تفاهم‌نامه گروه دارویی برکت و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی

تفاهم‌نامه گروه دارویی برکت و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی

به گزارش تدبیر رسانه، روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه 1401، بین گروه دارویی برکت، وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به منظور همکاری در زمینه‌ی ایجاد زیرساخت‌ها و دانش فنی تولید صنعتی برخی محصولات مانند بیوایمپلنت آلوگرافت قلبی-عروقی و استخوان و تاندون-لیگامال، تفاهم‌نامه‌ی مشترک به امضا رسید. بر این اساس، سازمان پزشکی قانونی کشور به منظور رفع نیاز مردم و کمک به نظام سلامت در حوزه‌ی فرآوری بافت با گروه دارویی برکت همکاری خواهد کرد.

با همکاری گروه دارویی برکت و سازمان پزشکی قانونی کشور، نخستین محصول فرآوری بافت، که استفاده از آن در بهبود بسیاری از بیماری‌ها تأثیرگذار است، تا پایان سا ل به بازار عرضه خواهد شد.
گفته می‌شود در سال ۱۳۹۸، براساس برآورد انجام گرفته ۴۰۰ هزار بیمار از بافت‌های فرآوری‌شده که مواد اولیه‌ی آن تنها در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد، بهره‌مند شدند. این در حالی است که هم‌اکنون کار فرآوری این بافت‌ها تنها توسط دو شرکت در کشور انجام می‌شود و با توجه به این‌که مردم برای تهیه بافت‌های فرآوری شده مورد نیاز مبالغ بالایی پرداخت می‌کنند، این تفاهم‌نامه می‌‌تواند کمک شایان توجهی به مردم در رفع این مشکل و نیاز مبرم آن‌ها به فرآوری بافت‌ها داشته باشد.
دکتر جمشیدی، رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر در حاشیه‌ی این مراسم با اشاره به فعالیت‌های گروه دارویی برکت، گفت: در حال حاضر ۱۴ درصد تولیدات دارویی کشور توسط این گروه انجام می‌شود و همواره تلاش کرده در بخش‌هایی وارد شود که نیاز مردم است، اما بخش خصوصی به دلایل مختلف حاضر به سرمایه‌گذاری در آن بخش نیست.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم این مجموعه در راستای تأمین نیاز مردم، ساخت بزرگ‌ترین شهرک دارویی بود که به منطقه‌ی ویژه اقتصادی تبدیل شده است. هم‌چنین ساخت و تولید واکسن برکت که با وجود همه‌ی موانع، کارشکنی‌ها و محدودیت‌ها به نتیجه رسید و با کم‌ترین عارضه در اختیار مردم قرار گرفت، در حالی که هنوز هیچ کشوری در منطقه موفق به ساخت واکسن نشده است.
دکتر جمشیدی هم‌چنین با اشاره به تولید یکی از موثرترین واکسن‌ها علیه اُومیکرون گفت: به فاصله‌ی ۳۰ روز بعد از شناسایی این سویه، موفق به ساخت واکسن آن شدیم و خوش‌بختانه هم‌اکنون این زیرساخت‌ها در کشور فراهم شده است.
وی در ادامه با اشاره به همکاری با سازمان پزشکی قانونی کشور در موضوع فرآوری بافت اظهار داشت: این امر یکی از نیازهای اساسی کشور است که باید در آن به تولید انبوه برسیم و کمیته‌ی مشترک بین دو مجموعه کار را با سرعت و جدیت دنبال کند، چرا که این همکاری مصداق تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث دانش‌بنیان‌ها و اشتغال‌زایی است.
رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت با تأکید بر این‌که مجموعه‌ی سلامت کشور باید در دست حاکمیت باشد گفت: یکی از دلایل فاجعه شدن کرونا در آمریکا آن بود که حوزه‌ی سلامت آن در اختیار بخش خصوصی است، اما در کشور ما در ماه‌های اولیه‌ی شیوع کرونا تنها بیمارستان‌های دولتی بودند که بیماران را پذیرش و به مداوای آنان می‌پرداختند که در غیر این صورت قطعاً در ایران نیز با فاجعه مواجه می‌شدیم.
به گفته‌ی دکتر جمشیدی، در موضوع فرآوری بافت نیز لازم است حاکمیت ورود کند چرا که مربوط به نیاز مردم و حوزه‌ی سلامت کشور است و به همین دلیل مجموعه‌ی دارویی برکت، نهایت همکاری را با سازمان خواهد داشت تا هرچه سریع‌تر به تولید محصولات دست یابیم.
در این مراسم دکتر محسن صابری رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور نیز امضای این تفاهم‌نامه را اقدامی مبارک در جهت فرآوری بافت عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد این همکاری مشترک زمینه‌ی خدمت، به‌ویژه در تولید پودرهای استخوانی شود.
دکتر سعید شاه‌حسینی رییس بانک فرآوری بافت و سلول نیز با اشاره به این‌که در حال حاضر ۵۰ درصد نیاز کشور به محصولات استخوانی و دریچه‌های قلبی از خارج تأمین می‌شود، گفت: با وجود فعالیت دو شرکت در این حوزه و تأمین مواد اولیه از سوی پزشکی قانونی، اما هنوز بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به محصولات استخوانی و دریچه‌های قلبی از خارج تأمین می‌شود، به نحوی که ظرف چهار سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار ارز در همین زمینه از کشور خارج شده است.

لازم به توضیح است، در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ی مشترک بین مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و گروه دارویی برکت به امضای دکتر محسن صابری رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی و دکتر اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت رسید، که به موجب آن، این دو مجموعه در خصوص تولید صنعتی محصولات بیوایمپلنت آلوگرافت قلبی-عروقی، استخوان و تاندون-لیگامال با یک‌دیگر همکاری خواهند کرد.