عملیات اجرایی پروژه‌ی PDH-PP صنایع پتروشیمی تدبیر آغاز شد

عملیات اجرایی پروژه‌ی PDH-PP صنایع پتروشیمی تدبیر آغاز شد

عملیات اجرایی پروژه‌ی تولید ۴۵۰ هزار تُن پروپیلن و پلی‌پروپیلن صنایع پتروشیمی تدبیر، با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی آغاز شد.

به گزارش تدبیر رسانه، در مراسمی با حضور مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و گروه توسعه اقتصادی تدبیر، عملیات اجرایی طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر با سرمایه‌گذار‌ی ۹۰۰ میلیون یورویی و با هدف تأمین نیاز داخلی و هم‌چنین صادرات با ارزآوری سالانه ۵۱۰ میلیون دلار، برای تولید ۴۵۰ هزار تُن پروپیلن و پلی‌پروپیلن، در عسلویه آغاز شد.
آیین آغاز عملیات اجرایی طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیرِ هلدینگ انرژی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، روز چهارشنبه 5 بهمن ماه 1401، با حضور دکتر سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مهندس نوذری عضو هیأت مدیره‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، مهندس زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر، به همراه جمع دیگری از مدیران ستاد اجرایی، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، گروه توسعه انرژی تدبیر، صنایع پتروشیمی تدبیر و مسئولان منطقه در شهرستان عسلویه در استان بوشهر برگزار شد.
این طرح، که براساس سند راهبردی مسئولیت‌های ملی و اجتماعی ستاد اجرایی توسط شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر، در منطقه‌ی عسلویه انجام می‌گیرد، در پی تحقق اهدافی از جمله ارتقای دانش فنی در واحد PDH و PP در سطح ملی و تولید ۴۵۰ هزار تُن پروپیلن و پلی‌پروپیلن است.
قرارگیری سایت در فاصله‌ی ۹۰ متری از مرکز تأمین خوراک، از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه به شمار می‌رود، طرحی که در راستای توسعه‌ی صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی انجام می‌شود و با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ نفری در زمان اجرا و هزار و ۷۱۵ نفری در عملیات تولید، نویددهنده‌ی رونق اقتصادی و محرومیت‌زدایی در منطقه خواهد بود.
دکتر سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حاشیه‌ی این مراسم اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح PDH و صنایع پایین‌دستی پروپیلن در شرکت پتروشیمی تدبیر در عسلویه، هم‌سو با سیاست تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنعت پتروشیمی است که ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تُن پروپیلن و پلی‌پروپیلن را دارد.
ایشان افزود: هدف از اجرای طرح جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه‌ی صنایع پتروشیمی و صادرات است که سالانه حدود ۵۱۰ میلیون دلار ارزش افزوده و ارزآوری ملی خواهد داشت.
معاون هماهنگی ستاد اجرایی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه خودروی سنگین کار خاک‌برداری را آغاز کرده‌اند و قرار است در مدت ۴ سال این طرح به تولید محصول برسد و در زمان ساخت و پس از آن از متخصصان بومی استفاده می‌شود.
دکتر سیدهاشمی هم‌چنین گفت: طرح PDH و زنجیره‌ی پایین‌دستی از جمله طرح‌های زنجیره‌ی ارزش پروپان است که با اجرایی شدن آن پروپان که در حال حاضر به‌طور نیمه‌خام صادر می‌شود، به محصولات مورد نیاز صنایع پایین‌دستی تبدیل ‌شود. این محصولات تولیدی در صنعت خودروسازی، تولید الیاف، تسمه‌های پلاستیکی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و ساخت لوله‌ها کاربرد دارد.