ساخت داروی درمان بیماری «پیسی»؛ توسط شرکت سل‌تک فارمد

ساخت داروی درمان بیماری «پیسی»؛ توسط شرکت سل‌تک فارمد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل‌تک فارمد، از ساخت و تولید محصول سلول درمانی برای بیماری پوستی «لک و پیس»، تحت عنوان «ریکالرسل»، خبر داد.

به گزارش تدبیر رسانه، مهدی هادی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل‌تک فارمد، از شرکت‌های گروه دارویی برکت، وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، در این زمینه اظهار داشت: این شرکت در سال‌های اخیر، پژوهش‌ها و بررسی‌های زیادی روی محصولات دانش‌بنیان و با فناوری بالا، برای درمان بیماری‌هایی که به سختی معالجه شده و یا لاعلاج هستند، انجام داده است.
وی ادامه داد: شرکت سل‌تک فارمد، اخیراً مجوز یک محصول سلول درمانی، تحت عنوان «ریکالرسل» را برای درمان بیماری خودایمنی «ویتیلیگو» یا «پیسی»، دریافت کرده است. «ریکالرسل»، یک محصول سلولی است که حاوی یک ویال یا سلول زنده است، که از طریق گرفتن نمونه از پوست بیمار دریافت می‌شود. با استخراج سلول‌های مدنظر و کشت و تکثیر این سلول‌ها، می‌توان سلول‌ها را آماده و در اختیار پزشک قرار داد، پزشک نیز با تزریق آن به بیمار، بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس را درمان می‌کند.
مدیرعامل سل‌تک فارمد افزود: موضوع بسیار مهمی که وجود دارد، این است که سلول‌های بنیادی و محصولات سلول درمانی نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز قیمت‌ تمام‌‌شده‌ی بالایی دارند و کارخانه‌ها مجبور هستند که این محصولات را با قیمت بسیار بالایی به دست بیماران برسانند و بسیاری از بیماران نیز با توجه به قدرت خرید پایین، در تهیه‌ی آن با مشکل مواجه هستند.
در این شرایط، تولیدکنندگان این محصولات قادر نیستند فعالیت خود را به‌طور جدی دنبال کنند و بیماران نیز نمی‌توانند از این خدمات دارویی بهره ببرند.
وی ادامه داد: این محصولات در کشورهایی مثل آمریکا از ۱۵ هزار دلار برای مشکلات کوچک تا ۴۰۰ هزار دلار برای درمان‌های متغیر هزینه دارد.
اما ما در شرکت سل‌تک فارمد، با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که گلوگاه کاهش هزینه‌ی این محصولات دارویی، مواد اولیه‌ی آن است. یکی از محصولات دارویی سل‌تک فارمد در این زمینه،PL نام دارد، که با نام تجاری «پلاتک» تولید و عرضه می‌شود. این محصول دارای مجوز سازمان غذا و دارو بوده و در محیطی با گریدGMP ، که از الزامات سازمان غذا و دارو است، تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت سل‌تک فارمد درباره‌ی این محصول افزود: عصاره‌ی پلاکت انسانی، منبعی غنی از سایتوکاین‌ها و فاکتورهای رشد مستخرج از گرانول‌های آلفای پلاکت‌های خون انسانی است. به‌منظور تهیه‌ی عصاره‌ی پلاکتی، اجسام پلاکتی متلاشی شده و فاکتورهای رشد موجود در گرانول‌های آلفا آزاد می‌شوند. وجود ترکیبات پروتیینی بسیار غنی و فاکتورهای رشد متنوع موجود در عصاره‌ی پلاکتی در مقالات و مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. مصرف این محصول با منشأ انسانی، که تحت شرایط GMP تولید می‌شود، می‌تواند برای کشت طیف وسیعی از سلول‌های بنیادی و اولیه (Primary) جانوری۱ و بالاخص انسانی، با اهداف تحقیقاتی و بالینی مثمرثمر باشد. از مزایای بی‌بدیل استفاده از عصاره‌ی پلاکت انسانی می‌توان به عدم وجود نگرانی‌ها و خطرات سایر مکمل‌های محیط کشت با منشأ حیوانی، مانندFBS (Fetal Bovine Serum) ،HS (Horse Serum) و احتمال انتقال آلودگی‌های باکتریایی و ویروسی و به خصوص پریونی به انسان، نام برد.
عصاره‌ی پلاکت انسانی، از پلاکت‌های اهداکنندگان حایز شرایط، از سازمان انتقال خون ایران تهیه شده و بعد از فرآیند تجمیع جهت فرآوری به شرکت سل‌تک فارمد منتقل می‌شود. به‌منظور ممانعت از تشکیل لخته‌های فیبرینی حاصل از فیبرونوژن در مجاورت کلسیم، هپارین افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: محصولات سلول درمانی، هم‌اکنون در شرکت سل‌تک فارمد در حال تولید است و به شکل انبوه می‌توانیم آن‌ها را وارد بازار کشور کنیم‌. هم‌چنین برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها با برند ایرانی در اروپا نیز در حال انجام است.
هادی، درباره‌ی کارایی این محصول دارویی گفت: محصول PL جایگزین سرمی به نام FBS است که از خون گاو گرفته می‌شود و تا به حال در تمام دنیا از این ماده‌ی پروتیینی برای کشت، تکثیر و تولید محصولات سلول درمانی استفاده می‌شد. اما به دلیل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، اخیراً در دنیا هیچ شرکتی اجازه‌ی استفاده از محصولات دامی را به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی محصولات دارویی ندارد و این امر کار سلول درمانی را بسیار گران‌تر کرده است. به‌طوری که تنها تعداد کمی از کشورهای پیشرفته می‌توانند محصولات پلاکت انسانی را که جایگزین پروتیین گاوی است، استفاده کنند که در حال حاضر نیز این محصولات با قیمت بسیار گران در حال وارد شدن به کشور است.

