افتتاح خطوط تولید داروهای شرکت بیوسان فارمد

افتتاح خطوط تولید داروهای شرکت بیوسان فارمد

خطوط تولید نسل جدید واکسن ضدسرطان و محصولات بیولوژی و پپتیدی شرکت بیوسان فارمد گروه دارویی برکت، وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، افتتاح شد.

به گزارش تدبیر رسانه، صبح امروز چهارشنبه 15 تیر ماه، خطوط تولید نسل جدید واکسن ضدسرطان، داروها و محصولات بیولوژی و پپتیدی شرکت بیوسان فارمد گروه دارویی برکت، وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، در شهرک دارویی برکت افتتاح شد.

در این آیین که با حضور رییس قوه‌ی قضاییه، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، معاونان این ستاد، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، معاون وزیر بهداشت، رییس سازمان غذا و دارو و استاندار البرز برگزار شد، خطوط تولید نسل جدید واکسن ضدسرطان رحم، داروها و محصولات بیولوژی و پپتیدی شرکت دانش‌بنیان بیوسان فارمد در شهرک دارویی برکت واقع در استان البرز، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه‌ی‌ قضاییه در این آیین اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال‌های اخیر نقش به‌سزایی در زمینه‌ی تولید علم و قدرت و ایجاد توانمندی برای کشور در حوزه‌های گوناگون داشته است.
ایشان در ادامه افزود: تلاش ستاد اجرایی در راستای توانمندسازی مردم است و پروژه‌های این مجموعه صرفاً اقتصادی نیست، بلکه فعالیت‌های ستاد در حوزه‌های محرومیت‌زدایی و توانمندسازی از طریق اجرای طرح‌های مشارکتی باعث افزایش اعتماد به ‌نفس و ایجاد امید در دل همه‌ی کارآفرینان و جوانان و شکوفا شدن شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.
رییس قوه‌ی‌ قضاییه افزود: از ویژگی‌های بارز فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، توجه به مناطق محروم و قشر کم‌برخوردار است. این ستاد تلاش کرده است تا کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برساند، کارهایی که به دلیل ریسک بالا و یا محدودیت‌های موجود، بخش خصوصی و حتی اجرایی هم قادر به انجام آن نیستند.
حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، علیه ویروس منحوس کرونا به موقع وارد عمل شد و نخستین واکسن ایرانی کرونا را در مدت کوتاهی ساخت؛ با ساخت این واکسن از جان باختن و ابتلای میلیون‌ها ایرانی جلوگیری شد و تراز جمهوری اسلامی در مقیاس علمی و جهانی علی‌رغم میل دشمنان ارتقا یافت، کادر بهداشت و درمان هم در این زمینه انصافاً جان‌فشانی کردند، تولید واکسن ایرانی به دنیا فهماند که ما می‌توانیم در برابر فشار فوق‌العاده و تحریم‌های فلج‌کننده هم دست برتر را داشته باشیم و با تکیه بر دانشمندان جوان خودمان، موفق شویم.

ایشان هم‌چنین ادامه داد: راه‌اندازی «شهرک دارویی برکت»، افتخار بزرگی برای کشور است؛ امیدوارم طراحی جامعی که در این شهرک انجام گرفته تکمیل و این زنجیره برای تولید انواع دارو و واکسن موردنیاز مردم و جلوگیری از خروج ارز نهایی شود.

در این مراسم، دکتر عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز با اشاره به افتتاح خطوط جدید تولید گفت: شرکت بیوسان فارمد در ۲۰ هزار مترمربع زیربنا و در ۵ هکتار زمین احداث شده و برای راه‌اندازی آن بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
دکتر نوروزی در ادامه افزود: شرکت بیوسان فارمد دارای سه پروژه‌ی اصلی تولید داروهای بیوتکنولوژی (زیست‌فناورانه)، تولید داروهای پیتیدی و هم‌چنین تولید واکسن‌های نسل جدید به ویژه واکسن ضدسرطان دهانه‌ی رحم است.
ایشان خاطرنشان کرد: خطوط تولید شرکت بیوسان فارمد تمام‌خودکار و منطبق با استانداردهای روز جهانی است، و تولیدات این مجموعه در جلوگیری از خروج ارز از کشور هم تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.
دکتر نوروزی هم‌چنین اظهار داشت: محصولات این شرکت برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری ام‌اس، ناباروری و بیماری‌های خونی کاربرد خواهند داشت.
ایشان ادامه داد: سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در زمینه‌ی واردات دارو داریم و حتی با صادرات به کشورهای خارجی تلاش داریم تا در آینده ارزآوری هم برای کشورمان داشته باشیم.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تصریح کرد: با افتتاح خطوط تولید شرکت بیوسان فارمد ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.
در ادامه این مراسم رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت نیز طی سخنانی بیان داشت: در حال حاضر گروه دارویی برکت ۱۳ تا ۱۴ درصد داروهای کشور را تولید می‌کند و برای بیش از ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
دکتر حمیدرضا جمشیدی افزود: در جاهایی که ورود بخش خصوصی دارای ریسک بالایی است ما ورود کرده‌ایم و گروه دارویی برکت، بازوی دارویی کشور در شرایط بحرانی است.
ایشان افزود: تجهیزات محیط کشت واکسن کرونا فقط در اختیار سه شرکت آمریکایی بود، اما ما توانستیم واکسن ایرانی تولید کنیم و امروز در زمره‌ی ۱۰ کشور دنیا که واکسن کرونا تولید کرده‌اند هستیم.
دکتر جمشیدی در پایان گفت: در دو دهه‌ی گذشته دنیا از داروهایی شیمیایی به سمت داروهای زیست‌فناورانه رفته است زیرا عوارض کم‌تری دارند؛ گاهی یک گرم داروی زیست‌فناورانه یک میلیون دلار ارزش دارد و می‌تواند ارزش افزوده‌ی زیادی را برای کشورمان ایجاد کند.

لازم به توضیح است، واکسن ضدسرطان دهانه‌ی رحم، یک واکسن مبتنی بر HPV و دارویی برای پیش‌گیری از ابتلا به این سرطان است که در برخی از کشورها به صورت اجباری تزریق می‌شود. این واکسن معمولاً برای سنین ۱۱ تا ۳۶ سال توصیه می‌شود که هم‌اکنون در کشور ما با قیمت بالا وارد می‌شود، اما با راه‌اندازی خطوط تولیدی جدید بیوسان فارمد، این واکسن به زودی پس از طی مراحل کارآزمایی بالینی، با قیمت بسیار پایین‌تر، در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.