بازدید دانش‌آموزان از پالایشگاه اِتان پارسیان

بازدید دانش‌آموزان از پالایشگاه اِتان پارسیان

جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان مُهر استان فارس از پالایشگاه اِتان پارسیان در سایت مُهر بازدید کردند.

به گزارش تدبیر رسانه از شرکت پالایش پارسیان سپهر، از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان مُهر استان فارس، به مناسبت هفته‌ی مشاغل و آشنایی با فعالیت‌های پالایشگاهی، امروز شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401 از پالایشگاه اِتان پارسیان بازدید کردند.
دانش‌آموزان بازدیدکننده، در این دیدار با آخرین متدها و فرآیندهای کاری و تخصصی در زمینه‌ی استحصال اِتان و فعالیت‌های پالایشی، آشنا شدند.
براساس گزارش تدبیر رسانه، احداث پالایشگاه اِتان‌‌گیری از گاز طبیعی با ظرفیت 80 میلیون مترمکعب گاز در روز و خط لوله‌‌ی 63 کیلومتری در مناطق محروم مُهر استان فارس و عسلویه در استان بوشهر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که توسط متخصصان شرکت پالایش پارسیان سپهر در هلدینگ انرژی تدبیر وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، به ثمر رسیده است.
استحصال هیدروکربن‌های باارزش از گاز، خروجی پالایشـگاه گاز پارسیـان است. گاز خروجی، پس از ورود به سایت مُهر، در برج‌های دی متانایزر، متان آن جدا شده و به خط گاز سراسری کشور تزریق شده و سایر هیدروکربن‌ها (C2+) نیز به‌وسیله‌ی یک خط لوله‌ی ۱۸ اینـچی به طول ۶۳ کیلومتر، از سایت مُهـر به سایت عسلویه منتقل می‌شود. در سایت عسلویه، محصولات اِتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی استحصال و اِتان به خط سراسری خوراک اِتان مجتمع‌های پتروشیمی منتقل و بقیه‌ی محصولات برای صادرات به مخازن مربوطه و سپس به اسکله‌های صادراتی هدایت می‌شوند.
لازم به توضیح است بیش از 20 هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در راه‌اندازی این مجتمع نقش داشتند و هم‌اینک نیز حدود 3 هزار نفر در بهره‌برداری از آن مشغول به کار هستند.
برخی از فعالیت‌ها، تولیدات و محصولات این فرآیند عبارت‌اند از: جداسازی حدود 16 میلیون تُن متان از گاز خوراک دریافتی و تحویل متان مذکور به شکل خالص به شبکه‌ی گاز کشور، تولید حدود 2/1 میلیون تُن اِتان و تحویل آن به شبکه‌ی اِتان، تولید حدود 600 هزار تُن پروپان برای صادرات از محل تفکیک C2+، تولید حدود 400 هزار تُن بوتان برای صادرات از محل تفکیک C2+ و تولید حدود 1 میلیون تُن C5+ برای صادرات از محل تفکیک C2+
از جمله اهداف این طرح نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
زیست‌محیطی: با جداسازی اجزای سنگین از گاز شهری، از انتشار سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن دی اکسید کربن و ۱۰ کیلوگرم جیوه در شهرها جلوگیری به‌عمل آمده و نقش مهمی در بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ایفا می‌کند.
جلوگیری از خام‌سوزی: هم‌اکنون ۷۴ میلیون متر مکعب گاز غنی شامل هیدروکربن‌های ارزشمند متان، اِتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی (خروجی پالایشگاه گاز پارسیان) در مدار مصرف بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، خانگی و ... قرار می‌گیرد که با اجرای این طرح، متان مورد نیاز بخش‌های مذکور به چرخه‌ی مصرف منتقل شده و ضمن جلوگیری از سوخته شدن ۳/۳ میلیون تن فرآورده‌های ارزشمند در شبکه‌ی گاز سراسری، به عنوان خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و اهداف صادراتی استفاده خواهد شد.
ایجاد ارزآوری و ارزش افزوده و توسعه‌ی صنعت پتروشیمی کشور: ارزش محصولات طرح (به غیر از متان) بالغ بر یک میلیارد دلار در سال بوده که با تولید آن‌ها، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی پایین‌دستی تأمین شده و زمینه برای تکمیل چرخه‌ی تولید دیگر محصولات پتروشیمی مانند الفین، پروپیلن، پلی پروپیلن و ... فراهم می‌شود.
توسعه‌ی مناطق محروم و ایجاد اشتغال: با بهره‌برداری از طرح و شروع عملیات تولید، زمینه‌ی اشتغال تعداد قابل‌توجهی از جوانان تحصیل‌کرده و نیروی کار کشور، بالاخص در شهرستان‌های مُهر و لامرد فراهم شده و موجب توسعه و عمران مناطق محروم می‌شود.
تقویت سازندگان و پیمانکاران داخلی: واگذاری اجرای بخش‌های مهم مهندسی، تأمین کالا و ساختمان و نصب در این طرح به مشاوران، سازندگان و پیمانکاران داخلی، باعث پیشرفت علمی و فنی این شرکت‌ها شده و فرصتی استثنایی را برای رشد، توسعه و اعتماد به نفس آن‌ها فراهم نموده است.