وی تصریح کرد: خوش‌بختانه این شرکت با کمک نخبگان و متخصصان خود توانست این محصول را تولید و مجوز آن را نیز از سازمان غذا و دارو کسب کند. بنابراین علاوه بر این‌که کشور را در حوزه‌ی محصولات با فناوری بالا، به خودکفایی رسانده‌ایم و صادرات آن را نیز در برنامه داریم، گلوگاه قیمت تمام‌شده‌ی محصول خود را نیز برطرف کرده و با این کار توانستیم قیمت این محصول را به مقدار زیادی کاهش دهیم، به‌طوری که قیمت درمانی این محصول برای بیماران کشورمان بسیار معقول و قابل پرداخت است.
مدیرعامل سل‌تک فارمد تأکید کرد: در ادامه نیز در حال بازنگری فرآیندهای تولید خود هستیم تا محصولات دیگر این شرکت را که در حوزه‌ی سلول درمانی و برای بیماری‌های لاعلاج تولید می‌کنیم، کاهش قیمت داده و به بازار ایران عرضه کنیم. با کاهش قیمت این داروها در داخل کشور، می‌توانیم توریست درمانی را نیز در برنامه‌ی خود قرار دهیم و به این شکل، علاوه بر این‌که مانع ارزبری از طریق مواد اولیه‌ی داروهای موردنظر شده‌ایم، در زمینه‌ی این محصولات درمانی خودکفا شده و ارزآوری نیز خواهیم داشت.
لازم به توضیح است، «پیسی» یا «ویتیلیگو»، یک بیماری پوستی است که در آن سلول‌هایی که مسئول ایجاد رنگ پوست هستند (ملانوسیت) از بین رفته و دیگر رنگدانه‌ی پوست (ملانین) تولید نمی‌کنند. ملانین، رنگدانه‌ای است که عامل تعیین‌کننده‌ی رنگ پوست، مو و چشم‌های ما است. در نتیجه، بخش‌هایی از پوست رنگ خود را از دست می‌دهند و سبب ایجاد لک روی آن می‌شود. این وضعیت، در هر جای بدن ممکن است رخ دهد، شایع‌ترین مناطق درگیری پوستی عبارت‌اند از: صورت، لب‌ها، دست‌ها، بازوها و پاها. نواحی درگیر و وسعتی از پوست که تحت تأثیر «ویتیلیگو» قرار می‌گیرد در افراد مختلف متفاوت است. از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
از درمان‌های رایج این بیماری، می‌توان پمادهای موضعی، داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی، نور درمانی و لیزر را نام برد. هزینه‌ی بالای روش‌های مذکور و عدم پاسخ مناسب بدن بیمار، دوره‌ی درمان طولانی و هم‌چنین امکان بازگشت لک‌ها سبب شد که دانشمندان به دنبال روش درمانی نوینی جهت درمان این بیماری باشند. سلول درمانی، روشی است که به کمک پزشکی نوین توانسته امیدهای تازه‌ای را برای درمان این بیماران ایجاد کند.