اجرای طرح جهش تولید در 5/2 میلیون هکتار دیم‌زار کشور

اجرای طرح جهش تولید در 5/2 میلیون هکتار دیم‌زار کشور

به گزارش تدبیر رسانه، روز سه‌شنبه 4 مرداد ماه در مراسمی با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، برخی معاونان، مدیران استانی ستاد اجرایی، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، نماینده‌ی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان حوزه‌ی کشاورزی، همایش آغازین سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور، برگزار شد. هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی گروه توسعه اقتصادی تدبیر به نمایندگی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در زمینه‌ی اجرای طرح جهش تولید دیم با وزارت جهاد کشاورزی همکاری خواهد کرد.

معاون اول ریيس‌جمهور در این مراسم با اشاره به تأكيدات و حمايت‌های مقام معظم رهبری برای اجرای طرح جهش توليد در ديم‌زارهای كشور تصريح كرد: جلب اعتماد مردم و كشاورزان مهم‌ترين عامل اجرای موفقيت‌آميز اين طرح است.
دکتر محمد مخبر افزود: عزم جدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خصوص طرح جهش تولید دیم‌زارها، به‌واسطه‌ی اهميت تأمین امنيت غذايی و كشاورزی در کشور است. ایشان ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کشور، گفت: تعامل مردم و دولت بسیار حایز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمينه‌ای به دست آورديم به موفقيت رسيديم.
معاون اول ریيس‌جمهور در ادامه بیان داشت: بايد ضمن استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، فناوری‌های روز دنيا را برای افزايش بهره‌وری و درآمدزايی در حوزه‌ی کشاورزی و سایر حوزه‌ها در كشور، به کار بگیریم.
دکتر مخبر در خصوص اهميت كشت ديم در كشور اظهار داشت: بايد به سمتی حركت كرد كه حتی يک متر زمين ديم در كشور نباشد كه زير كشت نرفته باشد و اگر زمين كشاورزی بدون استفاده بماند، حتماً به دلیل ضعف مديريتی است.
ایشان هم‌چنين با اشاره به دسترسی كشور به دریا و اقیانوس، ادامه داد:‌ پس از اجرای موفقيت‌آميز طرح جهش توليد در ديم‌زارهای كشور توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با همکاری وزارت جهادکشاورزی، بايد به دنبال اجرای طرح جهش توليد در شيلات باشيم كه می‌تواند به اشتغال‌زايی و درآمد پايدار برای مردمان ساحل‌نشين منجر شود.

وزیر جهادکشاورزی نیز در این همایش با بیان این‌که امروز اقتدار تأمین غذا از اقتدار نظامی در دنیا بالاتر رفته است، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، یک ستاد استراتژیک است و هرجا وارد شده تحول در کشور آفریده است. برکتی که در حوزه‌ی کشاورزی هست، در سایر حوزه‌های اقتصادی نیست. طرح دیم‌زار از پربرکت‌ترین و موفق‌ترین طرح‌هایی است که ستاد اجرایی در آن ورود کرده که جا دارد بابت عملکرد خوب‌شان از همه‌ی همکاران ستاد اجرایی به ویژه دکتر نوروزی و دکتر سیدهاشمی تشکر کنم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز دراین گردهمایی گفت: ایجاد زنجیره‌ی امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال‌های اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌سازی مواد اولیه حداقل 350 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم.
دکتر عارف نوروزی افزود: در بحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌های متعددی مانند جهش تولید دیم‌زارها و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی درحوزه‌ی تولید گوشت قرمز و سفید دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌های اقتصادی و باز کردن معبر است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با بیان این‌که برای ایجاد مهاجرت معکوس باید کشاورزی را اقتصادی کنیم، افزود: باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی، همانند خرید تضمینی گندم، محصولات دیم‌زارها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌های اجرای این طرح گسترش یابد.
دکتر نوروزی با اشاره به جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارها بیان داشت: با اجرای این طرح در سال اول 670 هزار هکتار و در سال دوم 2 میلیون و670 هزار هکتار و در سال سوم برنامه، مقرر است که 5 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای تأمین بذر، کود، ماشین‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌های لازم را از طریق سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند.
ایشان افزود: عمده‌ی اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم، با وجود خشک‌سالی‌ها در کشور، به بیش از 800 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه‌ی اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌شود.
دکتر نوروزی با اشاره به پیشنهاد طرح جهش شیلات گفت: در این رابطه قرار شد متن مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهاد کشاورزی تهیه شود و عزم دو طرف بر اجرایی شدن این طرح است.

در ادامه‌ی این همایش، معاون هماهنگ‌کننده‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که این طرح به پیشنهاد ستاد و با حمایت قاطع رهبر انقلاب آغاز شد، گفت: سامانه‌ی بسیار ارزشمندی برای این مسئله آماده شده است که تک‌تک کشاورزان در اراضی با تناوب کشت مشخص شده‌اند.
دکتر سیدمصطفی سیدهاشمی ضمن اشاره به این‌که در سال گذشته ۲۳۲ هزار کشاورز در این طرح مشغول به کار شدند افزود: در سال زراعی جدید ۴۲۰ هزار نفر در 21 استان مشمول این طرح خواهند شد. این کشاورزان قبل از طرح 300 تا 400 کیلو به‌طور سالیانه برداشت می‌کردند که این بهره‌وری امسال به 980 کیلو رسیده و این یعنی عدد 32 درصد افزایش یافته است.
ایشان هم‌چنین با بیان این‌که در این طرح چند مؤلفه‌ی تشویقی داشتیم که مهم‌ترین آن بیمه‌ی اراضی کشاورزی است، گفت: امسال 53 درصد کشاورزان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و ستاد اجرایی دو سوم این حق بیمه را پرداخت کرده است.