توزیع 11 میلیونی بسته‌های ضدکرونایی

توزیع 11 میلیونی بسته‌های ضدکرونایی

مدیرعامل پخش البرز اظهار داشت تاکنون بیش از ۴ میلیون لیتر انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده، حدود ۳ میلیون بسته دستکش و بالغ بر ۴ میلیون ماسک از سوی این شرکت توزیع شده است.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، شیوع کرونا در ایران مانند بسیاری از کشور‌های جهان در چهار ماه گذشته با این بیماری و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مرتبط با آن دست و پنجه نرم کرده و تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر در ایران درگیر این بیماری خطرناک شده و بیش از ۷ هزار و 500 نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست داده‌اند و هزاران شغل و کسب و کار با رکود مواجه شده‌اند.
با این همه، اما گسترش بحران کرونا در کشور ما ابعاد دیگری از ظرفیت‌ها را نشان داد. مدیریت و تجهیز امکانات لازم برای پیشگیری و مبارزه با کرونا در ایران علاوه بر کنترل بیماری برای بسیاری از کشور‌ها و حتی بازرسان و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی قابل توجه بود. کرونا نشان داد اگر امنیت ملی و جان هم‌وطنان مانند دوران دفاع مقدس به خطر بیفتد باز هم هستند بسیاری از کسانی که از جان و مال خود برای نجات کشور و هم‌وطنان‌شان بگذرند و با تمام توان در برابر تهدیدات قد علم کنند. مدافعان سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در ماه‌های اخیر در خط مقدم مبارزه با کرونا با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی در حفظ جان و سلامتی مردم مبارزه کردند و مانند رزمندگان مدافع امنیت کشور خوش درخشیدند و در تاریخ کهن ایران زمین بار دیگر افتخارآفرینی کردند. در کنار این رزمندگان جبهه‌ی سلامت اما سودجویانی هم بودند که برای کسب منافع اقتصادی دست به احتکار یا قاچاق صادراتی اقلام مورد نیاز مبارزه با کرونا زدند و در آن شرایط حساس مشکلات اساسی برای کشور و مردم ایجاد کردند که با همکاری همه‌جانبه‌ی دستگاه های متولی امر این مسئله تمام شد.
بنابراین در این مبارزه‌ی ملی عده‌ای هم به عنوان نیرو‌های پشتیبانی و تدارکات دفاع مقدس سلامت برای تأمین تجهیزات مبارزه با کرونا شبانه‌روز به کشور خدمت کردند و با وجود این‌که به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دادند، اما زیاد به چشم نیامدند و به نوعی سربازان گمنام دفاع مقدس سلامت محسوب شدند. پخش و توزیع تجهیزات پیشگیری و مبارزه با کرونا اعم از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده و دارو در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جزو فعالیت‌هایی است که دست‌اندرکاران آن روزانه بار‌ها و بار‌ها در مواجهه با خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند، اما هم‌چنان با بیش‌ترین ظرفیت و توان به این کار ادامه می‌دهند؛ بنابراین نباید خدمات و مجاهدت آن‌ها را نادیده گرفت. در همین رابطه با عقیل آرین‌نژاد مدیرعامل شرکت پخش البرز به عنوان یکی از سه شرکت بزرگ توزیع‌کننده‌ی دارو، اقلام بهداشتی و ضدعفونی و تجهیزات پزشکی مقابله با کرونای کشور گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

ضمن عرض خداقوت به شما و همکاران گرامی‌تان توضیح دهید از ابتدای شیوع کرونا تاکنون چه خدماتی ارایه کرده‌اید؟
از همان ابتدا که بحران کرونا شروع شد فعالیت ما به‌طور ۲۴ ساعته شروع شد و هم اقلام دارویی مورد نیاز بیمارستان‌ها را تأمین کردیم و هم اقلام دارویی که برای خود بیماران کرونا نیاز بود. در این روند سعی کردیم دارو و امکانات مورد نیاز بهداشتی به موقع به دست بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی برسد و در بحث ماسک، دستکش و اسپری و مواد ضدعفونی‌کننده با تمام توان وارد شدیم و اولویت ما رساندن این‌ها به مراکز درمانی بود.

با هماهنگی‌ای که اداره‌ی تجهیزات وزارت بهداشت با ما داشت، حدود یک سوم بیمارستان‌های کشور را به ما سپردند و ما توانستیم به لطف الهی خدمات خوبی ارایه دهیم. در ایام نوروز هم که تمام تعطیلات را مشغول فعالیت بودیم و الحمدالله اجازه ندادیم کمبود خاصی در مراکز درمانی وجود داشته باشد. چون بیمارستان‌ها در اولویت بودند، توانستیم خدمات خوبی به آن‌ها ارایه دهیم و البته تمام سعی‌مان را هم کردیم کمبود را در سطح داروخانه‌ها و نیاز‌های عموم مردم برطرف کنیم. با توجه به فروکش کردن بحران تلاش می‌کنیم هم در حوزه‌ی دارو و هم در حوزه‌ی دستکش و ماسک و سایر اقلام بهداشتی نیاز داروخانه‌ها را نیز بیش از پیش تأمین کنیم.

