بهره‌برداری فاز نهایی کارخانه‌ی تولید واکسن

بهره‌برداری فاز نهایی کارخانه‌ی تولید واکسن

توسط گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر انجام شد: بهره‌برداری از فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید واکسن در غرب آسیا فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید واکسن در غرب آسیا

با حضور دکتر نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید. به گزارش تدبیر رسانه از گروه توسعه اقتصادی تدبیر، صبح سه‌شنبه 17 اسفند ماه، در مراسمی با حضور دکتر عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خط سوم تولید واکسن «کووایران برکت» در شهرک دارویی برکت در کردان استان البرز، به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این خط تولید، ظرفیت تولید «واکسن کووایران برکت» به ۳۰ میلیون دوز در ماه رسید.

دکتر نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) طی سخنانی در این آیین اظهار داشت: تاکنون ۶۰ میلیون دوز واکسن برکت در کارخانه‌ی شفافارمد، زیرمجموعه‌ی گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، تولید شده است و به محض صدور مجوز وزارت بهداشت، واکسن مختص اُمیکرون را نیز در حجم بالا تولید و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسم بهره‌برداری از فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید واکسن غرب آسیا هم‌چنین افزود: ستاد اجرایی بنا بر رسالت خطیر اجتماعی خود از بدو شیوع بیماری کرونا، کمیته‌ای را با محوریت مدیریت و هدایت دکتر مخبر، تشکیل داد و از روزهای اول کار، مشکلات کمبود ماسک تا مواد ضدعفونی و ... را بررسی کردیم و برای حل این معضلات دست به کار شدیم که خوش‌بختانه دوستان ما تلاش کردند تا کارها به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

دکتر نوروزی ادامه داد: مردم حقی بر گردن مسئولان دارند و باید تا پای جان تلاش کنیم تا مطالبات آن‌ها به نتیجه برسد. ستاد اجرایی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا تمام امکانات خود را برای کمک به مردم به‌کار گرفت و در زمینه‌ی تولید انواع مواد ضدعفونی، ماسک، انواع دارو، تجهیزات پزشکی، تولید انبوه واکسن و ارایه‌ی خدمات اجتماعی، بهداشتی و درمانی فعالیت‌های گسترده‌ای را به انجام رساند. سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: وقتی خبر موفقیت تولید واکسن برکت در ایران منتشر شد، دشمنان که از هیچ کوششی برای جلوگیری از نقل و انتقال پول، مانع شدن واردات تجهیزات، دارو و مواد اولیه به کشور دریغ نکردند و خباثت خود را با نهایت ریاکاری انجام می‌‌دادند، گفتند ایران محدودیتی در خصوص واردات داروها ندارد، اما دروغ می‌گفتند و سعی می‌کردند مردم را تحت فشار قرار دهند. وی تصریح کرد: با تکیه بر توان دانشمندان و نخبگان و مسئولان، خوش‌بختانه تحریم‌ها هیچ خللی در تولید و موفقیت ما ایجاد نکرد و امروز ۶۰ میلیون دوز واکسن را تولید کرده‌ایم و بخشی از آن را تحویل مردم داده‌ایم و بخشی هم آماده‌ی صادرات است. دکتر نوروزی ادامه داد: دشمنان تا جایی که توانستند کارشکنی کردند تا ما نتوانیم طبق زمان‌بندی واکسن را تولید کنیم، اما امروز ما این ظرفیت را داریم که در برابر هر ویروسی که کشورمان را تهدید کند مقابله کنیم. وی ادامه داد: ما این ظرفیت را داریم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون واکسن در سال تولید کنیم و به کشورهای منطقه و هدف صادرات ارسال کنیم. وی در پایان سخنان خود هم‌چنین به برخی از توفیقات دیگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مانند تولید دستگاه‌های ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز، انواع مواد ضدعفونی، تولید ۶۰ میلیون انواع محصولات دارویی جدید، ۵۰ داروی استراتژیک، اتمام کارخانه‌ی تولید واکسن ضدسرطان داخل رحم و.... اشاره کرد.

دکتر جمشیدی، رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت زیرمجموعه‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز در حاشیه‌ی این مراسم گفت: پس از صدور مجوز وزارت بهداشت برای آغاز مطالعه‌ی بالینی واکسن برکت پلاس، تزریق این واکسن اختصاصی اُمیکرون به نخستین داوطلب انجام شده است. وی افزود: سازمان غذا و دارو و کمیته‌ی اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از کسب موفقیت و اثربخشی ۱۰۰ درصدی واکسن جدید «کووایران برکت ویژه‌ی سویه‌ی اُمیکرون» در مرحله‌ی تست حیوانی و ارسال مستندات، مجوزهای لازم و قانونی را برای آغاز تست انسانی این واکسن صادر کرده است. دکتر جمشیدی تصریح کرد: به دنبال صدور مجوزهای قانونی، مطالعه‌ی بالینی این واکسن با تزریق واکسن برکت پلاس به ۲۱۰ داوطلب ۱۸سال به بالا انجام شده است. در این مطالعه، نیمی از داوطلبان واکسن اُمیکرون کووایران برکت و نیمی دیگر یک واکسن دیگر کرونا دریافت کرده‌اند و به زودی با انجام آزمایشات لازم نتیجه‌ی کار اعلام خواهد شد.

رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت در پایان گفت: تاکنون حدود ۱۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تحویل وزارت بهداشت شده و امروز هم ۴۵ میلیون دوز دیگر تحویل وزارت بهداشت می‌شود. دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم ضمن اشاره به احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در سال آینده، اظهار داشت: برای کنترل ویروس کرونا و کاهش آسیب‌های بیماری نیازمند همکاری بیش‌تر و بهتر مردم هستیم. وی افزود: در سایه‌ی مشارکت مردمی و تلاش‌ها بیش از ۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند. وزیر بهداشت گفت: برای موفقیت در نظام سلامت باید از طرح‌هایی پشتیبانی کنیم که مردم در آن‌ها نقش اساسی داشته باشند. در طرح‌ها و کارهای خیر زمینه‌ی مشارکت مردم بالاست. وزیر بهداشت در خصوص بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید واکسن در غرب آسیا نیز تصریح کرد: راه‌اندازی این مجموعه با این ظرفیت و توان عظیم یک افتخار بزرگ برای ایران و ایرانی است. وی ادادمه داد: در تمام تحقیقات و پژوهش‌های وزارت بهداشت، واکسن برکت کم‌عارضه‌ترین و مؤثرترین واکسن در کشور بوده است.