توسعه‌ی یکپارچه‌سازی فناوری‌های حمل و نقل ITS

مدیریت ترافیک
مدیریت و بهینه‌سازی جریان ترافیک و روان‌سازی حرکت
مدیریت اخذ بلیط
مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه‌ی پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیت و…
مدیریت حمل و نقل عمومی
مدیریت حمل‌و‌نقل عمومی و پشتیبانی وسایل نقلیه‌ی امدادی

سیستم حمل‌‌ونقل هوشمند یا به اختصار ITS به‌‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بهبود عملکرد سیستم حمل‌‌ونقل است. کلمه‌ی «ITS» به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به‌طور هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌‌ونقل به‌کار گرفته می‌شود. سیاست‌های حمل‌ونقل پایدار درصدد جست‌وجوی روش‌هایی است که امکان دسترسی مناسب را برای تمامی اقشار جامعه فراهم کند، هزینه‌های اقتصادی را تعدیل نموده و زمینه‌های آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش دهد. از طرفی دیگر، تجارب کنونی حمل‌ونقل درون شهری در کشور ما و ادامه‌ی روند موجود، قرابت اندکی با چشم‌انداز حمل‌ونقل پایدار دارد. راهبرد حمل و نقل یکپارچه (Approach Transportation Integrated) با هدف یکپارچه‌سازی و هماهنگ نمودن خدمات جابه‌جایی در راستای دست‌یابی به آرمان حمل‌ونقل پایدار پیشنهاد شده است. کلان‌شهرها امروزه با مشکلات عمده‌ای در حوزه‌ی حمل‌ونقل درون‌شهری هم‌چون سهم پایین استفاده از حمل‌ونقل عمومی، ازدحام ترافیکی روزافزون در بخش مرکزی شهر، مصرف بالای سوخت و وجود انواع آلودگی مواجه بوده و به منظور کاهش مشکلات مذکور، طرح‌ها و اقدامات عملی و نرم‌افزاری متعددی را تجربه نموده است.

در سیستم‌های هوشمند ترافیک، فناوری‌‌ای متفاوتی به‌کار می‌رود، از سیستم‌های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت‌سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره‌ی خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌تری که به‌طور هم‌زمان، اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می‌کند. اطلاعاتی مانند وضع آب و هوا، وضعیت ترافیک، وضعیت جاده و … .

سیستم حمل‌ونقل هوشمند تنها یک ابزار یا تکنولوژی جدید نیست. در واقع، ITS امکان یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌‌ونقل را فراهم می‌آورد. یک سیستم حمل‌‌ونقل به‌طور کلی، شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاهاست. هر کدام از اجزای سیستم حمل‌‌ونقل مشخصات، ارگان‌ها، و گاهی آژانس‌های جداگانه‌ی دولتی دارند. ولی فناوری اطلاعات قادر است تمامی این اجزا را به صورت یک سیستم یکپارچه درآورد.

 یکپارچه‌سازی فناوری‌های حمل و نقل  ITS
مدیریت حمل و نقل عمومی
مدیریت حمل و نقل عمومی

مهم‌ترین عملکردهای ITS

  • مدیریت و بهینه‌سازی جریان ترافیک و روان‌سازی حرکت
  • مدیریت و کنترل حوادث
  • مدیریت و پشتیبانی وسایل نقلیه‌ی امدادی
  • مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه‌ی پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیت و …
  • مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
  • مدیریت و ناوبری پیشرفته
  • مدیریت حمل و نقل عمومی
  • مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …