افزایش تولید پالایشگاه اِتان پارسیان

افزایش تولید پالایشگاه اِتان پارسیان

دکتر نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه‌ی مشترک بین شرکت ملی نفت ایران و گروه توسعه انرژی تدبیر، به زودی حجم تولید اِتان به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن در سال می‌رسد.

به گزارش تدبیر رسانه از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، روز یک‌شنبه 25 خرداد پنج تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ‌های پتروشیمی کشور از جمله گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر با حضور دکتر عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به امضا رسید که ارزش کل این تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
دکتر نوروزی در خصوص تفاهم‌نامه‌ی مرتبط با گروه توسعه انرژی تدبیر که مجری آن شرکت پالایش پارسیان ‌سپهر است گفت: حجم ریالی قراردادی که به امضا رسید حدود ۶۵۰ میلیون دلار برای تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن اِتان است.
ایشان با اشاره به این‌که در گذشته نیز هلدینگ انرژی تدبیر در حوزه‌ی تولید اِتان فعالیت داشته است، افزود: در گذشته نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن اِتان برای مصرف الفین‌های کشور در این مجموعه تولید می‌شد که امروز فاز دوم را برای افزایش تولید در این حوزه با مدیرعامل شرکت ملی نفت امضا کردیم.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه به زودی عملیات افزایش تولید اِتان عملیاتی و اجرایی می‌شود و در مجموع می‌توانیم حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن اِتان تولید کنیم که هم برای مصارف صادراتی و هم برای تأمین خوراک الفین‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر نوروزی هم‌چنین اظهار داشت: به دنبال اقداماتی که در گروه توسعه انرژی تدبیر در گروه توسعه اقتصادی تدبیر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شده، به تازگی قرارداد بهره‌برداری از میدان نفتی کوپال و میدانی نفتی یاران شمالی خوزستان نیز به امضا رسیده است.
وی با اشاره به همراهی گروه توسعه انرژی تدبیر با شرکت ملی نفت ایران در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ادامه داد: اقدامات مربوط به حفاری و استحصال نفت از میادینی که به آن‌ها اشاره شد با همکاری مجموعه شرکت‌های نفت و گاز گروه توسعه انرژی تدبیر به انجام می‌رسد.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به نقش مؤثر گروه توسعه انرژی تدبیر در حوزه‌ی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تأکید کرد: ستاد اجرایی با رویکرد صرفه‌جویی ارزی از یک طرف و ارزآوری از سوی دیگر، در رابطه با توانمندسازی اقتصادی کشور همواره در تلاش است.
دکتر نوروزی با اشاره به اهداف اجرایی در زمینه‌ی صرفه‌جویی ارزی اضافه کرد: همین فعالیت‌ها نظیر افزایش تولید اِتان و دیگر محصولات پتروشیمی را که در گذشته بیش‌تر از طریق واردات تأمین می‌شدند، اکنون با استفاده از ظرفیت و توان داخلی در کشور تولید می‌کنیم و ایران را در عمل از واردات این محصولات از خارج بی‌نیاز کرده‌ایم، بنابراین به همین مقدار نیز صرفه‌جویی ارزی ایجاد شده است.
وی در پاسخ به حجم صرفه‌جویی ارزی ایجاد شده تأکید کرد: این رقم در محصولات مختلف متفاوت است و از ۳۰ تا ۷۵ درصد خودکفایی و عدم نیاز به واردات را دربرمی‌گیرد. هم‌چنین در حوزه‌ی ارزآوری نیز توانسته‌ایم مازاد بر نیاز کشور را صادر کنیم. هم‌چنین سالانه یک میلیارد دلار صادرات اِتان به کشورهای هدف صادراتی داریم. بنابراین با این اقداماتی که انجام شده توانسته‌ایم به دستاوردهای بزرگی در زمینه‌ی صرفه‌جویی ارزی و از سویی دیگر نیز ارزآوری برای کشور دست یابیم.