موفقیت در تولید مولکول‌های دانش‌بنیان دارویی

موفقیت در تولید مولکول‌های دانش‌بنیان دارویی

شرکت البرز بالک در سال گذشته، ۳۰ مولکول دارویی، که هشت مولکول آن استراتژیک و دانش‌بنیان هستند، تولید کرد.

به گزارش تدبیر رسانه، مدیرعامل شرکت البرز بالک اظهار داشته است: این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته است با تولید ۳۰ مولکول دارویی، که هشت مولکول آن استراتژیک و دانش‌بنیان هستند، بالغ بر ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را برای کشور رقم بزند.
دو دهه از فعالیت شرکت البرز بالک از زیرمجموعه‌های گروه دارویی برکت وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر، به عنوان تولیدکننده‌ی مواد اولیه‌ی دارویی و محصولات استراتژیک می‌گذرد، در این مدت این شرکت توانسته است بیش از ۳۰ مولکول دارویی را که در گذشته حجم بزرگی از منابع ارزی برای واردات آن‌ها از خارج از کشور صرف می شد، داخلی‌سازی کند. از این مولکول‌ها، هشت مورد به عنوان محصول دانش‌بنیان و استراتژیک به ثبت رسیده که زمینه‌ی مصرف آن‌ها در تولید داروهای درمان بیماری‌های گوارشی، آنتی‌بیوتیک، اعصاب و روان، بیماری‌های خاص و فشار خون است.
این مجموعه موفق شده است در زمان اوج‌گیری تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در سال‌های اخیر، نقش پررنگی در زمینه‌ی خودکفایی تولید مواد اولیه و مؤثره‌ی دارویی مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده‌ی دارو و رفع دغده‌های مردم برای درمان، داشته باشد.
مدیرعامل این شرکت تأکید نمود: حدود 65 تا 70 درصد از نیاز مواد اولیه‌ی صنعت دارویی کشور توسط صنایع داخلی تولید می‌شود، که از این میزان سهم شرکت البرز بالک در حدود 10 تا 15 درصد است. هم‌چنین تعداد مولکول‌های تولیدی در شرکت البرز بالک ۳۰ مورد است، که از این تعداد حدود ۱۰ مولکول به عنوان سبد مشترک در داخل گروه دارویی برکت تولید می‌شود. وی به این موضوع نیز اشاره داشته است که شرکت البرز بالک از سال ۹۸ با ثبت محصولات دانش‌بنیان خود در گروه دانش‌بنیان قرار گرفته است، بنابراین قصد دارد با توسعه‌ی سبد محصولات و تولید محصولات خاص در جهت خودکفایی ملی گام بردارد.
مدیرعامل شرکت البرز بالک در خصوص هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۱ افزود: در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۱ ابتدا در نظر داریم سایت تولیدی محصولات مواد اولیه‌ی دارویی را با حجم کم و ارزش افزوده‌ی بالا (LVHV) که اغلب مربوط به بیماری‌های خاص می‌شود، وارد مرحله‌ی اجرا کنیم و امیدواریم تا پایان سال امکان بهره‌برداری از این سایت را داشته باشیم.