محصول دانش‌بنیان سل‌تک فارمد به رییس کشور امارات هدیه شد

محصول دانش‌بنیان سل‌تک فارمد به رییس کشور امارات هدیه شد

رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به کشور امارات متحده عربی، محصول دانش‌بنیان شرکت سل‌تک فارمد را به رییس این کشور اهدا کرد.
به گزارش تدبیر رسانه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی که به کشور امارات متحده عربی سفر کرده بود، در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، محصول دانش‌بنیان «ریکالرسل» را که توسط سل‌‌تک فارمد، از شرکت‌های دارویی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، تولید شده و برای درمان بیماری صعب‌العلاج ویتیلیگو (پیسی) کاربرد دارد، به وی هدیه داد. در این دیدار قرار شد بررسی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید این دارو در ابوظبی انجام شود.
فرآورده‌ی سلولی ریکالرسل، در حال حاضر مطمئن‌ترین روش درمانی بیماری پوستی پیسی یا ویتیلیگو است که در آن سلول‌های ملانوسیت که مسئول ایجاد رنگ پوست هستند از بین می‌روند و دیگر رنگدانه‌ی پوست یا ملانین تولید نمی‌کنند. در نتیجه‌ی این فعل و انفعال، بخش‌هایی از پوست رنگ خود را از دست می‌دهند و باعث ایجاد لک روی آن می‌شود. این حالت ممکن است در هر جای بدن دیده شود و از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
هزینه‌ی بالای روش‌های دیگر و عدم پاسخ مناسب بدن بیمار، دوره‌ی درمان طولانی و هم‌چنین امکان بازگشت لک‌ها، دانشمندان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و سل‌تک فارمد را بر آن داشت به دنبال روش‌های درمان نوینی مانند سلول درمانی برای درمان این بیماری باشند و خوش‌بختانه توانستند با تلاش فراوان به این مهم دست یابند.
سلول درمانی، جزو بی‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی است که به کمک پزشکی نوین توانسته است امیدهای تازه‌ای را برای درمان بیماران ایجاد کند. مزایای سلول درمانی، شامل فرآیند درمانی کوتاه، بدون عوارض جراحی، عدم ایجاد ضایعه یا عارضه، عدم نیاز به دوره‌ی نقاهت طولانی و درمان در بی‌حسی کامل و بدون درد است.
اهدای این محصول، چند شاخص ویژه را دربردارد، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش توانمندی‌های فناورانه‌ی شرکت‌های ایرانی و معرفی ظرفیت ویژه‌ی تولید داروهای خاص در کشور اشاره کرد. شاخص دیگر هم سرعت‌بخشی و زمینه‌سازی بستر تجارت بین‌المللی در حوزه‌ی دارو، هم‌چنین تولید مشترک با سایر کشورهاست، که می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشورمان رقم بزند.
لازم به توضیح است که ایران دوازدهمین کشور سازنده‌ی داروی دانش‌بنیان ریکالرسل در جهان محسوب می‌شود.
چندی پیش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل‌تک فارمد که سازنده‌ی داروی ریکالرسل است، از شروع استفاده از این محصول سلولی ایرانی برای درمان پیسی یا ویتیلیگو در دو بیمارستان تهران خبر داده و گفته بود، ریکالرسل مجوز درمان را دریافت کرده و موفق به اخذIRC شده است.
هزینه‌ی درمان پیسی با استفاده از روش سلول‌درمانی بسیار گران است، اما در این‌باره تلاش شد که با استفاده از ملزومات مصرفی تولیدشده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، قیمت ریکالرسل کاهش پیدا کند و هزینه‌ی درمان در حال حاضر به ۱۲میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.