صندوق حمایت از توسعه‌‌ی محصولات زراعی دیم‌زارها آغاز به کار کرد

صندوق حمایت از توسعه‌‌ی محصولات زراعی دیم‌زارها آغاز به کار کرد

صندوق حمایت از توسعه‌‌ی محصولات زراعی دیم‌زارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد.

به گزارش تدبیر رسانه، در شصت و دومین جلسه‌ی برگزار شده‌ی «ستاد ملی طرح جهش تولید در دیم‌زارها» با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزیر جهاد کشاورزی، ضمن رونمایی از اساس‌نامه‌ی صندوق حمایت از توسعه‌ی زراعت در دیم‌زارها، صندوق حمایت از توسعه‌‌ی محصولات زراعی دیم‌زارها با ظرفیت اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال، آغاز به کار کرد.

دکتر عارف نوورزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این جلسه، با بیان این‌که باید با تولید محصولات استراتژیک به تأمین امنیت غذایی در کشور کمک کنیم، اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اقتصادی مناطق روستایی و دورافتاده‌ی کشور و کمک به حفظ استقلال اقتصادی، طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها را با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته آغاز کرده است. وی افزود: این طرح سال گذشته به‌طور آزمایشی اجرا شد و سال دوم طرح، با تأیید مقام معظم رهبری در حال انجام است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه گفت: ستاد اجرایی و وزارت چهاد کشاورزی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار را برای اجرای این طرح هدف‌‌گذاری کرده بودند که تاکنون ۲.۵ میلیون هکتار از آن محقق شده و ۱۰۰ هکتار نیز در دو ماه آینده زیر کشت قرار می‌گیرد و با توافقی که با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم، این رقم را تا پایان سال به 5.2 میلیون هکتار افزایش خواهیم دید.
وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سال گذشته ۱۳0۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده و امسال 3600 و سال آینده نیز 5600 میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار این طرح قرار می‌دهد.
دکتر نوروزی هم‌چنین اظهار داشت: هدف‌گذاری ۵ ساله‌ی ستاد اجرایی رسیدن به ۱۰ میلیون هکتار دیم‌زار و ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور است.
وی با اشاره به آغاز به کار عملیاتی صندوق حمایت از توسعه‌ی محصولات زراعی در دیم‌زارها اعلام کرد: اعتبار اولیه‌ی این صندوق 1000 میلیارد ریال و سقف اعتبار آن 20 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

دکتر نوروزی در پایان گفت: حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض ستاد اجرایی و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی هم‌چنان ادامه خواهد داشت و با اجرای این طرح بزرگ، می‌توان معبری برای کشور ایجاد و به همه یادآوری کرد که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد و می‌توانیم در مسیر خودکفایی و استقلال اقتصادی حرکت کنیم.
لازم به توضیح است به منظور جهش تولید در دیم‌زارهای کشور و احیای خاک حاصل‌خیز برای کشاورزی با آب سبز و رسیدن به خودکفایی و امنیت غذایی پایدار در کشور، طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور با ابتکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تدوین و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است و پس از آن تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی طرح مذکور بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی در سال ۹۹ منعقد و مراحل اجرایی آن در سال 1400 از طریق هلدینگ کشاورزی گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی آغاز شد. تاکنون 61 جلسه‌ی مشترک بین ستاد اجرایی و وزارت جهاد کشاورزی با عنوان «ستاد ملی طرح جهش تولید در دیم‌زارها» برگزار شده و آخرین دستاوردها و پیشرفت‌ها و موانع درآن مورد بررسی قرار گرفته است