افزایش ظرفیت 70 هزار تُنی تولید نفت پارس

افزایش ظرفیت 70 هزار تُنی تولید نفت پارس

دکتر نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آیین افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه نفت پارس گفت: نفت پارس همواره در راستای سیاست‌های نظام و برای خدمت به مردم اقدام می‌کند.
به گزارش تدبیر رسانه، آیین افتتاح فاز دوم پروژه‌ی افزایش ظرفیت تولید شرکت نفت پارس، از جمله پروژه‌های افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی واحدهای استخراج فورفورال، بهینه‌سازی فرآیند بازیابی روغن در واحد موم‌گیری با احداث دو دستگاه کوره‌ی Direct Fired Heater، احداث یک دستگاه بویلر واتر تیوب با ظرفیت 35 تن بر ساعت بخار، احداث 8 دستگاه مخزن ذخیره‌سازی محصولات جانبی به ظرفیت ۳ هزار و ۸۰۰ مترمکعب و احداث کولینگ تاور واحدهای جذبی ۱ و ۲ بود، روز سه‌شنبه 10 آبان ماه در محل پالایشگاه نفت پارس برگزار شد.
در این مراسم که با حضور سرپرست، معاونان و مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، فرماندار شهر قدس و مدیر پالایشگاه تهران برگزار شد، دکتر عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیان داشت: نفت پارس بر مرزهای دانش فعالیت می‌کند و با برخورداری از همکاران متعهد و وظیفه‌شناس، جهاد گر و کارآمد در تمام حوزه‌هایی که تاکنون نیاز بوده به ستاد اجرایی و پیشرفت کشور کمک کرده است.
دکتر نوروزی بیان داشت: براساس اجرای طرح توسعه‌ای که انجام شد، ۲۵ درصد تولید در پالایشگاه نفت پارس افزایش یافته که به مقدار ۷۰ هزار تُن در سال است. هم‌چنین افزایش قابلیت خوراک به میزان ۴۲۰ میلیون لیتر رسیده است که ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به افزایش حجم صادرات محصولات نفت پارس افزود: بخشی از محصولات نفت پارس همواره صادر می‌شود که با این افزایش ظرفیتی که هم‌اکنون محقق شده، سالانه ۵۰ میلیون دلار صادرات نسبت به گذشته رشد می‌یابد. بر این اساس، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیز به تعداد ۲۶۰ نفر افزایش یافته است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری برای اجرای پروژه‌های یادشده ادامه داد: این سرمایه‌گذاری در راستای حذف مصرف سوخت مایع که موجب آلایندگی زیست‌محیطی می‌شد، کاهش مصرف بخار به میزان ۳۰ درصد و کاهش قابل‌توجه مصرف منابع آب، انجام شده است.
ایشان با اشاره به خاطره‌ای از حرکت جهادی نیروهای نفت پارس در ابتدای شیوع بیماری کرونا افزود: با حمایت‌های انجام‌شده و به همت نیروهای نفت پارس، پروژه‌ی کارخانه‌ی تولید ماسک در ۲۴ روز راه‌اندازی و محصول عرضه شد. در آن مقطع، با روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک شروع کردیم و تولید به حدود ۲ میلیون ماسک در روز رسید. همین اتفاق باعث شد قیمت‌ ماسک در بازار بشکند و نگرانی مردم برطرف و امکان دسترسی به ماسک میسر شود.
