خودکفایی در روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی

خودکفایی در روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی

با حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، پایانه‌ی صادراتی، خط تولید روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی و پروژه‌های توسعه‌ای و افزایش واحدهای عملیاتی در پالایشگاه نفت پارس افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، در آخرین روز از بهمن ماه سال 98 و مقارن با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چند طرح‌ بزرگ و دستاورد ملی در حوزه‌ی خودکفایی و مقابله با تحریم‌ها، رونق تولید و افزایش صادرات و ظرفیت‌های عملیاتی در پالایشگاه نفت پارس، که به دست توانمند نیروهای متخصص داخلی به انجام رسیده‌اند، به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم، علاوه بر افتتاح پایانه‌ی صادراتی و خط تولید روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی، از پروژه‌هایی چون مخازن جدید صادراتی با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و بارگیری محصولات صادراتی به میزان 10 میلیون لیتر، پروژه‌ی نوسازی کوره‌های واحد فورفورال با حذف مصرف سوخت مایع، قابلیت صادرات به میزان بیش از 3 میلیون و 600 هزار لیتر که کاهش آلایندگی زیست محیطی تا حدود نزدیک به صفر را به دنبال دارد، هم‌چنین پروژه‌ی افزایش ظرفیت واحد موم‌گیری، پروژه‌ی ژنراتورهای گاز خنثی و ... رونمایی شد.

رونق بیش‌تر تولید
دکتر عارف نوروزی، مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر که به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مراسم حضور داشت، در ابتدا ضمن تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب، خاطره‌ی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.
معاون ستاد اجرایی 41 سال استقلال و خودباوری را نتیجه‌ی جهاد و تلاش مجاهدانی دانست که با شهادت خود موفقیت‌های امروز کشور را تضمین کردند.
وی با اشاره به دستاوردهای ملی و بزرگ نفت پارس، خاطرنشان کرد: موفقیت‌های صنعتی در این حوزه مدیون کوشش‌ها و فداکاری‌های بی‌شائبه‌ی متخصصان شرکت نفت پارس است که با الهام از مجاهدان و دلسوزان نظام اسلامی به این سطح از موفقیت رسیده است.
معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مدیرعامل گروه توسعه‌‌ی اقتصادی تدبیر افزود: زحمات و کوشش‌های بی‌بدیل دست‌اندرکاران و متخصصان نفت پارس در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، به انجام رسیده است.

تبدیل تحریم‌ها به فرصت
وی درباره‌ی عملکرد نفت پارس گفت: این شرکت، به عنوان صادرکننده‌ی نمونه و تولیدکننده‌ی برتر، اقدامات توسعه‌ای گسترده‌ای را با راه‌اندازی پایانه‌ی صادراتی و افزایش تولید در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر نوروزی، افزود: در حالی که ایران اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه‌ی بین‌المللی قرار دارد، نفت پارس توانسته است با حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و تلاش کارکنان خود، امسال علاوه بر صرفه‌جویی ارزی بالغ بر 30 میلیون یورو، به درآمد صادراتی بیش از 67 میلیون دلار برسد و به 20 کشور دنیا، محصولات خود را ارسال کند. این شرکت با تبدیل تحریم‌ها به فرصت، قصد دارد در سال آینده بیش از 24 محصول جدید را روانه‌ی بازار کند و به 22 کشور جهان، بیش از 80 میلیون دلار صادرات داشته باشد.
دکتر نوروزی، صرفه‌جویی ارزی و کمک به رفع مشکلات کشور را از دستاوردهای مهم شرکت نفت پارس دانست و با اشاره به صرفه‌جویی حاصل شده از نتایج راه‌اندازی خط تولید روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی، بیان داشت: بومی‌سازی و راه‌اندازی پروژه‌های جدید، و کاهش هزینه‌ها‌ی تولید و قیمت برای مصرف‌کننده‌ی نهایی از 30 یورو به 7 یورو که منجر به کاستن فشار تورمی بر زندگی مردم می‌شود، از جمله دستاوردهای شرکت نفت پارس به شمار می‌رود. جهش‌های صددرصدی سودآوری و سرمایه‌گذاری‌های 6 هزار میلیارد ریالی شرکت نفت پارس و تزریق نقدینگی به بخش‌های مختلف تولیدی محصولات نفتی، بیانگر افزایش شاخص رشد این شرکت تولیدی است. نفت پارس در سخت‌ترین سال‌های تحریمی در سال 98، با ارایه‌ی 24 محصول جدید و برنامه‌ریزی برای تولید 24 محصول جدید دیگر برای سال 99، علاوه بر افزایش طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌ای، منجر به افزایش ظرفیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های صنعتی و بازار فروش محصولات شده است.
مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر ضمن اشاره به تأکید رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به رونق تولید و اشتغال‌زایی، خاطرنشان کرد که راه‌اندازی پروژه‌های جدید در این شرکت، بیش از 180 فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

