طراحی، ساخت و نصب نسل جدید پمپ‌های درون‌چاهی به همت متخصصان داخلی

طراحی، ساخت و نصب نسل جدید پمپ‌های درون‌چاهی به همت متخصصان داخلی

با تلاش متخصصان شرکت توسعه‌ی صنعت نفت و گاز پرشیا، نسل جدید پمپ‌های درون‌چاهی طراحی شد و پس از ساخت، در چاه‌های نفت نصب و مورد استفاده قرار گرفت.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) که پیش از این به‌طور انحصاری توسط برخی کشورها تولید می‌شد، و به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان به سختی تهیه می‌شد، توسط متخصصان داخلی حوزه‌ی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شد. از این پمپ‌های درون‌چاهی برای افزایش ظرفیت تولید چاه‌های میادین نفتی استفاده می‌شود.
این پمپ‌ها از سال گذشته در میدان نفتی یاران شمالی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و اینک نسل سوم پمپ‌های میله‌ای مکشی(SRP) ، طراحی و برای نخستین بار در این میدان نصب شد.
سادگی در نصب این پمپ‌ ساخت داخل و خارج‌سازی آن، طول عمر بالای پمپ و تجهیزات با بازده انرژی بالا در اعماق کم، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری پایین و هم‌چنین هزینه‌ی سرمایه‌ای کم‌تر نسبت به روش‌های دیگر فرازآوری، از مهم‌ترین مزایای این پمپ‌هاست.
افزایش توان تولید چاه، امکان نصب در عمق‌های پایین‌تر و دبی بیش‌تر، طراحی و ساخت سامانه‌ی کنترل هوشمند پیشرفته، ارتقای سطح ایمنی تلمبه و ایمن‌سازی هوشمند و خودکار چاه، امکان طراحی و ساخت با هر مشخصات موردنیاز، ارتقای مشخصات فنی و رفع عیوب و نواقص سیستم‌های موجود، قطع وابستگی به کشورهای خارجی و اتکای کامل به توان داخل کشور، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سطح استان خوزستان و کل کشور (با توجه به تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز از سازندگان داخلی) از جمله برتری‌ها و نقاط قوت این تجهیزات بومی‌سازی شده است.
طرح توسعه‌ی میدان نفتی یاران شمالی در ۱۳۰ کلیومتری جنوب غربی اهواز در منطقه‌ی محروم‌ هورالعظیم و در امتداد مرز ایران و عراق قرار دارد.