سود ۷۱۱ درصدی سهام پخش البرز در سال ۹۸

سود ۷۱۱ درصدی سهام پخش البرز در سال ۹۸

به گفته‌ی رییس مجمع عمومی سالانه‌ی شرکت پخش البرز، سهام شرکت‌های دارویی در سال ۹۸ بالغ بر ۴۲۴ درصد سوددهی داشته‌اند که این رقم بازدهی برای شرکت پخش البرز ۷۱۱ درصد بوده است و این نشان می‌دهد سهام شرکت‌های پخش بسیار جذاب و پربازده است.
به گزارش تدبیر رسانه از روابط عمومی گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، مجمع عمومی سالانه‌ی شرکت پخش البرز (سهام عام) که اولین شرکت پخش ثبت شده در فرابورس محسوب می‌شود و در حوزه‌ی پخش دارو، مواد غذایی و کالا‌های مصرفی و بهداشتی فعال است، با حضور جمعی از سهام‌داران و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در سالن شماره‌ی یک مجتمع تجاری چهارسو برگزار شد.
در ابتدای مجمع، دکتر عقیل آرین‌نژاد مدیرعامل پخش البرز به ارایه‌ی گزارش عملکرد شرکت در سال ۹۸ و وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی فعالیت در سال ۹۹ پرداخت.
دکتر آرین‌نژاد از لزوم افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سامانه‌های نوین در سیستم پخش دارو در شرکت گفت: با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان در نظر داریم تا در یک سال پیش رو با استفاده از نرم‌افزار‌های جدید میزان بهره‌وری عملکرد شرکت را افزایش داده و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، با سرعت‌بخشی بیش‌تر به پخش دارو، نظر و رضایت مشتریان را بیش از پیش به مجموعه جلب کنیم.
وی افزود: سامانه‌های بهره‌وری، ورود و خروج آن‌لاین کالا، بهینه کردن فروش، دوره‌ی وصول، کنترل سیاست تخفیف فروش و ترویج مشتری، انبارگردانی از جمله سامانه‌هایی است که در سال جاری به استقرار نهایی خواهد رسید و قطعاً به شکل قابل‌توجهی به افزایش توان عملیاتی شرکت و حسابرسی و نظارت در مدیریت شرکت اثر مثبت خواهد گذاشت.
مدیرعامل شرکت پخش البرز با اشاره به اصلاحات حوزه‌ی منابع انسانی ادامه داد: مسئله‌ی توانمندسازی و افزایش سطح آموزشی پرسنل به‌ویژه در بخش فروش در دستور کار واحد منابع انسانی شرکت قرار دارد.
وی در خصوص نگرانی همیشگی سهام‌داران شرکت‌های مختلف در بازار سرمایه در خصوص پرونده‌های مالیاتی و بیمه‌ای گفت: پرونده‌های مالیاتی و بیمه‌ای پخش البرز تعیین تکلیف شده است، بنابراین در این رابطه هیچ‌گونه ریسکی متوجه سهام‌داران ما نخواهد بود.
دکتر آرین‌نژاد در رابطه با کیفیت و ارتقای سطح فروش در آینده ادامه داد: تمرکز خود را روی فروش به بخش خصوصی به دلیل نقدشوندگی بیش‌تر گذاشته‌ایم و تاکنون ۶۵ درصد مشتریان ما را بخش خصوصی تشکیل داده است.
وی اضافه کرد: ضمن این‌که با توجه به شرایط کرونا در کشور شرکت ما به عنوان بازوی وزارت بهداشت در پخش دارو و اقلام بهداشتی شبانه‌روز تلاش کرد، در نظر داریم تا با افزایش ظرفیت، توزیع دارو را در مراکز استانی به ‌شکل ۲۴ ساعته انجام دهیم.
مدیرعامل پخش البرز در رابطه با بخش لجستیک و تجهیزات حمل‌ونقل گفت: علاوه بر این‌که در سال جدید همه‌ی ناوگان حمل و نقل شرکت به سیستم GPS تجهیز خواهد شد، به دلیل رشد حجم کار در بخش دارو و اقلام بهداشتی، ۵۰ دستگاه خودرو جدید به لجستیک اضافه می‌شود.

