داد: در بخش‌های اقتصادی، هفت فعالیت عملیاتی را در زنجیره‌ی ارزش تولید زعفران در این دو سال برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. هم‌چنین در گام اول نیاز بود که تولیدکننده‌ی زعفران در بخش تولید پشتیبانی شود. بر همین اساس، مزرعه‌ی ۱۰۰ هکتاری تولید پیاز زعفران استاندارد به عنوان مهم‌ترین گام در بخش اقتصادی و کشاورزی هلدینگ عملیاتی شد و در سه شهرستان این مزرعه شکل گرفت.
وی تصریح کرد: امروز پیاز استاندارد زعفران را به اندازه‌ی کافی در کشور تولید می‌کنیم که نوعی پشتیبانی مهم از کشاورز به شمار می‌رود و در این زمینه کشاورز می‌داند پیازی را کشت می‌کند که در آینده با بهره‌برداری بالاتری از آن بهره‌مند خواهد شد. بنابراین این استمرار تولید و کیفیت بالاتر زعفران تضمین می‌شود.
دکتر موسوی افزود: هم‌چنین کشاورزان نیازمند پشتیبانی و خدمات مشورتی بودند که با مشارکت دانشگاه‌ها و گروه‌های تخصصی در بخش‌های کشاورزی، حوزه‌ی زعفران و استفاده از دانش اساتید مربوطه، گروه‌های مشاوره و مرکز تخصصی حوزه‌ی زعفران با همت همکاران در ستاد اجرایی تشکیل شد و امروز کشاورزان و علاقه‌مندان به حوزه‌ی زعفران اگر قصد ورود به این حوزه را داشته باشند، این واحدهای تخصصی می‌توانند به آن‌ها خدمات مشورتی از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید را بدهند.

احداث نخستین انبار نگهداری استاندارد زعفران
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر با اشاره به این‌که ارایه‌ی خدمات مشورتی، یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه‌ی زنجیره‌ی ارزش زعفران بوده است، گفت: این موضوع یک افزایش کیفیت و یک پشتیبانی فنی و تخصصی از فعالان این حوزه در مرکز تخصصی حوزه‌ی زعفران هلدینگ کشاورزی است.
دکتر موسوی با اشاره به دو دغدغه‌ی مهم کشاورزان افزود: انبارش زعفران، یکی از دغدغه‌های کشاورزان بود که مجبور نباشند با قیمت ارزان و کم‌تر از قیمت‌هایی که باید در بازار عرضه شود به واسطه‌ها عرضه را انجام دهند. برای مدتی نیازمند این بودیم که محصول را انبار کنیم. بنابراین، نخستین انبار نگهداری محصول زعفران با استاندارد مورد تأیید سازمان بورس کالا شکل گرفت تا کشاورزان با یک اطمینان خاطر و آرامش ذهنی محصول را برداشت کنند و بتوانند با استانداردهای مشخص آن را تحویل انبار دهند و با کیفیت مشخصی نیز تحویل بگیرند. این موضوع تحت نظارت سازمان بورس انجام شد و یک کار منحصر به فرد در کشور بود.
وی با اشاره به دغدغه‌ی بعدی کشاورزان ادامه داد: نگرانی بعدی که فعالان حوزه‌ی زعفران داشتند، فرآیند تأمین مالی، تأمین سرمایه در گردش، اطمینان از فروش محصولات و امکان فروش محصول با قیمت واقعی بود. راه‌کار رفع چنین دغدغه‌هایی، تشکیل یک صندوق کالایی در بورس کالا مبتنی بر زعفران بود. بر این اساس، کشاورزان و فعالان حوزه‌ی اقتصاد زعفران می‌توانند در بخش زعفران سرمایه‌گذاری کنند. هم‌چنین امکان جذب سرمایه‌های خرد و سرمایه‌گذاری هر فعالی در این عرصه در بخش زعفران محقق شود.
دکتر موسوی تأکید کرد: تأمین مالی موضوع دیگری است که کشاورز می‌تواند از صندوق کالایی بورس در بورس کالا به صورت استاندارد تأمین مالی را انجام دهد. این‌ها اقداماتی است که ستاد اجرایی از طریق گروه توسعه اقتصادی تدبیر با هدف پشتیبانی و اقدام عملیاتی برای تحقق مأموریت خود در حوزه‌ی زعفران انجام داده است. موضوع بعدی که بعد از صندوق کالایی بورس رقم خورد، موضوع پشتیبانی مالی از سرمایه‌گذاران و کشاورزان خرد است.
وی افزود: در زمان برداشت محصول کشاورزان نیازمند پشتیبانی مالی برای وام‌های کوتاه‌مدت سرمایه در گردش هستند. در این بخش نیز گروه توسعه اقتصادی تدبیر و بنیاد برکت اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند. بعد از آن بحث فرآوری مطرح است که مقام معظم رهبری نیز به موضوع جلوگیری از خام‌فروشی تأکید ویژه داشته‌اند. زعفران باید تغلیظ و عصاره‌گیری شود و ماده‌ی مؤثره‌ی آن به عنوان کروسین جدا و صادر شود.

صادرات فرآورده به جای خام‌فروشی زعفران

دکتر موسوی با اشاره به استخراج ماده‌ی مؤثره‌ی کروسین از زعفران گفت: این ماده‌ی مؤثره کاربردهای متعدد بهداشتی و غذایی دارد و در حوزه‌ی دارویی هم ماده‌ی شناخته‌شده‌ای است. این اتفاق با همکاری هلدینگ دارویی برکت در گروه تدبیر در سال جاری رقم خورده است. بنابراین در سالی که مزین به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، با پشتیبانی از فناوری و دانش تخصصی در این حوزه از سوی ستاد انجام شده و شاهد افتتاح یک مرکز فناور در این زنجیره خواهیم بود. پروژه‌ای که امکان عصاره‌گیری و تغلیظ و رسیدن به ماده‌ی مؤثره‌ی زعفران را فراهم می‌کند. بنابراین امید است به جای صادرات زعفران، به عنوان محصول خام، ماده‌ی مؤثره‌ی کروسین صادر شود.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در ادامه، افزود: اتفاق بعدی که در این حوزه رقم خورده، ‌ تولید دارو از ماده‌ی مؤثره‌ی زعفران است. با همتی که همکاران داشتند، مجوز تولید سه محصول مبتنی بر زعفران اخذ شده است و امیدواریم در ماه‌های پیش رو این مجوزها تبدیل به محصول شود و شاهد عرضه‌ی محصولات مبتنی بر زعفران و پایه‌ی زعفران در داروخانه‌ها و مراکز درمانی براساس کاربردهای ماده‌ی مؤثره‌ی آن باشیم.
دکتر موسوی در پایان سخنان خود گفت: تاکنون سرمایه‌‌گذاری بسیار مناسبی برای پشتیبانی از تولید، فرآوری و صادرات زعفران و فعالیت‌های اشتغال‌زایی در این حوزه در ستاد انجام شده است تا جلوی مهاجرت کشاورزان از این صنعت گرفته شود، صنعتی که می‌گوییم بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در ایران انجام می شود. بنابراین جا دارد این پشتیبانی‌ها را توسعه دهیم و این فعالیت‌ها استمرار یابد و کشاورز نیز با خیال آسوده به کار خود ادامه دهد.