دستاورد بزرگ تولیدی و زیست‌محیطی با آغاز بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح استحصال اِتان کشور

دستاورد بزرگ تولیدی و زیست‌محیطی با آغاز بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح استحصال اِتان کشور

طرح ملی و عظیم اِتان‌گیری از گاز طبیعی، به‌طور هم‌زمان در شهرستان‌های مُهر استان فارس و عسلویه‌ی بوشهر به بهره‌برداری رسید.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، در جریان سفر یک روزه‌ی دکتر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به دو استان بوشهر و فارس، «مجتمع استحصال اتان پارسیان»، به عنوان نگین تولید ملی، با ظرفیت ورود 80 میلیون مترمکعب گاز در روز، به‌طور آزمایشی به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم که روز 28 بهمن ‌ماه با حضور مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر و مدیران عامل هلدینگ انرژی، شرکت نفت پارس و شرکت پالایش پارسیان‌ سپهر برگزار شد، با دستور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) فرآیند اِتان‌گیری در این مجموعه آغاز شد.
دکتر مخبر پس از بازدید هوایی از این مجموعه‌ی بزرگ که در شهرستان مُهر استان فارس قرار دارد، در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح این پالایشگاه، گام بلندی در حوزه‌ی محیط زیست و جلوگیری از وجود مواد آلاینده در گاز طبیعی و هم‌چنین جلوگیری از خام‌سوزی موادِ ارزشمند داخل گاز طبیعی که در مصارف خانگی تبدیل به دود و مواد آلاینده می‌شود، برداشته شد.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به فناوری استفاده شده در این مجتمع عظیم اشاره کرد و گفت: به جرأت ادعا می‌کنیم که به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا در این حوزه با تکیه بر دانش متخصصان داخلی در این پالایشگاه به‌کار گرفته شده و با راه‌اندازی آن، جهش قابل توجهی در صنعت نفت و پتروشیمی کشور رخ خواهد داد.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های متمایز این مجموعه، توان بازیافت ۹۵ درصدی اِتان است که بالاترین توان خلوص در کشور به‌حساب می‌آید.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال از طریق بهره‌برداری از این طرح صنعتی گفت: یکی از اهداف ستاد اجرایی در این‌گونه پروژه‌ها تأکید بر ایجاد اشتغال و توسعه‌ی مناطق محروم است؛ در همین طرح بیش از 5 هزار شغل مستقیم و حدود ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.
دکتر مخبر خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، راه‌اندازی طرح ملی استحصال اتان که تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، نگینی بر تولید ملی و نماد توان متخصصان داخلی است.
راه‌اندازی پالایشگاه اِتان‌گیری از گاز طبیعی با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب گاز در روز از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت پالایش پارسیان سپهر به شمار می‌رود که برای تحقق آن، خط لوله‌ی 63 کیلومتری از عسلویه در استان بوشهرتا منطقه‌ی محروم مُهر در استان فارس احداث شد.
فعالیت اصلی شرکت پالایش پارسیان‌ سپهر، طراحی، احداث، بهره‌برداری و نگه‌داری از واحدهای تولید و فرآوری هیدروکربورها، تأسیسات اصلی جانبی و عرضه‌ی محصولات تولیدی از قبیل اِتان، پروپان، بوتان، مایعات گازی و هیدروکربورهای سنگین‌تر است.
جداسازی حدود 16 میلیون تن متان از گاز خوراک دریافتی و تحویل متان به شکل خالص به شبکه‌ی گاز کشور، تولید حدود 2/1 میلیون تن اِتان و تحویل آن به شبکه‌ی اِتان، اجرای پروژه‌ی تولید پروپیلن و پلی پروپیلن به ظرفیت حدود 900 هزار تُن با استفاده از پروپان تولیدی و نیز برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های جدید با استفاده از محصولات تولیدی برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی، برخی دیگر از فعالیت‌های شرکت پالایش پارسیان‌ سپهر است.