استراتژی‌ها و سیاست‌ها

استراتژی‌ها و سیاست‌ها

استراتژی سطح سازمان
  • توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی با بازدهی مطلوب با اولویت مناطق کم‌تر توسعه‌یافته
  • متوازن‌سازی سبد کسب‌وکارهای راهبردی
  • مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های اقتصادی
  • صادرات کالا و خدمات به بازارهای هدف
  • تنوع‌بخشی به روش‌ها، ابزارها و منابع تأمین مالی داخلی و خارجی
  • توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته و تولید محصولات (کالا و خدمات) با ارزش افزوده‌ی بالا
  • تقویت زیرساخت‌های عملیاتی کسب‌وکارهای راهبردی
  • تکمیل زنجیره‌ی ارزش کسب‌وکارهای راهبردی
  • تقویت اعتبار اسمی و برند سازمانی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
  • چابک‌سازی و بهبود ساختار سازمانی و فرآیندهای کسب‌وکار
  • توسعه‌ی نظام یک‌پارچه‌ی اطلاعاتی مدیریت، نظارت و ارزیابی
  • مدیریت ریسک، توسعه‌ی یک‌پارچگی و هم‌افزایی بین واحدهای تابعه
  • بهینه‌سازی نظام جذب، نگهداری و توسعه‌ی سرمایه‌های انسانی
استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای
  • توسعه‌‌ی سازوکارهای مدیریت بهینه‌ی نقدینگی
  • تقویت و بهینه‌سازی نظام بودجه و تخصیص بهینه‌ی منابع مالی
  • توسعه‌ی نظام یک‌پارچه، امن و سریع اطلاعاتی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و برون‌سپاری
  • بهره‌گیری از دیپلماسی سازمانی برای تسهیل ارتباطات بین‌المللی
  • ایجاد مراکز ارتباطات بین‌المللی (هاب) و بستر مناسب برای مشارکت با شرکای معتبر بین‌المللی، جذب منابع خارجی و انتقال تکنولوژی
  • توسعه‌ی سازوکارهای مدیریت برند سازمانی
  • توسعه‌ی بسترهای ارتباطی برای استفاده از حق الامتیازها و لیسانس شرکت‌های معتبر بین‌المللی
  • توسعه‌ی رویکرد پروژه‌محوری و یک‌پارچه‌سازی سیستم‌های مدیریت پروژه
  • ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقای حاکمیت شرکتی و توسعه‌ی سازوکارهای کنترل داخلی
  • استقرار سامانه‌ی بورس مجازی و تقویت بسترهای لازم برای اشاعه‌ی فرهنگ اقتصادی
  • بهینه‌سازی نظام هم‌افزایی و مدیریت ریسک در کسب‌وکارها
  • یک‌پارچه‌سازی نظام مالی و ایجاد داشبورد مدیریت
  • تقویت سیستم ارزیابی عملکرد شرکت‌ها
  • بسترسازی برای پذیرش و عرضه‌ی سهام شرکت‌های تابعه در بورس و فرابورس
  • تقویت فرآیندهای مدیریت مسایل حقوقی
  • بهره‌گیری از دانش روز و مشاوران معتبر داخلی و بین‌المللی برای متنوع‌سازی ابزارها و روش‌های تأمین منابع مالی
  • تنوع‌بخشی به روش‌ها و ابزارهای شناسایی و معرفی کسب‌وکارهای با جذابیت و تناسب بالا
  • بهینه‌سازی و نظام‌مند نمودن فرآیندهای مدیریت کسب‌وکار (ارزیابی سبد کسب‌وکارهای راهبردی، ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری، پایش محیط، نظام هوشمند تجاری و ...)
