تأمین امنیت غذایی کشور، مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی تدبیر

تأمین امنیت غذایی کشور، مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی تدبیر

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر:
مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی، تأمین امنیت غذایی کشور است

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در بازدید از پروژه‌های کشاورزی، دام‌داری و صنایع غذایی این گروه تأکید کرد، مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی در گروه توسعه اقتصادی تدبیر، تأمین امنیت غذایی کشور است.

به گزارش تدبیر رسانه، دکتر سیدرضا موسوی در بازدید از پروژه‌های گلخانه‌ی هیدروپونیک 15 هکتاری، واحد دانش‌بنیان تحقیق و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، دام‌داری صنعتی 3000 رأسی مولد شرکت زرین کشت پایدار زرندیه در استان مرکزی و مزارع، دیم‌زارها و سایت پرورش دام و شتر حسین‌آباد ملارد شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، بر تأمین امنیت غذایی کشور و توجه به اقتصاد کشاورزی، به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این گروه، تأکید کرد.
در این بازدید که 22 اردیبهشت ماه 1401 انجام شد، دکتر موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام‌گرفته در اجرای طرح‌های کشاورزی و دام‌داری در طول سال‌های کوتاهی که از راه‌اندازی هلدینگ کشاورزی گروه می‌گذرد، اظهار داشت: از آن‌جایی که حوزه‌ی امنیت غذایی از اهمیت بالایی برای مجموعه‌ی ستاد اجرایی و گروه برخوردار است، به عنوان اولین سفر کاری و بازدید میدانی، بازدید از پروژه‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ کشاورزی را انتخاب نمودم و از کارها و اقدامات بزرگ انجام گرفته و زیرساخت‌های ایجاد شده در این حوزه بسیار خرسند شدم.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در این سفر، ابتدا از مزارع، باغات و دیم‌زارهای حسین‌آباد ملارد شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های انجام‌شده از جمله دیم‌زارها و استفاده از روش‌های نوین کشت و الگوی بهینه‌ی تلفیق کشاورزی و دام‌داری و سایر موضوعات مهم در این حوزه که توسط مجریان طرح بیان شد، مطلع شدند.
دکتر موسوی در ادامه از پروژه‌ی گلخانه‌ی مدرن و هیدروپونیک 15 هکتاری، واحد تحقیقاتی و دانش‌بنیان تولید بذور هیبرید صیفی و سبزی و دام‌داری صنعتی مولد 3000 رأسی دومنظوره‌ی شیری و مولد و واحد پرواربندی دام سنگین قزل‌میش شرکت زرین کشت پایدار زرندیه واقع در شهرستان زرندیه‌ی استان مرکزی بازدید نمودند و از نزدیک در جریان فرآیندهای کاری، میزان تولید، بهره‌وری، مزیت‌های رقابتی و سایر اقدامات و پروژه‌های مشارکتی انجام گرفته در حوزه‌ی امنیت غذایی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و شرکت‌های تابعه‌ی وزارت جهاد کشاورزی، هم‌چنین نوع و میزان محصولات صادراتی این شرکت قرار گرفتند.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در ادامه‌ی بازدید خود و در جلسه‌ی کارگروه کشاورزی گفت: مسئولیت سنگین، خطیر و خاصی بر عهده‌ی هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی گروه و به‌ویژه شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ نظیر زرین کشت پایدار زرندیه، مدبر کشت توس، گسترش توسعه‌گری پردیس و قند شهدای دزفول است. متأسفانه اقتصاد حوزه‌ی کشاورزی و دام‌پروری در کشور ما آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده است و هم‌چنان یک نگاه سنتی و بعضاً تحریف شده در این حوزه‌ها بر کل مناسبات جاری حاکم است، که انتظار می‌رود مجموعه‌ی همکاران که با روحیه‌ی جهادی و ارزشی در حال فعالیت بوده و صاحب دانش، تخصص و تجربه‌ی لازم در این حوزه هستند، با همراه نمودن چاشنی خلاقیت و با توجه به شعار سال که به درستی توسط مقام معظم رهبری در سال 1401، با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، ایده‌های خوبی در جهت تحقق این شعار و تقویت حوزه‌های تولید با نگاه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ارایه نمایند.
