افزایش استحصال گاز اِتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی

افزایش استحصال گاز اِتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی

قرارداد افزایش استحصال گاز اِتان 9 پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی، بین شرکت ملی گاز ایران و گروه توسعه انرژی تدبیر به امضا رسید.
به گزارش تدبیر رسانه، روز 12 تیر ماه با حضور دکتر نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مهندس اوجی وزیر نفت، قرارداد طرح افزایش استحصال گاز اِتان ۹ پالایشگاه، پالايشگاه‌هاي فازهاي 18گانه‌ی مجتمع پالایش گاز پارس جنوبي، بین شرکت ملی گاز ایران و گروه توسعه انرژی تدبیر از هلدینگ‌های زیرمجموعه‌ی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، به امضا رسید. بنابر این گزارش، استحصال اِتان از پالايشگاه‌‌هاي فازهاي 18گانه‌ی مجتمع گاز پارس جنوبي براساس طراحي 66 درصدي است كه با اجراي اين طرح، به 78 درصد ارتقا خواهد يافت.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در آیین امضای قرارداد طرح افزایش استحصال گاز اِتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی، با بیان این‌که همواره پیمانکاران خارجی بر ایرانیان برای کار در کشور منت می‌گذاشتند، گفت: ما دستاوردهای خوبی در فعالیت‌های ١٣ ساله‌ی هلدینگ نفت و انرژی داشته‌ایم. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نخستین قرارداد در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران را با وزارت نفت امضا کرد و پروژه را با قیمت و زمان کم‌تر به انجام رسانید، ضمن این‌که پیمانکاران داخلی زیادی را در این زمینه فعال کرد.
دکتر عارف نوروزی در ادامه‌ی سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به اجرای طرح‌هایی برای تولید بالغ بر ۱۱ میلیون تُن محصولات پتروشیمی طی پنج سال آینده اظهار داشت: این مجموعه طی پنج سال آینده در صنعت نفت ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند، که تاکنون ۴ میلیون تُن از این طرح اجرا شده است.
سرپرست ستاد اجرایی با بیان این‌که اجرای طرح استحصال اِتان در منطقه‌ی ویژه‌ی پارس انجام شده است و با این ظرفیت سالانه یک میلیارد دلار صادرات اِتان خواهیم داشت، افزود: پتروپالایشگاه جاسک را با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلار و سهم 51 درصدی در حال اجرا داریم و همه‌ی منابع سرمایه‌گذاری را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.
ایشان افزود: ما در ستاد مأموریت داریم که در فعالیت‌های توسعه‌ای کشور به صورت خط‌شکن عمل کنیم و در طرح‌ها ماندگاری نداشته باشیم و یکی از تشکیلات مجری اقتصاد مقاومتی باشیم تا از سرمایه‌ی ارزی محافظت و توسعه‌ی صادرات ایجاد کنیم.
دکتر نوروزی در خصوص اقدامات ستاد برای راه‌اندازی پروژه‌ای در زمینه‌ی مایع‌سازی گاز طبیعی گفت: پروژه‌ی احداث واحد LNG با ظرفیت ۱۵۰۰ تُن در روز که تولید گاز ارزشمند هلیوم را نیز مورد هدف قرار داده است، در دستور کار ستاد بوده و این نیز یکی از اهداف ستاد در جهت خط‌شکنی و ورود به پروژه‌های خاص است.
ایشان ادامه داد: اجرای سه کار در قالب اقتصاد مقاومتی، توسعه‌ی تولید و اشتغال‌آفرینی و اشتغال‌زایی مورد توجه است و ما در ستاد اجرایی با کمک کارآفرینان، شرکا و همکاران خود بانی ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در کشور بودیم و ۱۳۰ هزار طرح کوچک، متوسط و خانگی در سال گذشته به اجرا درآمده است که ارزش این طرح‌ها به ۶00 هزار میلیارد ریال رسید و امسال هم ٨00 هزار میلیارد ریال در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.
این در حالی است که به‌طور گسترده در حوزه‌های اجتماعی نیز مشغول فعالیت هستیم.