  • یک‌پارچه‌سازی نظارم مدیریت منابع انسانی
  • بهینه‌سازی ساختار سازمانی و متناسب‌سازی ترکیب کمی و کیفی منابع انسانی
  • استفاده از مکانیزم‌های فرهنگی، آموزشی و مقرراتی برای پیشگیری از بروز تخلفات اداری و مالی
  • تنوع‌بخشی خدمات و کانال‌های ارایه‌ی خدمات رفاهی به کارکنانش
سیاست‌های گروه
  • تأکید بر رعایت اصول ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری در انجام فعالیت‌های اقتصادی
  • اولویت‌دهی به مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و محروم در توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی
  • اولویت عدم ماندگاری در فعالیت‌های اقتصادی
  • اولویت نقدشوندگی و نرخ بازده تعدیل‌شده به ریسک قابل قبول در تصمیمات سرمایه‌گذاری
  • توجه به هم‌سویی و هماهنگی تمامی تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مجموعه‌ی گروه با اهداف، راهبردها و چشم‌انداز ده ساله و سیاست‌های کلی ستاد
  • فعالیت در حوزه‌های مود تأکید سیاست‌های ابلاغی که بخش خصوصی و دولتی آمادگی و یا امکان ورود به آن را ندارد و به لحاظ نیازهای کشور و مسایل حاکمیتی در اولویت ستاد هستند.
  • اولویت دادن به سرمایه‌گذاری و تولید نهاده‌ها، کالاهای اساسی و محصولات و خدمات راهبردی در راستای کمک به کاهش وابستگی به خارج مشروط به دارا بودن توجیه فنی و اقتصادی
  • مشارکت با بخش خصوصی و تعاونی در انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و پرهیز از تداوم فعالیت‌های خُرد و جزیی در تزاحم با منافع بخش خصوصی و عمومی
  • خروج از فعالیت‌های کم‌بازده و یا غیرمنطبق با سیاست‌های ابلاغی و تبدیل دارایی‌های راکد، غیرمولد و کم‌بازده به دارایی‌های مولد و پربازده
  • تأکید بر تنوع‌بخشی به مبادی واردات کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای و نیز تنوع در شرکا و روش‌های فروش محصولات صادراتی به منظور پرهیز از وابستگی به کشورهای محدود و خاص
  • محور قرار دادن صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده‌ی بالا و تأکید بر سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید محصولات رقابتی با خالص ارزآوری مثبت و خالص ارزبری منفی
  • تأکید بر جذب سرمایه‌گذار و منابع خارجی به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات
  • نشان‌سازی تجاری و تقویت حضور در بازارهای منطقه و جهان
  • تلاش برای تکمیل زنجیره‌ی تولید از مواد خام تا محصول نهایی با رعایت اصل رقابت‌پذیری و فاصله گرفتن از خام‌فروشی
  • رقابت منصفانه در بازار و اتخاذ رویکرد برد-برد در تعامل با شرکای تجاری
  • ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از کالاها و خدمات ایرانی
  • رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی و بهبود کیفیت محصولات و خدمات
  • تأکید بر مدیریت مصرف در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی
  • توجه به تأمین امنیت غذایی مردم و کشور با تکیه بر تولید با استفاده از منابع داخلی در فعالیت‌های حوزه‌ی کشاورزی
  • استفاده از دانش نوین و بومی‌سازی فناوری‌های روز، تربیت، حفظ و تجهیز نیروی انسانی مورد نیاز در بخش کشاورزی
  • تلاش برای ارتقای بهره‌وری آب و استفاده‌ی علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی
  • تلاش برای تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل و اقتصادی به‌ویژه صنایع تبدیلی و روستایی و خدماتی نوین
  • اولویت‌دهی به فعالیت‌های اقتصادی جدید و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده‌ی بالا و متکی به فناوری‌های پیشرفته و دانش‌بنیان
  • جذب، حفظ و توسعه‌ی منابع انسانی نخبه، متخصص، نوآور و فن‌آفرین
  • تعامل سازنده با مراکز علمی کشور و استفاده از خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ی آنان
  • سامان‌دهی همکاری‌های بین‌الملل با رویکرد انتقال فناوری و صادرات محصولات فناورانه
  • صیانت از حقوق مالکیت معنوی طرح‌های نوآورانه
  • توجه به ارتقای کیفیت محصولات و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی در توسعه‌ی زیرساخت‌های عملیاتی کسب‌وکارهای راهبردی
  • اولویت‌دهی به پروژه‌های تکمیل‌کننده‌ی زنجیره‌ی ارزش با لحاظ شاخص‌های مالی و اقتصادی
  • شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی به منظور ارتقای سلامت اداری
  • رعایت احکام شرع و صیانت از ویژگی‌های نهادی در تمامی تصمیم‌گیری‌ها، راهبردها، هنجارها، رفتارها و فعل و انفعالات و فعالیت‌ها، تدوین اهداف، تعیین راهبردهای اصلی و خط‌مشی‌ها، به‌کارگیری روش‌ها و ابزار، فرآیندهای کلیدی و عملیاتی
  • پرهیز از ورود به فعالیت‌هایی که متناسب با مأموریت، شأن و جایگاه گروه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیست.