جذابیت شرکت‌های پخش
در ادامه، دکتر اکبر برندگی رییس مجمع با بیان این‌که بازدهی بازار سرمایه ایران در سال گذشته ۱۸۶ درصد بوده است، گفت: سهام شرکت‌های دارویی در سال ۹۸ بالغ بر ۴۲۴ درصد سوددهی داشته‌اند که این رقم بازدهی برای شرکت پخش البرز ۷۱۱ درصد بوده است و این نشان می‌دهد سهام شرکت‌های پخش بسیار جذاب و پربازده است.
رییس مجمع افزود: در سال گذشته شرکت پخش البرز رشد ۲۰۴ درصدی سود خالص و رشد ۲۵۰ درصدی سود عملیاتی داشته و انتظار می‌رود در سال جاری سود خالص شرکت به ۱۵۰ میلیارد تومان برسد.
در ادامه، گزارش حسابرسی مستقل و بازرسی قانونی قرائت شد که در بخشی از آن به مطالبات انباشته‌ی شرکت از مشتریان اشاره گردید. مسئول واحد حقوقی شرکت در پاسخ به مسئله‌ی مطالبات معوق گفت: ظرفیت حقوقی برای وصول مطالبات افزایش یافته و ضمن این‌که بیش‌تر مطالبات مربوط به سال جاری است، سایر پرونده‌ها نیز در حال نتیجه گرفتن است و مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.
هم‌چنین مدیرعامل شرکت پخش البرز و نماینده‌ی شرکت سرمایه‌گذاری البرز به عنوان سهام‌دار عمده به سؤالات و ابهامات سهام‌داران عام در رابطه با نحوه‌ی انعقاد قرارداد با شرکت‌های جدید به منظور افزایش حجم فروش، سهم شرکت از بازار داروی ساخت داخل و وارداتی و موضوع مهم افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی پاسخ دادند.
نماینده‌ی شرکت سرمایه‌گذاری البرز در رابطه با تجدید ارزیابی توضیح داد: بخشی از ارزیابی منطقی انجام شد و اطلاعات آن را افشا کردیم، اما با توجه به وسعت شرکت در سطح کشور و تعدد مراکز و انبارها، کارشناسی‌های بیش‌تر در حال انجام است و به محض اتمام در سایت کودال در معرض عموم قرار می‌گیرد. ضمن این‌که با توجه به رشد قیمت مسکن و نرخ ارز به نظر می‌رسد تجدید ارزیابی مثبت باشد.
مدیرعامل پخش البرز هم توضیح داد: از سال ۹۶ تا ۹۸ حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سهم بازار دارو بوده است که سهم شرکت ما از بازار از ۶ درصد به ۸ درصد رشد داشته است و به علت محدودیت در واردات دارو‌های خارجی، کم‌تر از ۱۰ درصد سبد دارویی ما وارداتی بوده است.
دکتر آرین‌نژاد افزود: در خصوص مکمل‌های دارویی افزایش فروش داشته‌ایم و برای رشد بیش‌تر در فروش مکمل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی افزود: در بخش فروش روغن، سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود به همین میزان در سال ۹۹ فروش روغن ثبت کنیم.
وی هم‌چنین در رابطه با افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل شرکت به دلیل نیاز کشور در شرایط کرونا به دارو و اقلام بهداشتی گفت: با توجه به شرایط موجود، نیاز شرکت به لجستیک ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد که بخشی از آن را با خرید و بخشی را از طریق افزایش بهره‌وری تأمین خواهیم کرد.

سود خالص 77 میلیاردی
دکتر آرین‌نژاد در پاسخ به این سؤال که کل فروش شرکت پخش البرز در سال ۹۸ چه میزان بوده است، گفت: حجم فروش ما در سال گذشته ۲۸۵۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان رقم ۷۷ میلیارد تومان سود خالص حاصل شده است که امروز در مجمع مصوب شد که ۸۸ درصد سود انباشته بین سهام‌داران تقسیم شود.
وی افزود: با فرض عدم حذف ارز دولتی از روغن و دارو پیش‌بینی می‌کنیم فروش شرکت در سال ۹۹ به ۴۰۰۰ میلیارد تومان برسد و سود خالص را به ۱۴۰ میلیارد تومان برسانیم.
در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بازار سرمایه در ایران رونق گرفته است و بیش‌ترین بازدهی در سال گذشته و فصل اول سال جاری متعلق به بازار بورس است و از طرفی با افزایش نیاز و یا همان تقاضا برای دارو و اقلام بهداشتی به دلیل تداوم شیوع کرونا شرکت‌های مربوط به حوزه‌ی دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی در سال ۹۹ نیز بازدهی قابل توجهی داشته باشند.