تغییر الگوی کشت و دام‌داری تایباد توسط شرکت مدبر کشت توس

پرورش شترمرغ
مزرعه‌ی پرورش شترمرغ با ظرفیت 2 هزار قطعه و تولید 30 هزارکیلوگرم گوشت شترمرغ
دامداری
اجرای مرحله‌ی نخست پروژه‌ی گاوداری ۲۰۰۰رأسی با ۵۰۰ رأس گاو شیری
کشاورزی
تولید ۶۳۳ هزار و ۷۸۸ کیلوگرم محصولات شامل گندم، جو و زیره در برداشت پاییزه

شرکت کشاورزی مدبر کشت توس، وابسته به ستاداجرایی فرامین حضرت امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشاورزی و دام‌پروری خراسان رضوی است که باتوجه به ظرفیت های مناسبی که در دو بخش کشاورزی و دامپروری دارد می تواند قطب کشاورزی خراسان باشد این شرکت هم اکنون در حال کار برروی پروژه گاوداری ۲۰۰۰راسی گاو شیری است که بزرگترین پروژه گاوداری در شرق کشور است و همچنین در حوزه گوشت شترمرغ عملکرد قابل توجهی را دارا می باشد و دراین حوزه یکی از پیشرفته ترین مراکز پرورش شترمرغ را داراست.

تولید ۶۳۳ هزار و ۷۸۸ کیلوگرم محصولات شامل گندم، جو و زیره در برداشت پاییزه سال زراعی جاری و شش میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۳۰ کیلوگرم محصول برداشتی در سال ۹۷ شامل خربزه، ذرتعلوفه‌ای، زعفران و پسته در بخش کشاورزی و همچنین در حوزه دام‌پروری با تولید 30 هزارکیلوگرم گوشت شترمرغ عملکرد قابل‌توجهی داشته است.

از مهمترین ضرورت‌ها در بخش کشاورزی تایباد، تغییر الگوی کشت است. ضرورت تحقیقات برای الگوی کشت‌های مناسب و مقاوم و سازگار به منطقه باعث می شود تا خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و خشکسالی کاهش پیدا کند.

مناطق بیابانی در کشور در حال ازدیاد بوده و استفاده بهینه از این مناطق در توسعه اقتصاد و اشتغال شهرها نقش به‌سزایی دارد، پرورش شترمرغ در منطقه بیابانی و محروم تایباد استفاده درست از پتانسیل‌های موجود در این شهرستان مرزی است.

 
کشت زعفران
تغییر الگوی کشاورزی
 بازدید وزیر از شرکت مدبر کشت طوس در تایباد
پرورش شترمرغ
پرورش شترمرغ

هر قطعه این پروژه یک کارخانه و صنعت در کشور را فعال کرده است و در کنار آن چند ده نفر مشغول به کار هستند. با برنامه‌ریزی انجام‌شده تسهیلات جهت بهره‌برداری فاز اول پرداخت خواهد شد و فاز توسعه آن نیز در قالب پروژه ملی موردحمایت قرار خواهد گرفت.

برآورد اولیه پروژه حدود ۴۲ میلیارد تومان بودهاست که با بروز رسانی که انجام داده شده به حدود ۱۰۲ میلیارد تومان رسیده است. با توجهبه اینکه تهیه زیرساخت‌های این پروژه تماماً با سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی ستاد اجراییفرامین حضرت امام خمینی (ره) بوده است، نیازمند تسهیلات جهت تأمین ۵۰۰ رأس گاو برایبهره‌برداری از فاز اول پروژه می باشد.