وزیر نفت نیز در این مراسم اظهار کرد: هم‌اکنون ما روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس‌ جنوبی از ۲۹ فاز دریایی و ۱۳ پالایشگاه خشکی برداشت می‌کنیم که با راه‌اندازی فاز ۱۱ در آینده‌ای نزدیک این میزان بیش‌تر نیز خواهد شد.
مهندس جواد اوجی افزود: اشاره کردم که این گاز غنی است یعنی شامل هیدروکربن‌های مختلف و باارزش از جمله اِتان است، در حال حاضر ۶۶ درصد از اِتان موجود در گاز غنی تولیدی از پارس جنوبی به اصطلاح اِتان‌گیری می‌شود.
ایشان گفت: اِتان می‌تواند خوراک صنایع پایین‌دستی شود و به توسعه‌ی زنجیره‌ی ارزش کمک و آن را تکمیل کند ولی هم‌اکنون بخشی از اِتان تولیدی در خط لوله مصرف می‌شود و می‌سوزد.
وزیر نفت ادامه داد: خوش‌بختانه مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دراین زمینه تجربه‌ی خوبی دارند و اولین پالایشگاه استحصال اِتان در کشور در پالایشگاه پارسیان توسط ستاد اجرایی خط‌شکنی شد و ما امیدواریم این پروژه نیز به خوبی اجرایی و تکمیل شود. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، این پروژه‌ی بزرگ را از طریق شرکت پالایش پارسیان سپهر و توسط متخصصان ستاد به بهره‌برداری رساند و تا امروز با قدرت به کار خود ادامه داده و کشور از برکات این اقدام بزرگ بهره‌مند شده است.
وزیر نفت گفت مجموعه‌ی ستاد اجرایی نیروهای خوب و توانمندی دارد که هم متخصص هستند و هم جهادی، امیدواریم با اجرای این طرح، تولید اِتان به میزان 1/1 میلیون تُن نسبت به وضعیت قبل افزایش یابد که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی خواهد داشت.
مهندس اوجی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) واقعاً صف‌شکن است و هر جایی که پیمانکاران و بخش خصوصی ورود نمی‌کنند، این مجموعه با ریسک‌پذیری بالا وارد می‌شود.
ایشان با اشاره به این‌که مطالعات این طرح آغاز شده و ان‌شاءالله دو تا سه ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود، ادامه داد: براساس اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام‌فروشی و هدررفت اِتان کار ارزشمندی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در حاشیه‌ی این مراسم با اشاره به طرح افزایش استحصال اِتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: طبق برآوردها تا سال ۱۴۰۶ تراز اِتان کشور مثبت است، ولی بعد از آن با کمبود مواجه خواهیم شد، زیرا پتروشیمی‌های جدیدی وارد مدار تولید می‌شوند.
مهندس مجید چگنی افزود: طبق ابلاغیه‌ی معاون اول رییس‌جمهور در ۲۰ دی ‌ماه سال ۱۴۰۱، پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد که یکی از این طرح‌ها، طرح استحصال اِتان از پالایشگاه‌های میدان گازی پارس جنوبی است.
وی با اشاره به این‌که اکنون ظرفیت تولید اِتان در کشور 2/7 میلیون تُن است و جمع تقاضای پتروشیمی‌ها حدود ۵ میلیون تُن است ادامه داد: از همان ابتدا، ما در شرکت ملی گاز مذاکراتی را با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) آغاز کردیم که منتج به امضای تفاهم‌نامه‌ شد و امروز نیز قرارداد این طرح امضا می‌شود. البته فعالیت‌های مهندسی از دو ماه پیش آغاز شده است.
وی افزود: در کنار افزایش استحصال گاز اِتان، توسعه‌ی زنجیره‌ی ارزش گوگرد، توسعه‌ی زنجیره‌ی ارزش کربن، طرح استحصال هلیوم، طرح تولید هیدروژن و بازآوری گاز فلر نیز در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.

مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر، وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز در این مراسم اظهار کرد: در زنجیره‌ی بالادستی گاز مسئولیت احداث ایستگاه‌های تقویت فشار و جداسازی هما و وراوی و تابناک به یکی از شرکت‌های گروه توسعه انرژی تدبیر سپرده شد که سرمایه‌گذاری ٢٨٠ میلیون یورویی در این زمینه محقق خواهد شد.
مهندس حمیدرضا خلیلی با بیان این‌که پروژه‌های مختلف دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در زنجیره‌ی میان‌دستی گاز، شرکت پالایش پارسیان سپهر با ظرفیت ٧۵ میلیون مترمکعب در روز خوراک دریافت می‌کند که سال گذشته به بهره‌برداری پایدار رسید و خروجی این پروژه ٣ میلیون و ۴٠٠ هزار تُن انواع محصولات است که شامل یک میلیون و ۴٠٠ هزار تُن اتان و ٢ میلیون تُن LPG است.
وی افزود: با تجربه‌ای که همکاران ما در گروه توسعه انرژی تدبیر دارند و همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قول می‌دهیم پروژه‌ی طرح افزایش استحصال گاز اِتان ٩ پایشگاه را در مجتمع پارس جنوبی که معادل ١٨ فاز عسلویه است در مدت مشخص و کیفیت بالا انجام دهیم چرا که این پروژه یک پروژه‌ی دانش‌بنیان و از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.
مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر گفت: امیدواریم این پروژه به بهترین نحو اجرا شود و بتوانیم پروژه‌های مؤثرتری را با مشارکت وزارت نفت به سرانجام برسانیم.

لازم به توضیح است، در این مراسم علاوه بر وزیر نفت و سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، معاون هماهنگی ستاد، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، اعضای کمیسیون انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل گروه توسعه انرژی تدبیر و شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران صنعت نفت حضور داشتند.