همکاری شرکت سل‌تک فارمد و پژوهشگاه رویان در حوزه‌ی دانش‌بنیان

همکاری شرکت سل‌تک فارمد و پژوهشگاه رویان در حوزه‌ی دانش‌بنیان

شرکت سل‌تک فارمد با پژوهشگاه رویان، در زمینه‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بینان، با پژوهشگاه رویان همکاری می‌کند.

به گزارش تدبیر رسانه، شرکت سل‌تک فارمد، از شرکت‌های گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، در زمینه‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان در حورزه‌ی تولید سلول‌های بنیادی با پژوهشگاه رویان همکاری می‌کند. شرکت سل‌تک‌ فارمد با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ی خود در تولید سلول‌های بنیادی، موفق شده است تاکنون مجوزهای اولیه‌ی 5 سلول را از وزارت بهداشت دریافت کند.
در این خصوص، عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: پژوهشگاه رویان در حال حاضر میزبان ۱۰ شرکت دانش‌بنیان فعال است که در تولید سلول‌های بنیادی،‌ درمان بیماران فلج مغزی، درمان سرطان، تولید تانک‌های نیتروژنیِ نگه‌داری خون بندِ ناف و ... به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده‌اند.
بر همین اساس، شرکت سل‌تک‌فارمد از شرکت‌های گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیرِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در تولید سلول‌های بنیادی که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر بوده است، موفق شده تاکنون مجوزهای اولیه‌ی 5 سلول را از وزارت بهداشت دریافت کند و در کارآزمایی بالینی اقدامات گسترده و قابل‌توجهی را انجام دهد.
در همکاری مشترکی که بین شرکت‌های سل‌تک‌فارمد و بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان شکل گرفته است، نزدیک به 100 بیمار فلج مغزی که به خاطر کمبود اکسیژن مشکل پیدا کردند، با کمک سلول‌های بنیادی خون بندِ ناف در قالب کارآزمایی بالینی، مورد درمان قرار گرفتند و کارهای بسیار مؤثری در این زمینه انجام شده است و نتایج بسیار خوبی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد این اقدام می‌تواند به عنوان یک درمان در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
درباره‌ی روش سلول درمانی، لازم به توضیح است، این روش نوین برای درمان فلج مغزی کاربرد مناسبی دارد و سلول درمانی بی‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی به شمار می‌رود.
در این روش، پیوند آلوژن، حاصل جداسازی و کشت سلول‌های اهداکننده‌ی سالم است. به عبارت دیگر، بیمار سلول‌ها را از فردی غیر از خود دریافت می‌نماید. برای این محصول، پس از اطمینان از دریافت نتایج مورد قبول تست‌های ویروسی و بیوشیمیایی روی نمونه‌ی خون فرد دهنده، فرآوری و کشت در شرایط استریل انجام می‌شود. این محصول، حاوی سلول‌های زنده‌ای است که پس از جداسازی از بافت اهداکننده‌ی سالم، در محیط کشت استاندارد تکثیر داده شده و به صورت ویال‌های استریل فریز شده در تانک ازت تا زمان درخواست تزریق به بیمار نگه‌داری می‌شوند. سلول‌هایی که به روش آلوژن اخذ می‌شوند ضمن بیان شاخص‌های استرومایی، قابلیت تکثیر و تمایز به رده‌های مزودرمی شامل استخوان، غضروف و چربی را دارا هستند. این سلول‌ها هم‌‌چنین قادر به کنترل التهاب و تعدیل پاسخ‌های ایمنی در بدن بوده و دارای قابلیت تمایز به سلول‌های عروقی و ایجاد عروق خونی جدید هستند.
از جمله مزیت‌های این روش، می‌توان به کیفیت بالای سلول‌ها اشاره کرد، چون در برخی بیماران سلول‌ها از کیفیت کافی جهت تکثیر برخوردار نیستند و در این صورت بهتر است از سلول‌های آلوژن استفاده شود. در این روش، دیگر احتیاجی به اخذ سلول از فرد بیمار نیست و سلول‌ها به مقدار فراوان در بانک آلوژن موجود است. از آن‌جایی که سلول‌ها از قبل کشت داده شده و تکثیر شده‌اند، فرآیند تزریق سریع‌تر قابل انجام است. در نتیجه، این پیوند در بیماران مختلف، میزان بهبودی قطعی بیماری و امید به زندگی را افزایش می‌دهد.