معرفی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر

معرفی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر

«اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدی تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوت و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است.»
                                                                                                                     مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»

گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، با هدف مدیریت بهینه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها و حضور مؤثر در عرصه‌ی فعالیت‌های جدید اقتصادی در دی ماه سال 1387، با ایجاد 7 هلدینگ تخصصی تأسیس شد.
مأموریت گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، توسعه‌ی توانمندی‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد با ارزش افزوده‌ی پایدار در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی در چهارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با اولویت‌های عدم ماندگاری، رونق و جهش تولید است. از جمله استراتژی‌های کلان این گروه می‌توان به توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی با بازدهی مطلوب با اولویت مناطق کم‌تر توسعه‌یافته، توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته و تولید محصولات (کالا و خدمات) با ارزش افزوده‌ی بالا، اشاره کرد.

این گروه خود را متعهد می‌داند با بهره‌گیری از سبک مدیریت مشارکتی هوشمندانه‌ی جهادی و تمرکز بر نورآوری، کیفیت، برند سازمانی و تجاری، مشتری‌مداری، دانش و فناوری‌های نوین، شایسته‌سالاری و آموزش حرفه‌ای نیروهای جوان، حقوق ذی‌نفعان خود را به نحو مطلوب تأمین نموده و هم‌چنین به تحقق مسئولیت‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کمک کند.
به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و انجام فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و عام‌المنفعه از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بخشی از درآمدهای این گروه به بنیاد برکت و بنیاد احسان اختصاص می‌یابد.
گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، هم‌زمان با شیوع ویروس کووید-19 در سطح کشور، تمامی امکانات و نیروهای خود را برای تأمین، تولید و توزیع انواع ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، دارو و واکسن برای پیش‌گیری و درمان این بیماری و کمک به هم‌وطنان عزیز، به‌کار گرفته است.

اهداف کلان گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر
  • ارتقای شاخص‌های عملکردی مالی و اقتصادی
  • گسترش فعالیت‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی
  • افزایش سهم منابع مالی بین‌المللی برای راه‌اندازی پروژه‌های ایجادی و طرح‌های توسعه‌ای
  • افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته و تولید محصولات با ارزش افزوده‌ی بالا
  • ارتقای هم‌سویی فعالیت‌های اقتصادی یا سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
  • افزایش رقابت‌پذیری هلدینگ‌های گروه و شرکت‌های تابعه
  • ارتقای بهره‌وری، تعالی سازمانی، هوشمندی، حاکمیت شرکتی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی
  • بهبود قابلیت و شایستگی‌ها و کیفیت زندگی شغلی سرمایه‌ی انسانی
راهبردهای کلان (سطح سازمان):
  • توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی با بازدهی مطلوب با اولویت مناطق کم‌تر توسعه‌یافته
  • متوازن‌سازی سبد کسب‌وکارهای راهبردی
  • مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های اقتصادی
  • توسعه‌ی فعالیت‌های خارجی در حوزه‌های هدف
  • صادرات کالا و خدمات به بازارهای هدف
  • تنوع‌بخشی به روش‌ها، ابزارها و منابع تأمین مالی داخلی و خارجی
  • توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته و تولید محصولات با ارزش افزوده‌ی بالا در چهارچوب کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
  • تقویت زیرساخت‌های عملیاتی کسب‌وکارهای راهبردی
  • تکمیل زنجیره‌ی ارزش کسب‌وکارهای راهبردی
  • تقویت اعتبار اسمی و برند سازمانی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
  • چابک‌سازی و بهبود ساختار سازمانی و فرآیندهای کسب‌وکار
  • توسعه‌ی نظام‌های یک‌پارچه‌ی اطلاعاتی مدیریت، نظارت و ارزیابی
  • مدیریت ریسک، توسعه‌ی یک‌پارچگی و هم‌افزایی بین واحدهای تابعه
  • بهینه‌سازی نظام جذب، نگهداری و توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی