گلخانه هیدروپونیک زرنديه

 بزرگترین گلخانه ی هیدروپونیک
بزرگ‌ترین گلخانه‌ی هیدروپونیک کشور
با مساحت 15 هکتار انواع محصولات مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، خیار و بادمجان را تولید و عرضه می‌کند.
 شیوهٔ کشت بدون خاک
شیوه‌ی کشت بدون خاک
در این روش، ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم‌هزینه است و به راحتی کنترل می‌شود.
آبیاری
صرفه‌جویی در مصرف آب
در روش هیدروپونیک، 70 تا 80 درصد نسبت به روش‌های دیگر تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.

شرکت زرین کشت پایدار در سال 1393 در اراضی کشاورزی شهرستان زرندیه با مساحتی بالغ بر چهار هزار و چهارصد هکتار تأسیس شد. این مجموعه محصولاتی چون پسته، گردو، بادام و طالبی را در حوزه‌ی باغبانی و گندم، جو و ذرت علوفه‌ای را در اراضی زراعی خود کشت کرده و به بازار داخل عرضه می‌نماید. در سال 1395 با رویکرد بهره‌وری بیش‌تر از منابع آبی مجموعه و حضور در بازارهای جهانی شروع به احداث بزرگ‌ترین گلخانه‌ی هیدروپونیک کشور کرد. هم‌اکنون گلخانه‌های زرین کشت در سه فاز اول خود با مساحت 15 هکتار انواع محصولات گلخانه‌ای از قبیل فلفل دلمه، گوجه فرنگی (چری، بیف، خوشه ‌ی)، خیار و بادمجان را تولید و عرضه می‌کند.

با توجه به اهمیت فرآوری در حوزه‌ی محصولات کشاورزی، تأسیساتی شامل ترمینال پسته، سردخانه‌ی 1000 تنی، سورتینگ و بسته‌بندی با اهداف بلندمدت بنا شده که محصولات تولیدی در تمام مجموعه و هم‌چنین تولیدات همکاران منطقه‌ای را فرآوری و روانه‌ی بازار می‌کند.
کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت شیوه‌ی کشت بدون خاک است.
براساس آمار، 95 درصد صیفی‌جات کشورهای آمریکای شمالی در گلخانه و با این روش تولید می‌شود. در گلخانه می‌توان محصولات را هم در خاک و یا به شکل هیدروپونیک کشت داد. می‌توان گفت در بسیاری از کشورهایی که در حال ساخت هکتاری گلخانه‌ها مانند ترکمنستان هستند و با سرعت آن را دنبال می‌کنند، تا 95 درصد موارد از این شیوه استفاده می‌کنند. البته این کشت این قابلیت را نیز دارد که در فضای باز هم به‌ کار رود، اما محدودیت‌هایی نیز دارد.

کنترل تنش‌ها در دوره‌ی کشت
گیاهانی که در خاک کشت می‌شوند، می‌توانند انواع و اقسام تنش‌ها مانند شوری، خشکی و... را داشته باشند که این مسایل بر کیفیت آن اثرگذار است. در حقیقت خاک خیلی تحت کنترل نیست ولی در این روش خاک بیش‌تر تحت کنترل است.

تنوع محصولات قابل کشت
توت فرنگی، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی و... از محصولاتی هستند که می‌توان با استفاده از این روش آن را تولید کرد. تقریباً کشت همه‌ی این موارد امکان‌پذیر است اما محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان نمونه یکی از محدودیت‌ها این است که محصول برای کشت گلخانه‌ای اصلاح‌شده باشد. در واقع می‌توان گفت تمام محصولات این قابلیت را دارند که به روش هیدروپونیک کشت شوند. حتی سیب‌زمینی نیز می‌تواند با استفاده از این روش کشت شود.

نواندیشان کشت و صنعت تدبیر
گلخانه زرندیه
گلخانه زرندیه
گلخانه زرندیه
کشت گوجه فرنگی
گلخانه زرندیه

مزایای اصلی کشت هیدروپونیک

  • در این نوع کشت، نیازی به شخم و آبیاری نیست و مصرف آب به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. روش هیدروپونیک 70 تا 80 درصد نسبت به تولید به روش‌های دیگر صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.
  • کاهش مصرف سموم با استفاده از روش هیدروپونیک
  • ایران پیشتاز تکنولوژی کشت گلخانه‌ای در میان کشورهای منطقه
  • کشت هیدروپونیک موجب شکل‌گیری ابداعات نوین در کشاورزی می‌شود
  • در این روش، ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم‌هزینه است. چون محلول غذایی به شکل مایع است و به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.