اوایل شیوع کرونا مشکل تأمین اقلام بهداشتی هم برای عموم مردم و هم برای مراکز درمانی وجود داشت، شما که در متن این مسئله قرار دارید آیا این مشکل مرتفع شده است؟
در اوایل کمبود شدیدی در محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک داشتیم، کالا خیلی کم بود یعنی آن موقع تأمین کالا بسیار سخت بود، حتی گاهی کالایی مثل الکل از استان‌ها خارج نمی‌شد، اما با هماهنگی‌های انجام گرفته شرایط به‌گونه‌ای شد که اکنون می‌توانیم اقلام بهداشتی را به‌طور گسترده و عادلانه در سطح کشور پخش کنیم و دیگر مشکلی در تأمین محلول‌های ضدعفونی‌کننده و هم‌چنین مشکل زیادی برای تأمین ماسک و دستکش در بازار نداریم.

تاکنون چه تعداد ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی توزیع کرده‌اید؟
تا امروز بیش از ۴ میلیون لیتر انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده را توزیع کرده‌ایم. در حوزه‌ی دستکش اگرچه کمبود‌هایی داریم، چون تولید دستکش یعنی اضافه کردن ظرفیت تولید دستکش زمان‌بر است، اما نیاز‌های ضروری مراکز درمانی مرتفع شده است. در این مدت شرکت پخش البرز حدود ۳ میلیون بسته دستکش توزیع کرده است. در خصوص ماسک هم اوایل کمبود‌هایی همراه با سهمیه‌بندی داشتیم و به عدد مشخص بود که باید به هر دانشگاه علوم پزشکی و مرکز درمانی چه تعداد ماسک تحویل بدهیم، ولی با تلاش همکاران تا امروز بالغ بر ۴ میلیون عدد ماسک توزیع کردیم. در خصوص تأمین ماسک هم با توجه به افزایش ظرفیت تولیدی تقریباً به میزان بسیار زیادی کمبود ماسک هم مرتفع شده و ان‌شاءالله تا یک ماه آینده نیاز داروخانه‌ها و مردم هم به‌طور کامل تأمین و برطرف می‌شود.

اگر با شیوع فصل سرما موج دوم گسترش کرونا شکل بگیرد، آمادگی لازم برای تأمین اقلام بهداشتی وجود دارد؟
برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که اگر دوباره در فصل سرما این ویروس شیوع پیدا کرد با آمادگی بسیار بیش‌تری خدمات خود را ارایه دهیم و دیگر دچار کمبود نباشیم.

در مجموع از این پس می‌توانیم از نظر تأمین و توزیع اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا خاطرجمع باشیم؟
در حوزه‌ی ماسک و محلول‌ها مشکلی نداریم. در حوزه‌ی دستکش در خصوص مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌شود در مقاطعی کشور دچار مشکل بوده چه به لحاظ تحریم و چه به لحاظ این‌که کمبود‌های ارزی داریم، که امیدواریم مشکل تأمین موارد اولیه برطرف شود. در حوزه‌ی دارو به‌طور کلی من فکر می‌کنم که علی‌رغم این‌که بسیاری از دارو‌ها در کشور تولید می‌شود، اما چون بخش زیادی از مواد اولیه ما وارداتی است ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم. البته امیدواریم اگر کمبودی پیش آمد با هماهنگی بیش‌تر شرکت‌های دارویی با وزارت‌خانه‌ی بهداشت و بانک مرکزی بتوانند سریع‌تر ارز تخصیص بدهند. شاید یک جا‌هایی کمبود منابع است که امیدواریم این مشکل حل شود و این ذخیره‌ی موجودی مواد اولیه سریع جایگزین شود که در فصل سرما به مشکل برنخوریم.

در نهایت از هماهنگی عزیزان در وزارت بهداشت و حمایت‌های بی‌دریغ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تشکر می‌کنم که در حوزه‌ی دارو و تجهیزات بهداشتی و توزیع آن‌ها همه جوره وارد کار شدند. در حوزه‌ی کمک به اقشار آسیب‌پذیر هم حرکت بسیار خوبی ستاد اجرایی انجام داد و برای توزیع یک میلیون سبد غذایی هم پخش البرز همکاری کرد و ما در یک پروژه‌ی ملی در عرض سه هفته یک میلیون بسته‌ی حمایتی را تأمین کردیم و به استان‌ها رساندیم و عزیزان‌مان در بنیاد احسان کار توزیع آن را انجام دادند.

همکاران شما تا چه میزان در مواجهه‌ی مستقیم با مراکز پرخطر قرار دارند؟
کار همکاران ما جزو مشاغل سخت و پرریسک مواجهه با کرونا است، که زیاد هم به چشم نمی‌آیند، ولی واقعاً با جان و دل کار می‌کنند تا اقلام بهداشتی و دارویی را به مراکز درمانی برسانند. حتی در آن ایام که کشور به نوعی تعطیل بود و برخی داروخانه‌ها هم تعطیل بودند، همکاران ما شبانه‌روز و در چند شیفت کاری خدمت‌رسانی کردند. حتی در توزیع اقلام دارویی مورد نیاز مردم غیر از تجهیزات بهداشتی برای کرونا که نیاز عادی روزمره مردم است، ذره‌ای دریغ نکردند.
شاید باورش سخت باشد، اما در برهه‌ای که ماسک سهمیه‌بندی بود و کمبود داشتیم همکاران اجازه ندادند کسری در تعداد ماسک‌های مراکز بهداشتی به‌وجود آید. واقعاً شرایط پرخطری بود ۲۰، ۳۰ درصد ظرفیت ما در مراکز از دور خارج می‌شدند به خاطر این‌که یا دچار شدند یا علایم داشتند و لذا باقی‌مانده‌ی نیرو‌ها برای جبران این کمبود بیش‌تر کار کردند. شرایط سخت و پراسترسی بود، ولی همه از جان و دل مایه گذاشتند و به عشق مردم و برای سلامتی هم‌وطنان خود کار کردند.