دکتر نوروزی تأکید کرد: در ابتدای شروع بحران کرونا، کشورهای غربی که ادعای تمدن دارند، مثل دزدان دریایی رفتار کردند و کشتی‌های حامل ماسک را می‌ربودند و نمی‌گذاشتند محصول سفارش داده شده به دست کشور مالک و مقصد برسد. بنابراین شیوع بیماری کرونا چهره‌ی حقیقی غرب را نمایان کرد که آن‌ها حتی به هم رحم نمی‌کنند چه برسد به این‌که چه رفتاری با جهان سوم کنند. بنابراین معلوم ‌شد چه‌قدر به انسانیت اعتقاد دارند. این در حالی است که نفت پارس در چنین شرایطی که در جامعه‌ی جهانی حاکم بود به کمک ستاد آمد و این مأموریت سخت را با کمک نیروهای فنی خود در آن زمان به شایستگی انجام داد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه‌ی این مراسم با اشاره به این‌که تجربه‌ی جهادی پای میدان آمدن نفت پارس در حوزه‌ی واکسن نیز تکرار شد، اظهار داشت: در مورد تولید واکسن، ستاد پیشتاز شد و تمام توان خودش را به کار گرفت تا این کار را انجام دهد. بر این اساس، یک تیم فنی از نفت پارس به‌طور دایم و منظم حضور یافتند و کمک کردند تا کار به نتیجه برسد. البته نه فقط در مورد تولید واکسن بلکه در تمام جاهایی که به کمک فنی نفت پارس احتیاج داشتیم وارد فضای کار و فعالیت شدند و دست ما را گرفتند تا بر مشکلات فائق آمدیم.
دکتر نوروزی اضافه کرد: موفقیت نفت پارس در کسب رتبه‌‌ی صادرکننده‌ی نمونه در صنعت روانکارها نیز، چندین و چند بار است که اتفاق افتاده و امسال هم نفت پارس موفق شد در تلاشی مستمر باز هم به عنوان صادرکننده‌‌ی نمونه انتخاب شود و این موضوع باعث سربلندی مجموعه‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است.
وی با اشاره به توفیق دیگر نفت پارس ادامه داد: توفیق بعدی، بحث جایزه‌ی پیشرفت و تعالی سازمانی است. کسانی که به عنوان ارزیاب به مجموعه می‌‌آیند، مجموعه‌ای از فرآیندها را مطالعه و بررسی می‌‌کنند و به آن امتیاز می‌‌دهند. این مجموعه از فرآیندها از ورودی و خروجی سیستم به هم وصل و مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد. نفت پارس یکی از بی‌نقص‌ترین شرکت‌هایی است که در رعایت و عمل به این فرآیندهای مربوط به حلقه‌ی این زنجیره به درستی عمل می‌ کند.
دکتر نوروزی هم‌چنین از موفقیت نفت پارس در کسب رتبه‌ی سوم در حوزه‌ی مدیریت انرژی تقدیر کرد و گفت: از میان ۶۸۰ شرکت ارزیابی‌شده، سه شرکت از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) موفق به دریافت جایزه‌ی برتر مدیریت انرژی شده‌اند، که یکی از آن‌ها نفت پارس است. تمام این‌ها نشانه‌ی وجود دل‌سوزی مستمر و تعهد به تعالی در مجموعه‌ی نفت پارس است.

ایشان در ادامه بیان کرد: از وقتی نفت پارس تحت مدیریت ستاد قرار گرفت، با ای‌پی‌اس سهم سود هر سهم ۲ تومان شروع کرد و در سال ۱۴۰۰ با وجود سرمایه‌گذاری برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید، هر سهم ۶۶ تومان سود دریافت کرد که تمام این‌ها نشانه‌ی تحول بزرگ و مستمر است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌چنین اظهار داشت: با وجود برخی آشفتگی‌ها در بازار سرمایه، اما نفت پارس از جمله شرکت‌های باثبات بازار سرمایه بود، که نسبت به سایر سهام کم‌تر دچار نوسانات خرید و فروش در قیمت سهام شد.
وی ادامه داد: در طول حدود ۱۲ سال اخیر شاهد تحولات بزرگی در ساختار صنعتی، تنوع محصولات و کمک به مصرف‌کننده در نفت پارس بودیم.
دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: همین امسال سازمان تعزیرات به بازار بر هم خورده‌ی روغن‌های موتور ورود کرد و با متخلفانی که بازار سیاه ایجاد کرده بودند برخورد کرد اما شرکت نفت پارس در این زمینه مستثنا و کاملاً سربلند بیرون آمد.