چرخ تولید در کارخانه‌ی قند یاسوج به حرکت درآمد

چرخ تولید در کارخانه‌ی قند یاسوج به حرکت درآمد

پس از 7 سال تعطیلی، کارخانه‌ی قند یاسوج با حمایت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) جانی دوباره گرفت و چرخ تولید در آن به حرکت درآمد.

به گزارش تدبیر رسانه، کارخانه‌ی قند یاسوج که پس از سال‌ها تعطیلی، با همت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و از طریق گروه توسعه اقتصادی تدبیر، احیا و دوباره به چرخه‌ی تولید بازگشت؛ روز دوشنبه 26 تیر ماه 1402 با حضور رییس‌جمهور و سرپرست ستاد اجرایی، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
دکتر نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مراسم حجم سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته در این مجموعه را بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: با راه‌اندازی مجدد این کارخانه، برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۶۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
دکتر عارف نوروزی افزود: این کارخانه ظرفیت تصفیه‌ی سالیانه ۲۸ هزار تُن شکر زرد را دارد، علاوه بر این ۱۶ هزار تُن شکر سفید نیز از چغندرقند در این مجموعه تولید خواهد شد.
وی در ادامه گفت:‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۳ هزار طرح به میزان 150 هزار میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری انجام داده است که از جمله‌ی این طرح‌ها می‌توان به احیای کارخانه‌ی قند یاسوج اشاره کرد.
ایشان افزود: ستاد اجرایی ۴۰۰ مورد از واحدهای راکد و از کارافتاده را با کمک معاونت اول ریاست‌جمهوری احیا کرده است. در دهه‌ی ۹۰ شاهد از دست رفتن فرصت‌ها و تعطیل شدن کارخانه‌های این‌چنینی بودیم، ولی خوش‌بختانه احیای این کارخانه ۶۰ ساله که نماد صنعت و اُمید استان بوده با دستور ریاست محترم ‌جمهور و تأکید معاون اول رییس‌جمهور، با خرید ۵۱ درصد سهام آن از بانک تجارت و مشارکت این بانک به سرانجام رسیده است.
دکتر نوروزی با اشاره به این‌که وزارت صمت، ۱۰ هزار تُن شکر خام برای کارخانه تأمین کرده است گفت: در فصل بهار و پاییز که فصول برداشت چغندر قند است، می‌توان روزانه یک هزار تُن خوراک کارخانه را تأمین کرد و در سایر ایام سال نیز روزانه ۴۰۰ تُن شکر تصفیه‌ و استحصال‌شده می‌توان به‌دست آورد.
ایشان هم‌چنین از احداث کارخانه‌ی «فرآوری گیاهان دارویی» در گچساران توسط این ستاد خبر داد و تصریح کرد: حدود ۴۵۰۰ مترمربع فضای تولیدی برای این کارخانه ایجاد کرده‌ایم و سالانه ۷۵۰ تُن فرآورده‌ی گیاهی را با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵0۰ میلیارد ریال، تولید و به بازار مصرف و صادرات روانه خواهیم کرد، علاوه بر این از محصولات این کارخانه در راستای تولید داروهای گیاهی و اسانس عصاره‌های گیاهی نیز استفاده خواهد شد.
رییس‌جمهور نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های دکتر نوروزی و همکاران وی و گزارش ارایه‌شده اظهار داشت: از همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای احیای کارخانه‌ی قند یاسوج و شادی و امیدواریی که به خانواده‌ی کارگران این مجموعه برگرداندید تشکر می‌کنم.
آیت‌الله رییسی افزود: کارخانه‌ی قندیاسوج و کارخانه‌ی آرد که در نزدیکی این مجموعه است به دلیل این‌که در داخل شهر قرار گرفته، همیشه در کانون توجه مردم قرار داشته و چشم مردم یاسوج به این مجموعه‌ی تولیدی و راه‌اندازی مجدد آن دوخته شده بود و امروز خوش‌حالی را در چشم مردم و خانواده‌ها مشاهده کردیم.
ایشان خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نه فقط در این استان که در کل کشور حضور مؤثر دارد و کارهای باارزشی را برای خدمت به مردم انجام می‌دهد.
دکتر رییسی ادامه داد: احیای مجموعه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل باید با قدرت ادامه پیداکند و رشد تولید از طریق همین اقدامات جهادی رقم خواهد خورد.

شایان ذکر است، احیا و بازگشت به تولید این کارخانه، یکی از مصوبات سفر اول رییس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پس از سال‌ها بلاتکلیفی بود که به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این امر میسر شد. زمانی که کارخانه از تولید باز ماند، ۳۰۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند، اما ‌اینک با بهسازی، تجهیز و راه‌اندازی مجدد کارخانه و افتتاح فاز تولید شکر، تعداد زیادی از کارگران مشغول به کار شده‌اند.
در فاز اول، بخش تولید شکر کارخانه‌ی قند یاسوج تکمیل شده و بخش چغندری نیز براساس گفته‌ی مسئولان تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود و تأمین شکر خام برای این کارخانه در دستور کار است.