شگفتی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از موفقیت‌های علمی محققان ایرانی

شگفتی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از موفقیت‌های علمی محققان ایرانی

با حضور نمایندگان ارشد سازمان بهداشت جهانی در منطقه و نماینده‌ی این سازمان در تهران، وزیر و مقامات وزارت بهداشت ایران و تیم‌های تحقیقاتی واکسن، اولین جلسه‌ی بررسی پیشرفت تولید واکسن کرونا در ایران، به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد که در آن نمایندگان این سازمان از موفقیت‌های علمی محققان ایرانی شگفت‌زده شدند.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، در این برنامه که در محل نمایشگاه دایمی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد، آخرین دستاورد‌های محققان ایرانی در خصوص پلت‌فرم‌های ساخت واکسن، از جمله ۶ پلت‌فرم اختصاصی بخش دارویی ستاد اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و محققان در این خصوص با یک‌دیگر به تبادل اطلاعات پرداختند.
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: به زودی ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در ساخت واکسن کرونا در جهان شناخته خواهد شد.
وی افزود: پلت‌فرم واکسن در چند شرکت ایرانی از جمله در بخش دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) فاز اول و دوم را با موفقیت پشت سرگذاشته و در حال گذراندن فاز سوم هستند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از سازمان بهداشت جهانی انتظار داریم ما را که در اوج تحریم‌های ظالمانه، قدم‌های بزرگ علمی در این خصوص برداشتیم، حمایت کرده و با تسریع بخشیدن در مراحل نهایی، به تولید واکسن در ایران و توزیع آن در منطقه کمک کند.
وی افزود: بخش‌های متعددی در ایران از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، گروه دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور شبانه‌روزی مشغول تحقیق روی واکسن هستند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که این ‌مژده را داده‌ایم که در ساخت واکسن گام بزرگی برداشته شده، افزود: از ۱۲ شرکت ما ۸ شرکت مراحل مؤثری دارند و ۴ شرکت به‌زودی وارد مراحل تست انسانی می‌شوند.
در ادامه‌ی این برنامه، نمایندگانی از ۶ شرکت ایرانی که پلت‌فرم‌های آنان در خصوص واکسن کرونا مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، به بیان دستاورد‌های خود در خصوص مراحل مطالعاتی ساخت و آزمایش و تست واکسن کووید ۱۹ پرداختند.
در بخشی از این برنامه احمد المنظری، مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در ارتباطی ویدیو کنفرانسی گفت: همه‌ی ما از شنیدن موفقیت‌های علمی محققان ایرانی شگفت‌زده شدیم.
وی افزود: در چندین کشور دنیا، تحقیقات علمی و روش‌های گوناگونی برای ساخت این واکسن در حال انجام است، اما یکی از روش‌هایی که در ایران در حال پی‌گیری است، کاملاً جدید و منحصربه فرد است و امیدواریم محققان این شرکت از طریق سلول‌های بنیادین و سلول درمانی بتوانند به توفیقات نهایی دست پیدا کنند.
کریستوف هملمن، نماینده‌ی سازمان بهداشت جهانی در تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه گفت: از پیشرفت‌های علمی و دارویی در ایران خوش‌حالم و این‌که می‌بینم در ایران از همه‌ی روش‌ها و پلت‌فرم‌ها برای ساخت واکسن کووید ۱۹ استفاده می‌شود، نشانه‌ی آن است که ایجاد محدودیت‌های سیاسی تأثیری در مسیر پیشرفت علمی ندارد.
هملمن افزود: شرایط ویروس کرونا به‌گونه‌ای است که فعلاً نمی‌شود منتظر واکسن کرونا طی یکی دو ماه آینده بود و لذا اصلی‌ترین کاری که همه باید بکنند، قطع زنجیره‌ی انتقال از طریق تردد و ملاقات‌های کم‌تر و رعایت مسایل بهداشتی شخصی است.

وی خاطرنشان کرد: مشتاقم از دستاورد‌های دارویی و مطالعاتی محققان ایرانی از نزدیک بازدید کنم و شاهد تکرار این‌گونه جلسات باشم.
دکتر حمیدرضا جمشیدی، رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت نیز در پایان این برنامه گفت: به دستور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تمام بخش‌های این ستاد برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ و حمایت از مردم در برابر این بیماری و رفع خلأ‌ها و کمبود‌ها بسیج شده‌اند و تولید واکسن هم یکی از اقداماتی است که در مجموعه‌ی دارویی ستاد از ۶ طریق و شبانه‌روزی و بی‌وقفه درحال پی‌گیری است و به مرحله‌ی نهایی بسیار نزدیک شده است.
وی افزود: امید داریم واکسنی اثربخش و بی‌خطر را به جامعه ارایه کنیم و مایه‌ی دل‌گرمی چشمان منتظر انسانی‌هایی که منتظر تلاش محققان ما در ایران و منطقه هستند، باشیم.