صادرات واکسن برکت به نیکاراگوئه

صادرات واکسن برکت به نیکاراگوئه

در فرآیند جهانی شدن واکسن برکت؛
تفاهم‌نامه‌ی ارسال واکسن «کوو ایران برکت» به نیکاراگوئه به امضا رسید

براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران و نیکاراگوئه به امضا رسید، به زودی واکسن «کوو ایران برکت» برای مقابله با شیوع بیماری کرونا به نیکاراگوئه ارسال می‌شود.

به گزارش تدبیر رسانه، پس از قرار گرفتن واکسن «کوو ایران برکت» در مسیر جهانی شدن و اعلام نیاز اضطراری کشور نیکاراگوئه، صبح امروز پنج‌شنبه 26 اسفند ماه 1400، تفاهم‌نامه‌ی ارسال واکسن برکت به این کشور، امروز با حضور مدیران گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سفیر کشور نیکاراگوئه در ایران، نماینده‌ی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه، به امضا رسید.
دکتر حمیدرضا جمشیدی، رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی ارسال واکسن «کوو ایران برکت» به کشور نیکاراگوئه گفت: با افتتاح خطوط جدید کارخانه‌ی شفافارمد و تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن «کوو ایران برکت»، ایران به بزرگ‌ترین قطب تولید واکسن برکت در غرب آسیا تبدیل شد.
وی ادامه داد: تحریم‌های غیرانسانی نتوانست مانع پیشرفت جوانان ایرانی شود و براساس پژوهش‌ها، واکسن برکت جزو مؤثرترین واکسن‌های تولیدشده بوده است.
دکتر جمشیدی هم‌چنین افزود: پس از این‌که ظرفیت تولیدی واکسن برکت به ۶۰ میلیون دوز رسید و نیاز کشور به واکسن کرونا برطرف شد، حجم زیادی از واکسن را به صورت ذخیره در اختیار داریم که از این فرصت استفاده خواهیم کرد و گام‌های بعدی را برای صادرات برمی‌داریم. بر همین اساس، فرصت خوبی به دست آمده که حضور قدرتمندانه‌ی کشور را در مناطق مختلف جهان با صادرات واکسن، پیش رو داشته باشیم و در صورت همکاری دولت آماده‌ایم حجم بالایی از واکسن را به کشورهای دنیا صادر کنیم.
وی افزود: در موضوع شیوع کرونا، چشم‌انداز پیش روی ما این است که با این بیماری هم‌چنان در سال‌‌های آینده مشکل خواهیم داشت. هنوز ۴۰ کشور دنیا میزان واکسیناسیون‌شان زیر ۲۵ درصد است و واکسیناسیون دوز اول و دوم در بسیاری از کشورها انجام نشده و ممکن است سال‌‌های آینده با واریانت‌های جدیدی از بیماری مواجه باشیم. به همین علت ظرفیت‌سازی گسترده‌ای در کشور و گروه دارویی برکت انجام شد و هم‌اینک نزدیک به ۶۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌ایم و در حال اخذ مجوز واکسن اُمیکرون از وزارت بهداشت هستیم.
دکتر جمشیدی در ادامه گفت: برای ثبت واکسن در کشورهای مختلف دنیا، وزارت بهداشت کشور مقصد باید مستندات علمی را تأیید و در صورت نیاز بازدید داشته باشد. ما با کشور دوست نیکاراگوئه به این نقطه رسیده‌ایم و امروز در مرحله‌ی امضای تفاهم‌نامه هستیم. این در حالی است که از ۵ کشور دیگر هم درخواست رسمی دریافت کرده‌ایم و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: اعلام می‌کنم که اثربخشی بالا و عوارض کم این واکسن و انتشار اسناد علمی این واکسن در ژورنال‌های معتبر علمی جهان نویدبخش حضور عالمانه و انسان‌دوستانه‌ی ما در بازارهای جهانی است.
رئیس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت‌های دولت و با پتانسیل‌هایی که در تولید واکسن و دارو در کشور داریم، بتوانیم حضور گسترده‌ای را در بازار بین‌المللی داشته باشیم و این به ما امکان افزایش کیفیت و کاهش قیمت بیش‌تر را می‌دهد.
دکتر جمشیدی هم‌چنین تأکید کرد: گام امروز، گام اولیه است ولی می‌تواند هم‌دلی و هماهنگی بین کشورهای مستقل ایجاد کند و امیدواریم مسیری باشد تا دیگر کسی در دنیا نتواند کالاهای انسان‌دوستانه را مورد تحریم خود قرار دهد.