دکتر موسوی افزود: حوزه‌ی کشاورزی و دام‌پروری جزو موارد با اولویت بالاست که هم می‌تواند ارزش افزوده‌ی خوبی برای کشور داشته باشد و هم در تأمین امنیت غذایی کشور نقش به‌سزایی ایفا کند و هم اشتغال خوب و پایدار و با استفاده از روش‌های نوین و فناوری‌های جدید این حوزه ایجاد نماید.
ایشان افزود: اتفاقاً یکی از حوزه‌های مورد توجه دشمنان این کشور هم، تحریم این حوزه است که آثار بلندمدت برای جامعه می‌تواند داشته باشد. بنابراین از تمامی مدیران و همکاران جهادی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی گروه درخواست دارم با یک روحیه‌ی مضاعف، طرحی جامع با کمک و هم‌فکری صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه آماده و ارایه نمایند تا مجموعه‌ی هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی، به عنوان مجموعه‌ی پیشرو و الگوی مناسب برای تحقق شعار سال شناخته و مطرح شود. البته باید توجه داشت که تنها با نگاه توسعه‌ی اقتصادی صرف نباشد، بلکه با توسعه‌ی اقتصاد کشاورزی که ابعاد اجتماعی هم دربردارد و رویکردهای امنیتی هم پیدا می‌کند، به عنوان الگویی مناسب معرفی شود.
مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر گفت: نه تنها آمادگی برای حمایت‌های مادی و معنوی در این حوزه در گروه وجود دارد، بلکه مطالبه از سوی هیأت مدیره و مدیران ارشد ستاد در این خصوص نیز به صورت جدی وجود دارد که منتظر ارایه و اجرای طرح‌های عظیم و بزرگ مقیاس در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دام‌داری، دانش‌بنیان و امنیت غذایی از سوی هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی هستند تا پس از انجام کارهای کارشناسی و سیر قانونی به مرحله‌ی اجرا دربیایند.
ایشان افزود: انصافاً حرکت خوبی را شروع کرده‌اید و تاکنون ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی در پروژه‌های مختلف هلدینگ کشاورزی ایجاد شده که قطعاً باید قدردان زحمات مدیران و همکاران قبلی بود که این ظرفیت‌های خوب را ایجاد نموده‌اند، لیکن وظیفه‌ی ما این است که با توجه به این امکانات ایجاد شده، طرح‌های جدیدی را تعریف نماییم و انتظار ما از دوستان این است که جلسات تخصصی با قید فوریت در این خصوص برگزار نمایند، که خروجی آن ارایه‌ی یک طرح منسجم و بلندمدت باشد تا این هلدینگ را به عنوان الگویی مناسب در حوزه‌های مختلف امنیت غذایی مطرح نماید.
دکتر موسوی ادامه داد: در عین حال قصد داریم یک هویت‌سازی و برندسازی مناسب در هر یک از حوزه‌های کشاورزی و تولید دانش‌بنیان که شما متخصصان این امر براساس اولویت‌ها و توانمندی‌های موجود بدان تأکید داشته باشید، انجام دهیم. در این راستا، ممکن است برخی از کارها نیاز به محدودسازی داشته یا با ارایه‌ی یک الگوی جدید مدیریتی نیازمند واگذاری به بخش خصوصی باشد تا مجموعه‌ی ما به عنوان ستاد و یک شتاب‌دهنده در حوزه‌ی کشاورزی و دام‌پروری نقش‌آفرینی نموده و در حوزه‌های مورد نیاز و زمین‌مانده در کشور که کم‌تر کسی دغدغه‌ی ورود به آن را دارد یا ممکن است توانمندی لازم برای ورود به آن موضوع را نداشته باشد، ورود کرده، حرکت و تولید لازم را ایجاد نموده و در نهایت به بخش خصوص باصلاحیت واگذار نماییم. امیدواریم ظرف بازه‌ی زمانی حداکثر دو ماهه چند طرح منسجم و مدون و دارای ابعاد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از سوی مدیران هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی ارایه شود و پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی لازم، برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم انجام گیرد.