فاز نخست کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی گچساران افتتاح شد

فاز نخست کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی گچساران افتتاح شد

فاز نخست کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی گچساران از واحدهای زیرمجموعه‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر با بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
به گزارش تدبیر رسانه، روز دوشنبه یکم آبان ماه 1402، کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی اکسیر سبز سربیشه با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید.
کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی اکسیر سبز سربیشه، که از واحدهای هلدینگ کشاورزی گروه توسعه اقتصادی تدبیر به شمار می‌رود، در زمینی به مساحت ٩٠ هزار مترمربع و فضای مسقف حدود 6 هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری هزار و 300 میلیارد ریالی، احداث شده است.
این کارخانه، شامل بخش‌هایی نظیر واحد شست‌وشو، خشک‌کن و بوجاری، خط تولید ادویه، خط تولید بالک (بسته‌بندی در حجم بالا)، خط تولید دم‌نوش، آزمایشگاه کنترل کیفی و واحد تحقیقی و توسعه است.
دلیل انتخاب شهرستان گچساران برای تأسیس کارخانه‌ی فرآوری گیاهان دارویی، تنوع فراوان گیاهان دارویی در این شهرستان و فعال بودن کشاورزان این منطقه در کشت این نوع گیاهان بوده است. ۴۲ گونه‌ی گیاهی در این منطقه وجود دارد و با تأسیس این کارخانه هزینه‌های تمامی مراحل تهیه‌ی مواد اولیه تا تولید نهایی مدیریت شده و قیمت تمام‌شده‌ی هر محصول به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
ظرفیت تولید، فرآوری و بسته‌بندی این کارخانه ٧٩٠ تُن انواع گیاهان دارویی به شکل دارویی بالک (بسته‌بندی در حجم بالا)، ادویه و دم‌نوش در سال برآورد شده که با توجه به زیرساخت‌های موجود، قابلیت افزایش تولید به میزان ١٢۵٠ تُن در سال را نیز دارد.
در سال اول، حداقل ۳۰ محصول در این کارخانه تولید خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته تعداد محصولات به تدریج به ۱۲۰ قلم خواهد رسید.
در خصوص میزان اشتغال‌زایی این کارخانه برای مردم این شهرستان، لازم به ذکر است، در فاز اول این کارخانه برای ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده می‌شود و به زودی با توجه به افزایش محصولات تولیدی، این عدد سه برابر خواهد شد.
شایان ذکر است به دلیل نزدیکی به بنادر صادراتی دیلم و گناوه، ظرفیت و امکان صادرات مناسب گیاهان دارویی به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی وجود دارد که می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور داشته باشد. هم‌چنین با توجه به وجود اراضی مستعد بالغ بر ٢ هزار هکتار در مناطق اطراف کارخانه، می‌توان به روش‌های مختلف تأمین مواد اولیه‌ی گیاهان دارویی، از جمله مشارکت با مردم در قالب کشاورزی قراردادی و استفاده از ظرفیت مراتع و دیم‌زارها اشاره کرد.
از ویژگی‌های مهم تولیدات کارخانه نیز، می‌توان تولید محصول استاندارد، شناسنامه‌دار و عاری از هرگونه آلودگی‌های مختلف شامل باقی‌مانده‌‌ی سموم، آفات، فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها را نام برد.