دکتر محمدحسین نیکنام، معاون بین‌الملل وزارت بهداشت نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه، با بیان این‌که کرونا اگرچه صحنه‌های دردناکی را برای بشریت داشت، اما جلوه‌های خوبی از همکاری را برای مقابله با پاندمی هم فراهم کرد، بیان داشت: جلسه‌ی امروز و امضای این تفاهم‌نامه جلوه‌ی همکاری بین دو کشوری است که همکاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلفی هم‌چون سلامت دارند و همکاری در زمینه‌ی واکسن از همکاری‌های جدی و سطح بالا بین دو کشور است.
وی با اشاره به این‌که واکسن برکت با موفقیت‌های زیادی در داخل کشور همراه بود و اکنون در آستانه‌ی ارایه‌ی محصول ارزشمند خود به سایر کشورهاست، خاطرنشان کرد: این‌که نیکاراگوئه اولین کشور است که واکسن برکت در اولین مرحله به آن وارد می‌شود، حکایت از همکاری‌های عمیق بین دو کشور دارد و بی‌تردید امروز از روزهای مهم در تاریخ همکاری بین ایران و نیکاراگوئه خواهد بود.
ایساک لنین براوو، سفیر نیکاراگوئه در ایران نیز در این آیین، ضمن تشکر از گروه دارویی برکت و وزارت بهداشت و ضمن ابلاغ سلام رییس‌جمهور نیکاراگوئه، اظهار داشت: تشکر و قدردانی دولت و ملت نیکاراگوئه را از بابت این عمل که در راستای برادری و هم‌بستگی دو ملت است به شما می‌رسانم.
وی افزود: شخصاً افتخار جلسه‌ی مجازی و حضوری با مدیران گروه دارویی برکت را داشته‌ام و به عنوان نماینده‌ی کشورم، موضوعات مرتبط با واکسن و سایر موضوعات را مورد بررسی قرار داده‌ام و نیکاراگوئه این لحظه‌ی تاریخی را که بین دولت‌ها و ملت‌های ما رقم می‌خورد جشن می‌گیرد.
سفیر نیکاراگوئه ضمن اشاره به این‌که ملت‌ها و دولت‌های ما متحدان استراتژیکی در حوزه‌ی سیاسی هستند و نقاط مشترک بسیاری داشته‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و گروه دارویی برکت مدلی برای نیکاراگوئه و کشورهای جهان است که چه‌طور می‌توان با تروریسم اقتصادی مقابله و فشارها را به فرصتی برای پیشبرد تکنولوژی در کشور تبدیل کرد.
ایساک لنین براوو افزود: از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رییس جمهور آقای دکتر رییسی استقبال می‌کنیم که بر تقویت حضور در امریکایی لاتین تأکید دارند. نیکاراگوئه تمایل زیادی برای همکاری‌های پزشکی با ایران دارد.
وی با بیان این‌که رابطه‌ی نیکاراگوئه با گروه دارویی برکت تقریباً از یک‌ونیم سال پیش آغاز شده و این‌که نیکاراگوئه بتواند به عنوان اولین کشور خارجی از این واکسن استفاده کند، بسیار قابل احترام است، بیان داشت: وزارت بهداشت نیکاراگوئه براساس آزمایش‌هایی که انجام شد، اجازه‌ی استفاده از این واکسن را برای مردم این کشور صادر کرد چون ما از امنیت تولید این واکسن اطمینان داریم.
سفیر نیکاراگوئه افزود: من واکسن کوو ایران برکت را سال قبل دریافت کردم و هیچ عارضه‌ی جانبی برایم نداشت و ایمنی بدن من در آزمایشی که سه ماه بعد انجام دادم، بسیار بالا بود و این گزارش را به دولتم نیز ارایه دادم.
ایساک لنین براوو تأکید کرد: اطمینان دارم هم‌بستگی ایران و گروه دارویی برکت برای ارسال واکسن به نیکاراگوئه نتیجه‌ی بسیار خوبی برای پیشبرد استراتژی مهار بیماری در نیکاراگوئه خواهد داشت.
وی ضمن قدردانی از گروه دارویی برکت و وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه، تصریح کرد: دولت نیکاراگوئه برای توسعه‌ی چنین روابطی و استفاده از داروهای ایرانی و حتی تولید داروهای ایرانی در نیکاراگوئه تمایل بسیاری دارد.

لازم به توضیح است، امضای این تفاهم‌نامه در مراسم رسمی با حضور سفیر کشور نیکاراگوئه و نیک‌نام معاون بین‌الملل وزیر بهداشت، انجام گرفت.