ارزآوری ۱۵۴ میلیون دلاری از طریق صادرات طلای سرخ

ارزآوری ۱۵۴ میلیون دلاری از طریق صادرات طلای سرخ

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم در زمینه‌ی تولید و کشت پیاز زعفران، ۲۳۷ تن زعفران باکیفیت با مشارکت کشاورزان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور برداشت کنیم. هم‌چنین موفق شدیم ۲۶۳ تن زعفران را صادر کنیم و ۱۵۴ میلیون دلار برای کشورمان ارزآوری داشته باشیم.

به گزارش تدبیر رسانه، در آیین افتتاح مجموعه پروژه‌های تولید، نگهداری و تأمین زنجیره‌ی ارزش زعفران در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، که یک‌شنبه 8 آبان ماه با حضور دکتر عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، دکتر سیدرضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و جمعی دیگر از مدیران، معاونان و کارشناسان این ستاد، با هدف ایجاد الگوی مناسب برای افزایش تولید استاندارد، تقویت بورس و کاهش ریسک نگهداری و حمایت از کشاورزان حوزه‌ی زعفران، به صورت ویدیوکنفرانس در استان‌های تهران، خراسان جنوبی و رضوی.
برگزار شد، دکتر نوروزی گفت: در سال گذشته موفق شدیم ۲۶۳ تن زعفران را صادر کنیم و ۱۵۴ میلیون دلار برای کشورمان ارزآوری داشته باشیم.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مراسم اظهار داشت: دو سال پیش مقام معظم رهبری دستور دادند که ستاد اجرایی در حوزه‌ی زعفران ورود کند و مانع از آسیب دیدن کشاورزان زعفران‌کار شده و امنیت اقتصادی آن‌ها را تأمین کند.
دکتر عارف نوروزی افزود: بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود، اما در بخش‌های فرآوری، بسته‌بندی و صادرات مشکلاتی وجود دارد و حتی در بحث عرضه به بازار مصرف زعفران گرفتار سوداگران بازار می‌شود، که معمولاً خستگی را برای کشاورز گذاشته و خودشان منفعت می‌برند. این وظیفه‌ی حاکمیت و دولت است که کمک کند کشاورزان از این اتفاقات در امان باشند. بر همین اساس، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از سال ۹۹ به این حوزه ورود کرد و در بخش‌های مختلفی مانند تولید پیاز استاندارد، اختصاص زمین مناسب، احداث بانک زعفران و حمایت از کشاورزان اقدامات و سرمایه‌گذاری مناسبی را انجام داد و از امکانات و ظرفیت‌های خود برای این منظور اختصاص داد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم در زمینه‌ی تولید و کشت پیاز زعفران ۲۳۷ تن زعفران باکیفیت را با مشارکت کشاورزان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور برداشت کنیم. هم‌چنین این توفیق را داشتیم که ۲۶۳ تن زعفران را صادر و ۱۵۴ میلیون دلار برای کشورمان ارزآوری داشته باشیم.
دکتر نوروزی افزود: در تایباد یک مزرعه‌ی ۱۰۰ هکتاری تولید پیاز زعفران ایجاد کردیم، در کنار تولید، یک صندوق کالایی بورس زعفران را ایجاد کردیم، هم‌چنین انبار استاندارد نگهداری زعفران را که مورد تأیید بورس کالاست احداث کردیم تا زعفران‌کاران محصول خود را تحویل داده و گواهی سپرده دریافت کنند و براساس این گواهی از بانک‌ها تسهیلات بگیرند تا هم مجبور نباشند زعفران خود را در فصل غیرفروش به دلال بدهند و هم بتوانند محصول خود را در شرایط قیمتی مناسب به فروش رسانده و یا صادر کنند.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: دستگاه جداسازی گل زعفران به صورت مکانیزه و تعدادی دستگاه تخصصی دیگر توسط مراکز دانش‌بنیان وابسته به ستاد اجرایی طراحی و تولید شده که خروجی آن دستگاه‌ها موجب افزایش سرعت کشت، تولید و فرآوری زعفران و کیفیت آن شده است.
دکتر نوروزی اظهار داشت: در دو سال اخیر ۲۶10 میلیارد ریال از طریق گروه توسعه اقتصادی تدبیر، هلدینگ کشاورزی این گروه و بنیاد برکت در حوزه‌ی زنجیره‌ی تولید زعفران سرمایه‌گذاری کردیم که برای ۹۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است و تا پایان امسال نیز ۲60 میلیارد ریال دیگر سرمایه‌گذاری جدید در حوزه‌ی زعفران خواهیم داشت.
وی گفت: کاری که تاکنون انجام دادیم، ارزنده و خوب بود اما می‌دانید که این کافی نیست و باید استمرار داشته باشد و مسیر توسعه‌ای ادامه یابد. هم‌چنین دوستان در جهاد کشاورزی باید به میان بیایند و ما را تنها در این عرصه رها نکنند تا بتوانیم در رابطه با محصولی که پرچم‌دار آن ایران است، این پرچم‌داری را به شایستگی حفظ کنیم، نه این‌که محصولات را به صورت خام و فرآوری نشده به افغانستان ببرند و از آن‌جا به امارات برود و بسته‌بندی شده و با نام تجاری کشورهای دیگر معرفی شود.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأکید کرد: عرضه‌ی محصول ایران با نام تجاری کشورهای دیگر به ایران لطمه می‌زند و موظف هستیم که از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم. بنابراین ستاد با همین مقدمه ای که مطرح کردم به این حوزه وارد شد.
دکتر نوروزی هم‌چنین گفت: ایجاد مرکز پشتیبانی تخصصی زعفران در شهرستان تایباد با سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن‌جا انجام گرفته، اشتغالی که تحقق یافته، ایجاد انبار بورس کالا و