ساخت واکسن جدید برکت با قابلیت مقابله با سویه‌ی اومیکرون

ساخت واکسن جدید برکت با قابلیت مقابله با سویه‌ی اومیکرون

مجموعه‌ی تولیدکننده‌ی واکسن «کوو ایران برکت»، از توليد واکسن اختصاصی اومیکرون و کسب موفقیت آن در تست‌های حیوانی خبر داد.

در گزارش منتشر شده از سوی تدبیر رسانه به نقل از شرکت شفافارمد آمده است، شیوع سویه‌ی اومیکرون و انتشار گزارش‌های علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی‌بادی‌های تولیدشده توسط واکسن‌های فعلی و کاهش تأثیر‌گذاری آن‌ها، نگرانی‌های عمده‌ای به‌وجود آورده و سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، سیاست تکرار دوزهای بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولیدکنندگان واکسن را به به‌روزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب ترغیب نمود.
در این اطلاعیه هم‌چنین آمده است: شرکت شفافارمد از واحدهای گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با رصد یافته‌‌های علمی و ضمن مشاوره با متخصصان این حوزه، توليد واکسن اختصاصی سویه‌ی اومیکرون را يك ماه پس از شناسايي این ويروس در كشور به نتيجه رساند و مطالعه‌ی‌ واکسن به‌روز شده را روی مدل حیوانی اجرا نمود.
در ادامه با اشاره به انتشار مستندات این واکسن نیز عنوان شده است: نتایج اولیه‌ی مطالعات این واکسن به‌روز شده، نشان‌دهنده‌ی خنثی‌سازی 100 درصدی سویه‌ی‌ اومیکرون توسط واکسن جديد و بی‌خطر بودن آن در مطالعات حیوانی است. لازم به توضیح است، گزارش اين مرحله از مطالعات به شکل پیش‌‌مقاله در سايت بيواركايو منتشر شده است.
شرکت شفافارمد در خصوص مراحل تولید و توزیع این واکسن نیز اعلام کرده است، کارخانه‌ی شفافارمد با توجه به سرعت بی‌سابقه‌ی‌ انتشار این سویه در سطح جامعه و نیز نتايج امیدوارکننده‌ی مطالعات حیوانی، تولید انبوه واکسن مختص این سویه را شروع کرده و در کنار آن پروتکل پیشنهادی اجرای مطالعه‌ی بالینی واکسن برای تصمیم‌گیری را به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و كميته‌ی اخلاق جهت اخذ مجوزهای لازم ارایه کرده است.