نماد بورسی مدبر کشت توس افتتاح شد

نماد بورسی مدبر کشت توس افتتاح شد

نماد بورسی شرکت مدبر کشت توس، وابسته به هلدینگ کشاورزی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، افتتاح شد.

به گزارش تدبیر رسانه، در ادامه‌ی اقدامات انجام‌شده در خصوص زنجیره‌ی ارزش زعفران و حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان این محصول و هم‌چنین افتتاح نماد بورسی شرکت مدبر کشت توس وابسته به هلدینگ کشاورزی گروه توسعه اقتصادی تدبیر در سازمان بورس کالا، جمع‌آوری زعفران در انبار بورس آغاز شد.
با افتتاح پروژه‌های زنجیره‌ی ارزش زعفران با مشارکت هلدینگ کشاورزی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، از این پس زعفران‌کاران مناطق محروم و مرزی کشور که در زمینه‌ی تولید این محصول فعالیت دارند، مجبور نخواهند بود زعفران خود را با قیمت ارزان به واسطه‌ها بفروشند.
هم‌چنین این کشاورزان علاوه بر دریافت حمایت‌هایی چون تحویل پیاز استاندارد زعفران، این امکان را خواهند داشت تا محصولات خود را به انبار بورس کالای زعفران بسپارند و با ارایه‌ی گواهی تحویل کالا، تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند.
بر این اساس، ضمن کمک به معیشت و فعالیت‌های تولیدی زعفران‌کاران، این امکان فراهم می‌شود که با فرآوری زعفران، از قاچاق و خام‌فروشی این محصول گران‌بها نیز جلوگیری شود و با ایجاد ارزش افزوده به نام ایران به کشورهای دیگر صادر شود.
در فرآیند زنجیره‌ی ارزش زعفران، که از نهاده تا ورود محصول به بازار جریان دارد، با مشارکت و همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، اقدامات متعددی انجام می‌شود. از جمله، تولید پیاز زعفران استاندارد در سه منطقه‌ی شهرستان سرایان و روستای بجد بیرجند در استان خراسان جنوبی و شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی، که در فاز اول به ترتیب در مساحتی بالغ بر ۱۵، ۱۰ و ۲۵ هکتار انجام شده است
پس از برداشت گل زعفران، فعالیت‌های فرآوری در سالن‌های فرآوری و واحدهای دانش‌بنیان ایجادشده دنبال می‌شود. محصول فرآوری شده، هر ساله از اواسط تا پایان آبان ماه آماده‌ی ارسال به بازار می‌شود. مشکلی که در این روند وجود داشت این بود که تا پیش از طراحی زنجیره‌ی ارزش زعفران، محصول فرآوری‌شده با قیمت پایین‌تر از ارزش حقیقی خود به فروش می‌رسید. بنابراین ضروری بود تا زعفران در جایی با کیفیت بالا و استاندارد نگهداری شود و در زمان مناسب وارد بازار و در مسیر صادرات قرار گیرد، و برای پاسخ به این نیاز اساسی، انبار مجهز نگهداری زعفران در تایباد راه‌اندازی شد.
نماد بورس مدبر کشت توس که در سازمان بورس ثبت شده است، از روز یک‌شنبه هشت آبان ماه افتتاح شد و به دنبال آن جمع‌آوری زعفران در مسیر درستی که طراحی شده بود، قرار گرفت. در حوزه‌ی صادرات نیز بخشی از روند ارسال زعفران به خارج از کشور از طریق انبار بورس انجام خواهد شد.

لازم به توضیح است، پس از تمام مراحلی که ذکر شد، زعفران به فاز فرآوری کروسین که در هلدینگ دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، انجام می‌شود، می‌رود.