تکیه بر دانش بومی متخصصان داخلی
دکتر نوروزی با تأکید بر توجه شرکت نفت پارس به خلاقیت و نوآوری در تولیدات ملی افزود: افراشتن پرچم تولید خلاقانه، نشان از زحمات کسانی است که با عزم و اراده، پیام «خواستن توانستن است» را، به گوش ملت ایران و سایر آزادگان جهان رساندند؛ پیام ارزنده‌ای که بیانگر آن است با وجود تحریم‌ها می‌توان با تکیه بر تجربه و دانش بومی از بیگانه بی‌نیاز شد و دست به سوی دشمن دراز نکرد.
وی در پایان این مراسم از بخش‌های مختلف پالایشگاه بازدید و پروژه‌های جدید را به‌طور رسمی، افتتاح کرد.

شرکت نفت پارس 61 ساله شد
دکتر خلیلی، مدیرعامل شرکت نفت پارس نیز در این مراسم، با اشاره به فعالیت 61 ساله‌ی شرکت و تأکید بر تولیدمحور بودن این پالایشگاه، گفت: شرکت نفت پارس، اولین تولیدکننده‌ی محصولات نفتی کشور و منطقه است که امسال 61 سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.
به گفته‌ی وی، این شرکت اولین شرکت بورسی ایران است که فعالیت رسمی خود را در 15 بهمن سال 46 هم‌زمان با آغاز کار بورس با نماد شرکت نفت پارس در بورس تهران کلید زد و شرکت نفت پارس امروز مهم‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات صنعت نفت کشور و روانکارها به شمار می‌رود؛ شرکتی که در حال حاضر با ظرفیت تولید بالغ بر 300 هزار تن و سبد متنوع محصولات، با افزایش 10 تا 15 درصدی پروژه‌ها، در حال خدمت به تولید کشور است.

ایجاد ارزش افزوده
وی درخصوص ارزش بازار شرکت نفت پارس، اظهار داشت: خوش‌بختانه ارزش شرکت، چیزی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه است و تولید محصولات نفت و گاز و روانکارهایی که جای خود را در صنعت هوایی کشور و سبد تولید محصولات باز کرده‌اند، ارزش افزوده‌ی تولیدات ملی را افزایش خواهند داد.
دکتر خلیلی افزود: نفت پارس امروز در سبد تولید محصولات خود، انواع روغن‌های پایه با استانداردهای بین‌المللی را در بخش صادراتی دارد و با راه‌اندازی خط تولید روانکارهای پیشرفته‌ی صنایع هوایی، که محصولی استراتژیک به‌شمار می‌رود، توانسته است با بومی‌سازی تولید آن‌ها، بخش زیادی از مشکلات در این زمینه را برطرف کند.
وی با اشاره به برخی اهداف محقق‌شده توضیح داد: رونق تولید، خودکفایی ملی، افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور، حفظ محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، به‌کارگیری و تولید تجهیزات در داخل با فناوری بالا از جمله دستاوردهایی است که بهره‌برداری از پروژه‌های جدید به دنبال دارد.
دکتر خلیلی افزود: رونق تولید و ایجاد فرصت‌های متنوع در بازار کسب‌وکار در بخش‌های نفت و گاز برای این شرکت، به عنوان تولیدکننده‌ و صادرکننده، همواره مورد توجه مدیران و کارکنان و مهندسان آن بوده است.
در پایان این مراسم از دو خانواده‌ی معظم شهید شرکت نفت پارس، خانواده‌ی شهید چنک‌کش و شفیعی، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.