  • پرهیز از امتیازات غیرمتعارف در فعالیت‌های اقتصادی
  • تأکید مستمر بر ارتقای سلامت و رشد ارزش‌های اخلاقی و پیشگیری و برخورد مؤثر با تخلفات در نظام اداری
  • نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، ویژگی‌های نهادی و مدیریت جهادی با تأکید بر: قانون‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، پاسخ‌گویی، نوآوری، احترام به کرامت انسانی، رعایت حقوق مردم، کار و کارآفرینی، خلق ثروت و پرهیز از اسراف براساس آموزه‌ها و فرهنگ اسلامی و ایرانی
  • تأکید بر ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و قناعت و مقابله با اسراف، تبذیر، تجمل‌گرایی و مصرف‌ کالای خارجی
  • تلاش برای نهادینه‌سازی وجدان کاری، امانت‌داری و حفظ بیت‌المال
  • توجه ویژه به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و مسایل زیست محیطی
  • اطلاع‌رسانی صحیح و به‌هنگام از دستاوردها و ارزش‌آفرینی اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی و بین المللی و توجه جدی به افکار عمومی جامعه
  • تأکید بر برون‌سپاری فعالیت‌های غیرکلیدی، حذف فعالیت‌های غیرضروری و کاهش تصدی‌گری
  • ارتقای کارایی و اثربخشی با تحول در ساختار، روش‌ها و فرآیندها، توجه به بهبود محیط کار، استفاده از فناوری‌های نوین و کاهش هزینه‌ها
  • تأکید بر توانمندسازی و ارتقای بهره‌وری نیروی کار، با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت، کارآمدی، مسئولیت‌پذیری و انضباط از طریق توسعه‌ی نظام مدیریت منابع انسانی و مبتنی بر کرامت انسانی
  • ارتقای سلامت اداری و انضباط مالی
  • تعادل منابع و مصارف
  • تداوم و توسعه‌ی روابط و تعامل سازنده با ارکان نظام، نهادها و سازمان‌ها با تأکید بر رویکرد هم‌افزایی و همکاری اثربخش
  • تصمیم‌گیری به‌هنگام مبتنی بر پایش مستمر ریسک جامع کسب‌وکار
  • تأکید بر ارتقای قابلیت‌های فناورانه و ایجاد و به‌کارگیری نظام جامع، یک‌پارچه و ایمن فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • استفاده از نیروی انسانی شایسته و به‌کارگیری نخبگان
  • توجه به دانش‌محوری، شایسته‌سالاری و اخلاق اسلامی در انتصابات و ارتقا
  • اهتمام به ایجاد زمینه‌های رشد معنوی و شغلی کارکنان و مدیران
  • اولویت دادن به آموزش‌های مهارتی و آموزش حرفه‌ای و هدفمند نیروهای جوان
  • استانداردسازی تحصیلات و سن کارکنان به تناسب فعالیت
  • ایجاد تعادل بین کار و زندگی
  • تأکید بر بهره‌گیری از ایده‌ها، نظرات و تجارب کارکنان و خبرگان و بازنشستگان